خبرگزاری کار ایران

در زمان استفاده از دستگاه ماساژور به چه نکاتی باید توجه کرد؟

در زمان استفاده از دستگاه ماساژور به چه نکاتی باید توجه کرد؟
کد خبر : ۱۳۰۹۲۵۷

اگر به تازگی یک ماساژور برقی هدیه گرفته یا خریداری کرده‌اید؛ احتمالا خیلی زود متوجه خواهید شد که بهترین وسیله عمرتان را در اختیار دارید. این روزها که اغلب افراد به دلیل سبک زندگی نامناسب دچار انواع گرفتگی‌های عضلانی و دردهای مزمن ناشی از آن هستند؛ هیچ چیز به اندازه یک ماساژور تفنگی نمی‌تواند علاوه بر ایجاد حس و حال خوب، به بهبود سلامت فیزیکی و کاهش دردها و گرفتگی‌های آنها کمک کند. البته این دستگاه‌ها تنها برای کاهش درد و رفع خستگی بدنی نیستند. بلکه آنها می‌توانند نقش مکمل در ورزش و درمان را نیز ایفا کنند. به عنوان مثال ماساژورهای تفنگی می‌توانند به شما کمک کنند تا قبل از تمرین بدن خود را گرم کرده و بعد از تمرین سریع‌تر آن را سرد نمایید.

اما قبل از اینکه ماساژور برقی خود را روشن کرده و ماهیچه‌های خود را به آن بسپارید؛ باید بدانید کار با ماساژورهای تفنگی و کسب نتیجه مثبت از آن تا حدود زیادی تجربی است. اگرچه هنوز هم راه‌های درست و غلطی برای استفاده از آنها وجود دارد؛ و یک توصیه حرفه‌ای کوچک می‌تواند موجب افزایش بازدهی آن برای شما شود. به همین دلیل ما به سراغ متخصصان فیزیوتراپی رفته و درباره این موضوع از آنها سوال پرسیده‌ایم؛ تا بتوانیم بهترین و مهم‌ترین نکات برای استفاده از ماساژور برقی تفنگی را در در قالب 5 توصیه مهم اختیار شما بگذاریم.

به بدن خود گوش دهید

یکی از مهم‌ترین دلایل توصیه به افراد برای استفاده از ماساژور تفنگی به صورت شخصی، اعتقاد به دریافت سریع‌ترین بازخورد و بهترین عکس‌العمل است. به عبارت دیگر تنها خود شما می‌توانید تشخیص دهید چه میزان فشاری برای شما مناسب بوده و بیش از حد کم یا زیاد نیست. البته استفاده از برخی ماساژها در مراحل اولیه ممکن است ایجاد احساس ناخوشایند کند؛ که این مسئله کاملا طبیعی است. اما در مقابل، هرگونه احساس ناراحتی، سفتی یا درد ادامه‌دار، باید با برداشته شدن یا کم کردن فشار ماساژ متوقف شود.

یک راه حل خوب برای درک اینکه تا کجا می‌توانید شدت ماساژ را بالا ببرید توجه به توانایی تنفس راه است. در واقع همیشه باید بتوانید در حین استفاده از دستگاه بر روی هر قسمت از بدن خود، به راحتی نفس بکشید. اگر فشار ایجاد شده موجب دردی می‌شود که تنفس معمول شما را به‌هم ریخته، احتمالا این میزان فشار برای شما مناسب نیست. بنابراین به‌طور کلی این شما هستید که با درک بهتر از بدن خود، می‌توانید بهترین میزان ماساژ را تشخیص دهید.

کنترل خود را حفظ کنید

برای استفاده بهتر از ماساژور برقی، باید بتوانید کنترل خود را در حین استفاده از آن و هنگام دریافت ضربه‌های سری ماساژور حفظ کنید. منظور این است که میزان فشار یا شدت ماساژ در حدی باشد؛ که حین انجام ماساژ همچنان بتوانید عضله زیر فشار ماساژ را منقبض کنید. در واقع این یک تست سریع برای یافتن حالت مناسب است. بنابراین باز هم از خود بپرسید: آیا می‌توانم منظم نفس بکشم؟ آیا می‌توانم عضله‌ام را منقبض کنم؟ و اگر پاسخ مثبت است ادامه دهید. در نهایت اگر هنگام استفاده از ماساژور تفنگی کوبه‌ای کم‌کم حس شما نسبت به ناحیه تحت ماساژ کمتر می‌شود؛ احتمالا وقت آن رسیده که فرآیند ماساژ را متوقف کنید.

در زمان استفاده از دستگاه ماساژور به چه نکاتی باید توجه کرد؟

به سراغ نقاط و گره‌های حساس بروید

اغلب ما سال‌هاست که یک دستگاه ماساژور برقی را در کشوی میز خود داریم. بنابراین تنها خرید ماساژور برقی برای کاهش دردهای شما کافی نیست؛ بلکه باید از آن در عمل نیز به‌طور منظم استفاده کنید. اگرچه ماساژورهای تفنگی یک راه واقعا عالی برای آگاه شدن نسبت به وجود یک عضله، کاهش سفتی در انجام یک حرکت، یا ایجاد احساس بهتر قبل از تمرین هستند؛ اما ما در اینجا در مورد یک جلسه ماساژ کامل بدن صحبت نمی‌کنیم.

در واقع تا وقتی تصمیم شما کمال‌گرایانه بوده و قصد ماساژ کامل بدن را دارید؛ احتمالا هیچ وقت این دستگاه را روشن نخواهید کرد. در مقابل به احساس خود اعتماد کنید. اینکه کدام بخش بدن شما امروز به ماساژ بیشتر نیاز دارد. در واقع این ابزار را در ابتدا به عنوان وسیله‌ای برای رفع خستگی و استراحت و لذت در نظر بگیرید. این کار کمک می‌کند تا در فاصله‌های زمانی کوتاه‌تری به سراغ دستگاه خود رفته و از مواهب آن بهره‌مند شوید.

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات افراد این است که فکر می‌کنند؛ در هر ماساژ باید همه گروه‌های عضلانی یا قسمت‌های بدن را ماساژ دهند. بنابراین اگر از خود بپرسید کدام ماهیچه دردناک یا گرفته است؟ و یا کدام اعضای بدن در طول تمرین احساس خوبی نداشتند؟ نقاط حساس و مهم برای شروع ماساژ را خواهید یافت.

بنابراین ماساژور تفنگی خود را کنار کنترل تلویزیون یا کنار کاناپه نگه دارید؛ تا فرصت انجام ماساژ را پیدا کنید.

با سری‌های مختلف آزمایش کنید

اگر تا به حال ماساژ دستی گرفته باشید؛ احتمالا می‌دانید که ماسور فقط از انگشتان شست یا آرنج خود استفاده نمی‌کند. بنابراین شکل سری ماساژور برقی در نحوه ماساژ آن تاثیرگذار است. بنابراین شما می‌توانید به سری‌های مختلف نگاه کنید؛ و گزینه‌های مختلف را تجربه نمایید. در واقع همه سری‌ها تاثیرات متفاوت کمی بر بدن دارند. البته در اینجا نیز باید خودتان کاوش و کشف کنید؛ که چه چیزی برای آنها بهتر است. برخی از نواحی بدن شما فقط به سری‌های نرم‌تر پاسخ بهتری می‌دهند؛ و برخی از نواحی نیاز به سری‌های سخت‌تر دارند.

همچنین شکل هر سری می‌تواند کاربری آن را مشخص کند. مثلا وقتی می‌خواهید دو طرف ستون فقرات را ماساژ دهید؛ بهترین انتخاب سری دو شاخه است. همچنین سری‌های دایره‌ای بزرگ برای ماساژ سطحی بزرگ‌تر و سری‌های کوچک و نوک‌تیر برای ماساژ عمیق‌تر و در ناحیه کوچک‌تر موثر است.

تحرک ایجاد کنید

همچنین یک راه جذاب برای افزایش بهره‌وری ماساژ با دستگاه‌های ماساژور، ایجاد پویایی حرکتی است. منظور از پویایی حرکتی این است که تنها به ماساژ با ماساژور اکتفا نکنید؛ بلکه سعی کنید به عضله تحت ماساژ نیز تحرک ببخشید. این روش کمک می‌کند تا حس بهتری داشته باشید؛ و نتیجه کار نیز سریع‌تر نمایان شود. به‌خصوص که ماساژ طولانی یک عضله مناسب نیست. بنابراین می‌توانید در فاصله توقف ماساژ از تحرک بیشتر استفاده کنید.

گرما و سرما درمانی را فراموش نکنید.

یخ و گرما اختیاری هستند؛ اما به تسکین و آرامش بیشتر عضلات کمک می‌کنند. اگر درد مزمن دارید؛ در کنار ماساژ آرام، محل درد را یخ بزنید تا التهاب و درد کاهش یابد. برای درد بیشتر نیز گرما را برای کاهش سفتی عضلات و افزایش تحرک بسیار مفید است.

همچنین اگر فقط می‌خواهید به‌طور کلی ماهیچه‌های خود را شل کنید؛ بعد از کار با ماساژور تفنگی، از گرما درمانی استفاده کنید. برای قرار دادن یخ نیز، یک کیسه یخ را هر بار تا 20 دقیقه روی محل درد قرار دهید. البته بهتر است بسته یخ را در یک پارچه بپیچید یا آن را روی لباس خود قرار دهید؛ تا از پوست خود محافظت کنید. در نهایت برای اعمال گرما، یک حمام یا دوش آب گرم بگیرید؛ یا از یک پد گرم‌کننده هر بار تا 20 دقیقه استفاده نمایید.

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز