آشنایی با انواع جرثقیل دروازه ای ، بازویی و ...
به اطراف خود نگاه کنید. این جرثقیل ها هستند که دنیای امروز ما را ساخته و می سازند. وقتی به دنیای امروز نگاه می کنیم متوجه می شویم که دیگر جایی برای خانه ها و ساختمان های کوچک نیست. جای جای شهر را برج هایی احاطه کرده است که برای احداث آن ها نیاز به جرثقیل داریم. دامنه گستره جرثقیل ها چیزی فراتر از ساختمان سازی است. شما در هر صنعت و کارخانه و کارگاهی می توانید با انواع جرثقیل ها مانند جرثقیل نیم دروازه ای، جرثقیل بازویی و ... رو به رو شوید.
هر کدام از این جرثقیل ها از یک سری ویژگی های عمومی و اختصاصی بهره برده اند. اگر دوست دارید بیشتر با جرثقیل ها آشنا شوید و اگر می خواهید بدانید که این دستگاه های عجیب و دوست داشتنی چگونه کار می کنند با ما همراه باشید. می خواهیم در ساده ترین حالت ممکن کمی با ویژگی های این جرثقیل ها آشنا شویم و بدانیم که اساسا یک جرثقیل دروازه ای با نوع نیم دروازه ای چه تفاوتی دارد. با ما همراه باشید.
ویژگی های عمومی انواع جرثقیل نیم دروازه ای، جرثقیل بازویی، جرثقیل دروازه ای و ...
علی رغم این که جرثقیل ها برای انواع کاربری های مختلف طراحی و ساخته می شود اما از ویژگی های عمومی کلی بهره می برند. به طور کلی هر نوع جرثقیلی در دنیا کاری جز بلند کردن اجسام و جا به جایی آن ندارد. جرثقیل مجموعه از ابزار و وسایلی است که به کمک آن ها می توانیم اجسامی سنگین تا چند صد تن را از نقطه ای به نقطه دیگر جا به جا کرد. کلید طلایی این جابه جایی در وسیله ای به نام وینچ قرار دارد. به بیان ساده تر در هر نوع جرثقیلی که شما فکرش را بکنید از یک وینچ با ویژگی های خاصی استفاده شده است. وینچ وسیله ای است که می تواند نیروی ورودی را به کابل یا زنجیر انتهایی جرثقیل منتقل کند. این انتقال نیرو باعث تغییر و جابه جایی مکانی اجسام می شود.
هر وینچ از سه بخش عمده موتور، گیربکس و درام تشکیل شده است. موتور موظف است نیروی ورودی را تبدیل به نیروی محرکه لازم برای جا به جایی اجسام کند. هر کدام از وینچ ها بر اساس نوع و محل استفاده می تواند از نیروی ورودی مختلفی بهره بگیرید. در جرثقیل های مختلف با توجه به نوع استفاده این ورودی متفاوت است. به طور کلی در بازار می توان وینچ هایی با موتورهای بنزینی، هیدرولیکی، برقی و ... پیدا کرد.
نیروی تولید شده توسط موتور وینچ باید به درام منتقل شود. درام وسیله ای قرقره مانند است که نیروی تولید شده توسط موتور را به زنجیر یا بکسل منتقل می کند تا به واسطه آن جا به جایی رخ بدهد. اما نکته ای که در این بین وجود دارد این است که ما همواره به تمام قدرت موتور نیاز نداریم. درست شبیه به رانندگی است. شما در رانندگی همواره قرار نیست با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت برانید. در جایی لازم است که با سرعت 10 کیلومتر برانید. اینجاست که کارکرد گیربکس خودش را نشان می دهد. گیربکس میان موتور و درام قرار می گیرد و مشخص می کند که شما بر اساس نیازی که دارید به جه مقدار نیرو از موتور احتیاج دارید. این ها ویژگی هایی است که در تمامی جرثقیل ها از جمله انواع جرثقیل دروازه ای، جرثقیل نیم دروازه ای و جرثقیل بازویی می توان مشاهده کرد.
تفاوتی که بین جرثقیل ها وجود دارد
حال سوال مهم اینجاست که انواع جرثقیل ها با یک دیگر چه تفاوتی دارند. همانطور که در بالا گفته شد این جرثقیل ها از نظر ساختار کلی و استفاده از وینچ از یک نوع تکنولوژی بهره می برند. اما مسئله ای که وجود دارد این است که هر جرثقیل بر اساس نوع کارایی و میزان باری که قرار است جا به جا کند طراحی متفاوتی پیدا می کند. به بیان ساده تر نحوه استفاده از وینچ و پیدا کردن جای مناسب آن و همچنین نوع استفاده از وینچ برای جا به جایی اجسام باعث شده است که انواع مختلفی از جرثقیل ها طراحی و تولید شود.
بنابراین هر کدام از جرثقیل ها بسته به نوع و محل استفاده و همچنین حداکثر میزان باری که می خواهد جا به جا کند طراحی و تولید می شود. این که وینچ در کجا قرار بگیرد و نیروی وارد شده به جرثقیل از چه طریق خنثی و دفع شود تمام فاکتورهایی است که باعث شده جرثقیل طراحی های متفاوتی داشته باشد. بنابراین انواع جرثقیل از هسته ای ثابت و برابر به نام وینچ ساخته می شود.
اما این که این وینچ ها با چه قدرتی ساخته شوند و چه ویژگی هایی داشته باشد و همچنین این که این وینچ ها به چه ترتیب مورد استفاده قرار بگیرد همه و همه بستگی به نوع کاربری مخاطب دارد که باعث شده انواع جرثقیل ها طراحی و تولید شود. بنابراین شما با توجه به نیاز خود می توانید سراغ انواع جرثقیل های مختلف بروید. این که شما بخواهید از جرثقیل در چه محیطی استفاده کنید و می خواهید چه میزان بار را جا به جا کنید از جمله مهمترین فاکتورهایی است که باید در خرید به آن ها توجه کرد.