خبرگزاری کار ایران

نگاهی به گزارش سالانهٔ یکتانت از بازار تبلیغات آنلاین در سال ۱۴۰۰

بررسی رفتار کاربران وب فارسی در گزارش سالانهٔ 1400 یکتانت

بررسی رفتار کاربران وب فارسی در گزارش سالانهٔ 1400 یکتانت
کد خبر : ۱۲۵۹۳۸۹

مخاطب یا مشتری چه علایقی دارد؟ چه نوع رفتاری در طول روز انجام می‌دهد؟ آیا بین رفتار آقایان و خانم‌ها در استفاده از فضای وب تفاوتی وجود دارد؟ موضوعات مورد علاقهٔ افراد برای وب‌گردی چیست؟ پاسخ این سؤالات برای کسب‌وکارها می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد. یکتانت در بخشی از گزارش سالانهٔ خود از وب فارسی، اطلاعات جامع و قابل توجهی در خصوص این سؤالات منتشر می‌کند.

یکتانت در سال گذشته، به طور میانگین ماهانه در 128 میلیون دستگاه موبایل و دسکتاپ تبلیغات خود را نمایش داده و با بیش از 2300 وب‌سایت نمایش‌دهنده فعال همکاری کرده است. در پنج سالی که از شروع به کار یکتانت می‌گذرد بیش از 55 هزار کسب‌وکار از خدمات این پلتفرم استفاده کرده‌اند. 22 هزار عدد از این کسب‌وکارها در سال 1400 همکاری خود را با یکتانت آغاز کرده‌اند.

باتوجه‌به پیشتازی یکتانت در بسیاری از سرویس‌های ارائه شده در بازار تبلیغات آنلاین کشور و دسترسی به تعداد زیادی از ناشران، کسب‌وکارها و کاربران وب فارسی که در بالا به آن اشاره شد، نتایج و اعداد به‌دست‌آمده از گزارش سال 1400 این شرکت می‌تواند دید درستی از بازار تبلیغات آنلاین کشور بدهد. در ادامه نگاهی خواهیم انداخت به برخی از آمارهای منتشر شده در گزارش سالانه یکتانت از بازار تبلیغات آنلاین کشور در سال 1400.

ترافیک در ساعات روز و روزهای هفته

ترافیک وب‌سایت‌ها در طول شبانه‌روز و در طول هفته در موبایل و دسکتاپ یکی دیگر از داده‌های ارائه شده در گزارش سالانه یکتانت است. بر اساس آمارها، ساعت اوج وب‌گردی کاربران در دستگاه موبایل بین ساعات 19 تا 24 است. ترافیک صبحگاهی در روزهای کاری و تعطیل روند متفاوتی دارد. از دیگر نکات این نمودار اینکه در روزهای تعطیل، کاربران دیرتر وب‌گردی را آغاز می‌کنند.

نمودار مربوط به دسکتاپ اما روند متفاوتی از موبایل نشان می‌دهد. یکی از دلایل این تفاوت نحوه استفاده کاربران از موبایل و دسکتاپ است و به همین دلیل، استفاده از موبایل به جهت سهولت تفاوت آن‌چنانی بین روزهای تعطیل و غیر تعطیل ندارد درحالی‌که رفتار کاربران دسکتاپ در روزهای تعطیل و غیر تعطیل متفاوت‌تر است.

ساعت اوج وب‌گردی کاربران در دسکتاپ بین ساعات 10 تا 14 است. با شروع ساعت کاری ادارات، ترافیک دسکتاپ به نسبت روزهای تعطیل رشد بیشتری دارد و از آن سو، در زمان تعطیل شدن ادارات نیز شاهد افت ترافیک هستیم. پس از پایان یافتن ساعات کار اداری، ترافیک دسکتاپ در روزهای تعطیل، از ساعت  17 تا 6 صبح از ترافیک در روزهای کاری پیشی می‌گیرد.

بررسی رفتار کاربران وب فارسی در گزارش سالانهٔ 1400 یکتانت

بررسی رفتار کاربران وب فارسی در گزارش سالانهٔ 1400 یکتانت

وب‌سایت‌های نمایش‌دهنده در روزهای شنبه و سه‌شنبه به طور میانگین ترافیک بیشتری از سایر روزهای هفته داشته‌اند اما در روزهای آخر هفته، به طور میانگین ترافیک کمتری از سایر روزهای هفته دارند.

جذابیت تبلیغات برای مخاطب‌ها

CTR یا نرخ کلیک معیاری است که نشان‌دهندۀ نسبت تعداد کلیک‌ها به تعداد دفعات نمایش یک محتوای تبلیغاتی است. در واقع، این معیار نشان می‌دهد که تبلیغ چقدر برای کاربران جذاب بوده است. دستگاه نمایش تبلیغ، نوع کمپین و جذابیت محتوای تبلیغاتی از عوامل تأثیرگذار بر میانگین نرخ کلیک هستند.

در جدول زیر میانگین CTR انواع مختلف کمپین‌ها نمایش‌داده‌شده است. در مجموع می‌توان گفت که نرخ کلیک در تبلیغات هدفمند بالاتر از تبلیغات عادی است. در بین انواع مختلف تبلیغات هدفمند نیز بیشترین میزان نرخ کلیک مربوط به تبلیغات ریتارگتینگ محصول بوده و نرخ کلیک تبلیغات ریتارگتینگ محصول 176 درصد از سایر انواع تبلیغات بیشتر است. تبلیغ‌کننده‌هایی که کمپین ریتارگتینگ محصول داشته‌اند، به طور میانگین در 337 روز از سال این نوع کمپین را فعال نگه داشته‌اند. مستمر بودن این کمپین‌ها و عدم توقف آن‌ها یکی از دلایل بالا بودن نرخ کلیک این مدل از تبلیغات می‌تواند باشد.

در مقایسه تبلیغات موبایلی و دسکتاپی نیز نرخ کلیک تبلیغات موبایلی اندکی بیشتر از تبلیغات در دسکتاپ بوده اما این موضوع در تبلیغات پوش نوتیفیکیشن نقض شده و تبلیغات پوش نوتیفیکیشن در دسکتاپ برتری محسوسی نسبت به موبایل دارد.

بررسی رفتار کاربران وب فارسی در گزارش سالانهٔ 1400 یکتانت

بخش دیگری مربوط به میانگین قیمت کلیک‌ها می‌شود. در تبلیغات یکتانت، قیمت کلیک توسط تبلیغ‌کننده مشخص می‌شود. قیمت کلیک یکی از عوامل تأثیرگذار در شانس نمایش تبلیغات است. بر اساس نمودار زیر، قیمت کلیک تبلیغات هدفمند همیشه بیشتر از تبلیغات عادی است. همچنین قیمت کلیک تبلیغات در دسکتاپ بیشتر از قیمت تبلیغات در موبایل بوده است.

بررسی رفتار کاربران وب فارسی در گزارش سالانهٔ 1400 یکتانت

بررسی رفتار کاربران وب فارسی در گزارش سالانهٔ 1400 یکتانت

علاوه بر موارد اشاره شده در بالا، اطلاعات، گزارش‌ها و داده‌های بسیار دیگری در گزارش سالانهٔ یکتانت وجود دارد که برای مشاهدهٔ متن کامل آن، روی این لینک کلیک کنید.

 

بررسی رفتار کاربران وب فارسی در گزارش سالانهٔ 1400 یکتانت

 

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
پیشنهاد امروز