سریعترین راه پلمپ دفاتر و ثبت برند شرکتها چیست؟
در این نوشته قصد داریم تا به توصیف مراحل پلمپ دفاتر و نکات ثبت برند بپردازیم. قبل از هر چیزی لازم است بدانیم همهی شرکتها و موسسات و سازمانهایی که توسط اداره ثبت شرکتها ثبت شدهاند، مشمول قوانین مالیات میباشند و موظفند دفاتر قانونی خود را برای تحریر تمام فعالیتهای مالی از سازمان امور مالیاتی تحویل بگیرند.
پیش از آنکه حساب و کتابهای یک شرکت در دفاتر مالیاتی نوشته شود، این دفتر باید توسط اداره ثبت پلمپ شده باشند تا تاریخ ثبت اسناد حسابداری شرکت دارای اعتبار قانونی شوند. مهمترین مزیت پلمپ دفاتر شرکتها آن است که از انجام هرگونه تقلب و وارد نمودن اطلاعات مالی اشتباه در زمان قبل از تاریخ آن جلوگیری مینماید.
چرا باید دفاتر پلمپ را ثبت کنیم؟
برای ارائه اظهارنامه مالیاتی باید دفاتر فوق پلمپ شوند. اگر شرکتی از این کار خودداری کند توسط دارایی جریمه خواهد شد. به دلیل اهمیت مساله صادرات و واردات شرکتهای فعال در این حوزه و داشتن کارت بازرگانی باید حتما برای دفاتر پلمپ اقدام کنید. بر اساس قانون، جریمه عدم ارائه دفاتر قانونی، معادل ۴۰درصد مالیات متعلق است. اگر دفاتر پلمپ شده شرکت، به هر دلیلی توسط ممیزان اداره دارایی رد شود، جریمهای معادل ۲۰درصد مالیات، در نظر گرفته خواهد شد و این رقم میتواند هر سال، تغییر کند.
جهت اخذ پلمپ دفاتر چه مدارکی لازم است؟
مدارک مورد نیاز اشخاص حقیقی
-
ارائه کپی کارت ملی
-
اصل اظهارنامه پلمپ ( با مهر و امضا)
-
مجوز فعالیت کسبی
مدارک مورد نیاز اشخاص حقوقی
-
اصل اظهارنامه پلمپ با امضا
-
معرفی نامه برای اشخاص دولتی
-
کپی کارت ملی مدیر عامل
-
مهر شرکت
-
کپی روزنامه تاسیس شرکت
-
کپی از روزنامه حاوی تغییرات شرکت
مراحل پلمپ دفاتر تجاری اشخاص حقوقی چگونه است؟
1.ورود به سامانه و انتخاب شخص حقوقی
پس از ورود به سامانه چنانچه متقاضی شخص حقوقی است، در قسمت تعیین شده باید اطلاعات شرکت را وارد کند. در این مرحله باید سال، ماه، روز مالی شرکت را تعیین کنید. سپس بر اساس اساسنامه شرکت، تقویم شمسی یا تقویم میلادی را انتخاب کنید. بعد از آن باید مشخص کنید پلمپ را برای چه سالی سفارش میدهید. سال جاری یا سال آینده؟
2 - ثبت اطلاعات کامل هیئت مدیره شرکت / موسسه
در این مرحله باید اطلاعات تک تک اعضای هیئت مدیره شرکت را به نوبت وارد کرده و در انتهای هر یک از اطلاعات وارد شده بر روی دکمه ثبت اطلاعات شخص کلیک کنید.
3 - سمت هیئت مدیره شرکت یا مؤسسه
تمام اعضاء هیئت مدیره باید سمت آنها در این قسمت وارد شود. اطلاعات اعضائی که در مرحله قبلی به عنوان اعضاء هیئت مدیره انتخاب شده بودند را وارد کنید. در این مرحله با انتخاب هر یک از اعضاء سمت وی را مشخص کنید و بعد از مشخص کردن سمت و تکمیل اطلاعاتی که در جدولهای ستاره دار وجود دارد.
مراحل پلمپ دفاتر تجاری اشخاص حقیقی
1.ورود به سامانه و انتخاب شخص حقیقی
پس از انتخاب شخص حقیقی اطلاعات هویتی را کادرهای مختلف وارد کنید. سپس ورود اطلاعات را در قسمت آدرس و کد پستی محل فعالیت و حوزه پستی خود انجام دهید.
2. ورود اطلاعات تکمیل کننده اظهارنامه
در این مرحله اطلاعات شخص امضا کننده اظهارنامه را وارد کنید. باید دقت داشته باشید این اطلاعات باید کاملا مطابق پایگاه داده سازمان ثبت احوال کشور باشد.
3. انتخاب دفتر پلمپ مورد تقاضا
تعداد دفتر، نوع آن و تعداد برگها را وارد و بر روی «ذخیره دفتر مورد تقاضا» کلیک کنید. دقت داشته باشید که انتخاب هر دو دفتر کل و دفتر روزنامه اجباری میباشد.
مهلت پلمپ دفاتر 1402
شما قبل از شروع سال مالی (در اسفند ماه هر سال) باید اقدام به درخواست دفاتر پلمپ خود نمایید. زمان تهیه دفاتر پلمپ، پیش از ابتدای سال مالی است و تحریر آن در طی سال انجام میپذیرد. در نهایت در پایان سال مالی به همراه اظهارنامه مالیاتی تحویل حوزه مالیاتی میشود.
چه عواملی موجب رد پلمپ دفاتر میشود؟
-
در صورتی که دفاتر ارائه شده به جهتی از پلمپ خارج شده یا یک یا چند برگه از آن کم شده باشد
-
اگر که یک یا چند فعالیت مالی و پولی در دفتر ثبت نشده باشد
-
در صورتی که اطلاعات طبق تاریخ وقوع آنها ثبت نشده باشد
-
ثبت کردن همه یا بخشی از فعالیتهای در حاشیه
-
تراشیدن یا پاک کردن نوشتههای دفاتر جهت سو استفاده
-
وجود جای خالی بیش از حد در صفحات سفید
-
بستانکار شدن حسابهای بانکی یا نقدی
-
تأخیر تحریر دفاتر روزنامه و دفاتر مشاغل زائد
نکات و مراحل ثبت برند در ایران
مدارک لازم برای ثبت برند
مدارک لازم برای ثبت برند فارسی » برای اشخاص حقیقی
1. کپی شناسنامه و کارت ملی
2. کپی مجوز فعالیت (جواز تاسیس، پروانهی بهرهبرداری، پروانهی ساخت، جواز کسب، کارت بازرگانی و هرگونه مجوز دیگر دولتی و حکومتی برای فعالیت)
مدارک لازم برای ثبت برند فارسی » برای اشخاص حقوقی
1. کپی شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل
2. کپی روزنامه رسمی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت که از ۲ سال نگذشته باشد.
3. کپی مجوز فعالیت (جواز تاسیس، پروانهی بهرهبرداری، پروانهی ساخت، جواز کسب، کارت بازرگانی و هرگونه مجوز دیگر دولتی و حکومتی برای فعالیت)
مراحل ثبت برند تجاری:
۱.انتخاب نام برند:
این نام نباید قبلا ثبت شده باشد و قابلیت ثبت داشته باشد.
۲. استعلام نام قبل از ثبت.
۳. آماده کردن مدارک مورد نیاز.
تنها بعد از تایید اولیه برند در سایت، باید نسخه فیزیکی مدارک را تحویل اداره ثبت بدهید و تا قبل از آن نیاز نمیباشد.
۴. ثبت اظهارنامه در سایت اداره مالکیت.
بعد از نام نویسی اولیه جهت تایید حساب کاربری برگهای را که سایت مالکیت معنوی اداره به شما میدهد باید به یکی از دفترخانههای اسناد رسمی مراجعه و گواهی امضا جهت تایید حساب دریافت نمایید. سپس با بارگذاری آن در سایت، نام کاربری و کلمه عبور دریافت نمایید.
۵. پرداخت هزینه اظهارنامه در سایت
۶. چاپ آگهی تقاضای ثبت در روزنامه رسمی
پس از بررسی اظهارنامه شما در مدت ۱۰ الی ۱۵ روز، در صورتی که ثبت برند شما بلامانع تشخیص داده شود، درخواست ثبت برند شما به روزنامه رسمی ارسال میشود.
۷. مراجعه حضوری به اداره مالکیت:
در صورتی که شخصی نسبت به ثبت علائم تجاری شما اعتراض نداشته باشد، بعد از گذشت ۳۰ روز از چاپ روزنامه رسمی، اظهارنامه ثبت شده از طرف کارشناسان مورد تایید واقع میشود. پس از دریافت پیامک تایید لازم است به صورت حضوری به اداره مالکیت معنوی کشور مراجعه نمایید.
۸. پرداخت حق الثبت برند:
پس از تایید ثبت علامت تجاری و تحویل اصل مدارک یا کپی برابر اصل آن به اداره، در سامانه ثبت برند به شما اجازه داده میشود که حق الثبت را پرداخت نمایید.
۹. پرداخت هزینه روزنامه رسمی نوبت دوم
۱۰. تصدیق ۱۰ ساله ثبت برند
در نهایت نیز گواهی ۱۰ ساله برند خود را دریافت میکنید. پس از چاپ دو روزنامه رسمی، یک نسخه از این دو روزنامه را بایستی به همراه اظهارنامه ثبت برند و نمونه برند ۶*۶ (۱۰ تصویر در یک صفحه) به اداره مالکیت معنوی ببرید و با ارائه رسید، سند برند ثبت شده را تحویل بگیرید.