مراحل تنظیم اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی
تهیه و تنظیم اظهارنامه عملکرد مالیاتی برای کلیه مشاغل و شرکت ها ضروری است. همانطور که می دانیم از دید سازمان امور مالیاتی، مودیان در دو گروه مشاغل (اشخاص حقیقی) و شرکت ها (اشخاص حقوقی) طبقه بندی می شوند.
مراحل تنظیم اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی
- پیش ثبت نام کد اقتصادی و دریافت کد رهگیری
- تایید اطلاعات پیش ثبت نام و دریافت اطلاعات کاربری
- ثبت نام کد اقتصادی
- تایید اطلاعات ثبت نام
- دریافت و تکمیل اظهارنامه الکترونیکی
- ارسال اظهارنامه مالیاتی و دریافت کد رهگیری
- دریافت و پرداخت قبوض پرداختی مالیات به صورت اینترنتی
انواع اظهارنامه های اعلام درآمد
- اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی موضوع ماده 110 قانون مالیاتهای مستقیم
- اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی گروه اول ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم
- اظهارنامه مالیات بردرآمد اشخاص حقیقی گروه دوم ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم
- اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی گروه سوم ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم
- اظهارنامه مالیات بر درآمد املاک ویژه اشخاص حقیقی که درآمد املاک دارند مستند بر ماده 57 و 80
- اظهارنامه مالیاتی انحلال شرکت طبق مانده 114 و 116 قانون مالیاتهای مستقیم.
در آییننامه اجرایی ماده ۹۵ قانون مالیاتهای مستقیم، کلیه اطلاعات لازم جهت گروهبندی مشاغل و دیتای لازم سازمان مالیاتی جهت درج در اظهار نامه مالیاتی، رعایت اصول ثبت رویدادهای مالی در دفاتر با توجه به استانداردهای حسابداری جهت ثبت رویدادهای مالی و موارد رد دفاتر قانونی، معرفی انواع صورتحساب و... آمده است.
اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی(اظهارنامه مالیاتی مشاغل)
اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی در دو قالب اظهارنامه انفرادی و مشارکتی قابل تسلیم می باشد که پس از انجام ثبت نام الکترونیک، با وارد نمودن اقلام اطلاعاتی مورد درخواست در سامانه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی، اطلاعات هویتی، واحد کسبی، حساب های بانکی، مجوزهای فعالیت و دیگر اطلاعات شخص حقیقی از سامانه ثبت نام دریافت و در اظهارنامه نمایش داده می شود.
ارسال اظهارنامه مالیاتی با استفاده از اطلاعات ثبت نام امکان پذیر بوده و مودیان بایستی نسبت به تکمیل ثبت نام و رفع ایرادات احتمالی، از طریق سامانه ثبت نام اقدام نمایند. اطلاعاتی که از این سامانه دریافت می شوند، غیرقابل ویرایش است بنابراین بایستی پس از ویرایش اطلاعات و تایید آن، جهت بروزرسانی دیتای مربوطه در سامانه اظهارنامه مالیاتی از گزینه دریافت اطلاعات هویتی استفاده نمایید.
در خصوص واحدهای مشارکتی تنها تکمیل یک اظهارنامه کافی است و نیازی به ارائه اظهارنامه انفرادی به تفکیک شرکاء نمی باشد. اطلاعات شرکاء در واحدهای مشارکتی از سامانه ثبت نام الکترونیکی بارگزاری خواهد شد، لذا در صورت عدم ثبت اطلاعات لازم (از جمله اطلاعات شرکاء...) می بایست شریک اصلی نسبت به تکمیل اطلاعات در سامانه ثبت نام اقدام نماید.
اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی(اظهارنامه مالیاتی شرکت ها)
ماده 110 قانون مالیات های مستقیم مربوط به اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی
- اشخاص حقوقی بایستی اظهارنامه، ترازنامه و حساب سود و زیان متکی به دفاتر، اسناد و مدارک خود را حداکثر تا 4 چهار ماه پس از سال مالیاتی همراه با فهرست شرکا و سهام داران و تعداد سهام و نشانی هر یک از آن ها، به اداره امور مالیاتی تسلیم و مالیات متعلق را پرداخت نمایند. پس از تسلیم اظهارنامه اولین فهرست مزبور تسلیم فهرست تغییرات در سنوات بعد کافی خواهد بود. محل تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات اشخاص حقوقی خارجی و مؤسسات مقیم خارج از ایران که در ایران دارای اقامتگاه یا نمایندگی نمی باشند تهران است. حکم این ماده در مورد کارخانه داران و اشخاص حقوقی در دوران معافیت نیز جاری خواهد بود.
مدارک جهت تکمیل اظهارنامه مالیاتی
- مجوزهای مراجع ذیصلاح
- مدارک شرکت از جمله اساسنامه، آخرین تغییرات و موضوع فعالیت شرکت
- اجاره نامه یا گواهی سند محل قانونی شرکت.
- رونوشت کارت ملی و شناسنامه اعضای هیات مدیره و صاحبان امضا اسناد تعهد آور
- گواهی ترازنامه اشخاص حقیقی یا حقوقی
- صورت سود و زبان
- مبلغ درآمد و فروش داخل یا خارج از کشور.
- گواهی های گردش حساب
- صورت بهای تمام شده کالاها یا خدمات
- کلیه قراردادهای شرکت/موسسه با اشخاص حقیقی یا حقوقی خصوصی یا دولتی.
- مانده سود و زیان دوره قبل و گردش حساب تعدیلات سنواتی
- شماره ثبت دفاتر قانونی و کد رهگیری.
- سند مالیات های پرداخت شده که به تایید سازمان امور مالیاتی کشور برای کسر مالیات رسیده باشد.
- کارت بازرگانی (در صورت وجود)
- کد کاربری، رمز عبور، کد رهگیری پیش ثبت نام برای ارسال اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی
- گواهی حساب های سال های قبل مودی مالیاتی برای بررسی ممیز اداره مالیات.
- هر سندی که به تشخیص اداره دارایی نیاز باشد باید تهیه شود، مانند پرداختی های بیمه.
سوالات متداول
- اگر مودی هنگام ثبت اظهارنامه گروه مشمول را اشتباه ثبت نماید، چه باید کرد؟
در صورتی که در موعد قانونی ارسال اظهارنامه باشد مودی می تواند اظهارنامه جدید ثبت نماید و در آن گروه مشمول را تغییر دهد و در صورتی که خارج از موعد قانونی باشد، مودی اظهارنامه نداده محسوب می گردد.
- قسط بندی مبلغ مالیات را به چه صورت می توان انجام داد؟
در پایان ارسال اظهارنامه، اگر مودی نخواهد کل مبلغ مالیات خود را یکجا پرداخت نماید، می تواند حداقل 40% از مالیات خود را نقد و بقیه را به صورت اقساط (حداکثر 6 قسط) پرداخت نماید، به این صورت که در برنامه می بایست مبلغ پرداخت نقدی را در مکان مربوطه وارد و پس از آن تعداد اقساط را وارد نماید. پس از ارسال اظهارنامه، یک قبض نقدی و به تعداد اقساط، قبض برای مودی صادر خواهد شد.
- علت عدم محاسبه معافیت ماده 101 برای مودیان اشخاص حقیقی مشارکتی چیست؟
در اظهارنامه شراکتی در صفحه اطلاعات هویتی شرکا می بایست نوع شراکت (اختیاری یا قهری)، و در صورت شراکت با همسر در واحد کسبی مربوطه، کد ملی شوهر برای خانم مشخص شود.
در صورتی که هر یک از شرکا مشمول معافیت ماده 101 باشند توسط خود سیستم به هر یک از شرکا معافیت داده می شود. لازم به توضیح است معافیت در اظهارنامه شراکتی بر اساس درصد سهم اعمال نمی گردد و فقط وابسته به تعداد شرکا و نوع شراکت و شراکت با همسر می باشد.
سخن آخر
جهت مشاوره رایگان در رابطه با سامانه اظهارنامه مالیاتی و نحوه ثبت اظهارنامه در آن می توانید با شرکت حساب اندیش ایرانیان و مشاوران متخصص تماس حاصل فرمایید.
02188623163
02188623164
09121794550