خبرگزاری کار ایران

آشنایی با انواع سیم برق

آشنایی با انواع سیم برق
کد خبر : ۱۲۵۸۷۸۹

امروزه بسیاری از تجهیزات و وسایل بدون وجود برق کاربردی ندارند. سیم و کابل موجب اتصال جریان برق و برقراری جریان الکتریکی می شود. برای آنکه سیم برق بتواند جریان الکتریکی را به خوبی برقرار کند، از یک رسانا به نام هادی تشکیل شده است که بر روی آن عایق های متفاوتی از جنس PVC، TPR، پلی اتیلن و ... قرار گرفته است.

این عایق ها علاوه بر جلوگیری از نشت برق، باعث محافظت از سیم در برابر عوامل و آسیب های خارجی نیز می شوند.

سیم برق انواع گوناگونی دارند که در ادامه به معرفی پرکاربردترین انواع سیم و کابل  می پردازیم.

انواع سیم برق براساس جنس

سیم های برق از نظر جنس در دو نوع کلی سیم مسی و سیم آلومینیومی ارائه می شوند. مس نسبت به آلومینیوم رسانای بهتری است. از این جهت، سیم با هادی مسی نسبت به سیم با هادی آلومینیومی کیفیت بهتری دارد و از قیمت بالاتری در بازار برخوردار است.

سیم های برق بدون روکش تنها از یک هادی جریان برق ساخته می شوند، درحالیکه سیم های روکش دار علاوه بر هادی، از یک روکش عایق نیز برخوردارند که همین ویژگی موجب کاربرد بیشتر این محصول شده است.

آشنایی با انواع سیم برق

انواع سیم برق براساس ساختار هادی

سیم های برق براساس ساختار هادی خود به انواع زیر تقسیم می شوند:

  • سیم برق مفتولی
  • سیم برق افشان
  • سیم برق نیمه افشان

سیم مفتولی یا سیم خشک یا سیم تک لا، از یک رشته هادی تشکیل شده است. این سیم در سیم کشی داخل تابلو برق و توزیع کننده های برق مورد استفاده قرار می گیرد.

سیم برق افشان از تعداد زیادی سیم نازک تشکیل شده است و قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارد. سیم برق نیمه افشان از تعداد سیم نازک کمتری تشکیل شده است و خواصی مابین مفتول و افشان دارد.

انواع سیم برق براساس نوع کاربرد

سیم های برق از نظر نوع کاربردی که دارند، در انواع متنوعی به بازار عرضه می شوند. در ادامه به برخی از مهم ترین و پرکاربردترین انواع سیم اشاره شده است:

  • سیم ارت
  • سیم نایلون
  • سیم لاکی

سیم ارت نوعی سیم است که جهت حفاظت الکتریکی و افزایش ایمنی مورد استفاده قرار می گیرد. سیم ارت رسانایی است که جریان نشتی را به زمین منتقل می کند و بدین ترتیب در سیستم ارتینگ کاربرد دارد. این سیم با روکش زرد و سبز ارائه می شود.

این نوع سیم که از خروجی دستگاه الکتریکی به زمین متصل می شود، جهت جلوگیری از برق گرفتگی و وقوع آتش سوزی مورد استفاده قرار می گیرد. البته علاوه بر بحث ایمنی، این نوع سیم از افزایش ناگهانی ولتاژ برق نیز جلوگیری می کند و بدین ترتیب مانع از خرابی دستگاه های الکتریکی در منازل و ... می شود.

سیم نایلون در بازار به فراوانی یافت می شود و در ساختمان سازی و ... کاربرد فراوانی دارد. البته لازم به ذکر است که این سیم از آن جهت که ساختار نازکی دارد، در مکان هایی که احتمال وجود فشار و آسیب های مکانیکی وجود دارد، کمتر استفاده می شود. این سیم در صنعت کاربرد کمتری دارد.

سیم لاکی با ضخامت کمی که دارد، در ترانسفورماتورها و سیم پیچی های موتور کاربرد دارد. این سیم جهت ایجاد نیروی الکترومغناطیسی در این تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرد.

آشنایی با انواع سیم برق

نکات مهم به هنگام خرید سیم برق

این محصول تنوع فراوانی در بازار دارد. از این جهت لازم است پیش از خرید، نوع کاربرد مورد نظر خود را در نظر بگیرید. تعداد رشته، جنس و نوع عایق، نوع و ساختار هادی، سطح ولتاژ، نوع استاندارد و برند تولیدکننده از نکات بسیار حائز اهمیتی است که لازم است پیش از خرید انواع سیم و کابل مورد توجه قرار بگیرد.

بهترین برندهای سیم برق

امروزه شرکت های زیادی در ایران اقدام به تولید انواع سیم برق کرده اند. از محبوب ترین و پرفروش ترین انواع سیم برق می توان به سیم خراسان افشارنژاد، همدان، سیمیا، سیمکو، کمان و ... اشاره کرد.

سیم های برق براساس ویژگی هایی که دارند از قیمت های متنوعی در بازار برخوردارند.

خرید سیم برق

جهت خرید انواع سیم برق می توانید با مراجعه به سایت راندنو کالای مورد نظر خود را انتخاب کنید و مشخصات فنی کالا را مشاهده نمایید. سپس قیمت کالا را در فروشگاه های مختلف با یکدیگر مقایسه کنید و بصورت مستقیم با فروشنده مورد نظر ارتباط برقرار نمایید.

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز