8 روش مختلف سفارشگیری در رستوران + مزایا و معایب
همان طور که مدیریت یک مغاه یا فروشگاه اصول خاص خود را دارد، مدیریت رستوران هم نیازمند اصول و قواعد خاص خودش است. یکی از مواردی که مدیر رستوران باید در مورد آن تصمیم گیری دقیقی داشته باشد، نحوه سفارشگیری در رستوران است.
تجربه مشترین از نحوه سفارشگیری در رستوران باعث رشد کسب و کار رستوران میشود. چه مشتری در حال صرف غذا باشد یا به صورت آنلاین سفارش دهد، تجربه او از ثبت سفارش برای دریافت آن، لحظه ای است که او تصمیم میگیرد که آیا از رستوران شما لذت میبرد یا دوباره برنمیگردد. از این رو نحوه سفارشگیری در رستوران به بخش فوق العاده مهمی از رشد کسب و کار رستوران تبدیل می شود.
یک سیستم سفارش رستوران با طراحی خوب منجر به رشد کلی کسب و کار می شود. در سفارش حضوری کارکنانی که سفارش می گیرند، توانایی ایجاد یک تجربه کاملا شخصی با مشتری را دارند. در سفارش آنلاین نیز یک سیستم سفارش خوب طراحی شده می تواند به مشتری احساس راحتی و امنیت در سفارش و پیگیری آن بدهد. البته بهره مندی از این روش های مدرن نیازمند استفاده از نرم افزار حسابداری رستوران است. نرم افزاری که علاوه بر امکان ثبت فیش و حسابداری، قابلیت اتصال به فروشگاه آنلاین، انواع کارتخوان، کیوسک سفارشگیر، تبلت های گارسون، انواع فیش پرینتر و... را داشته باشد. مانند نرم افزار حسابداری و مدیریت رستوران باران.
روش های مختلف ثبت سفارش
- سفارش سر میز
- سفارش در پیشخوان (صندوق)
- سفارش دستی
- سفارش کاغذی
- تبلت سفارشگیر گارسون
- کیوسک لمسی سفارشگیر
- سفارش روی سایت
- سفارش با منوی دیجیتالی
همانطور که تجارت رستوران شما رشد می کند، پیچیدگی عملیات سفارش افزایش می یابد. مشتریان نقاط تماس بیشتری برای تعامل با رستوران شما (آنلاین و آفلاین) دارند. یک سیستم کارآمد سفارش رستوران باید اطمینان حاصل کند که تیم عامل رستوران در تمام کانال های ورودی سفارش، دید عمیقی دارد.
رستورانهایی که سریعترین رشد را دارند، رویکرد همهکانالی را انتخاب میکنند. این رویکرد مشتری را در مرکز کل تجربه نگه می دارد. کل سیستم سفارش رستوران با حفظ تجربه مشتری در درجه اول طراحی شده است. این رویکرد پیامدهای گسترده ای در افزایش وفاداری مشتری و در نتیجه فروش دارد.
یک سیستم سفارش رستوران هوشمند راه حل های کامل مدیریت سفارش رستوران را ارائه می دهد. این یک سیستم یکپارچه است که سفارش گرفتن از چندین کانال را ساده می کند. همچنین یک نمای یکپارچه از چرخه ورودی سفارش تا خروجی کامل را برای ذینفعان درگیر فراهم می آورد.
اصلی ترین روش های سفارشگیری در رستوران
هر نحوه سفارش می تواند به صاحبان و کارکنان رستوران کمک کند تا تجربه تعاملی تری با مهمانان خود ایجاد کنند. انتخاب نحوه درست و ایده آل دریافت سفارش از مشتری در رستوران تعادلی بین عملکرد رستوران و جذب رضایت مشتری ارائه می دهد. در ادامه به معرفی این روش ها می پردازیم:
1- سفارش سر میز از طریق پیشخدمت
رایجترین روش سفارش غذا در رستوران از طریق سفارش مستقیم از گارسون است. یکی از کارکنان شاغل اغلب به سراغ مشتری می آید و از آنها میپرسد که آیا آماده هستند تا غذا و نوشیدنی خود را سفارش دهند یا خیر. این فرآیند روش کلاسیکی است که توسط خدمات مهمان نوازی در سراسر جهان استفاده می شود و جایگزین کردن آن با هر چیز دیگری دشوار است. به این دلیل است که مردم بسیار به آن عادت کرده اند.
یکی از بهترین چیزها در مورد استخدام کارکنان برای دریافت سفارشات غذایی مشتریان این است که می توانید قدردانی و ارزش خود را به آنها نشان دهید. این باعث راضی نگه داشتن مشتری می شود و مشتری مداری و وفاداری در رستوران شما را افزایش می دهد.
پیشخدمت مسئول ثبت سفارش اگر از آموزش مناسب و تجربه کاری برخوردار شود، ارتباطی که با مشتری می گیرد، نقطه قوت مجموعه رستوران خواهد شد. پس آموزش کارکنان را در اولویت قرار دهید.
2- سفارش در پیشخوان (صندوق)
اگر رستوران شما بر غذاهای فست فودی برای مصرف کنندگان خود متمرکز است، مدل سفارش مبتنی بر پیشخوان منطقی تر است. زیرا دیگر لازم نیست نگران ارائه خدمات سفارشگیری شوید و بر سرعت آماده سازی محصولات غذایی خود وقت می گذارید.
این نحوه سفارشگیری برای کسانی که زمان محدودی برای لذت بردن از یک وعده غذایی یا نوشیدنی دارند، ایدهآل است. از مزایایی این موضوع کاهش خطا در سفارش است و مشتری با سرعت بیشتری برای انتخاب غذای خود تصمیم می گیرد. این افزایش در سرعت سفارش دهی و تحویل غذا در نهایت منجر به کسب سود بیشتر خواهد شد. در این روش ارتباط مستقیم با مشتری نیز اتفاق می افتد.
از معایب این روش هم سرعت بالا در گرفتن سفارش است که گاهی برای مشتریان خوشایند نیست. ایستادن در صف های طولانی برای رسیدن به کانتر و سفارش دادن نیز از معایب دیگر آن است.
3- سفارش از طریق یک نرم افزار
نرم افزار سفارش غذا از طریق تلفن همراه یک راه عالی برای سفارش غذا است. این روش واقعاً فروش و درآمد را به یک اندازه افزایش می-دهد! گارسون رستوران به کل منو و شماره میز مشتری روی صفحه نمایش خود دسترسی دارند. این روش به آنها کمک می کند تا فوری بدون هیچ گونه احتمال تاخیر یا سردرگمی سفارشات را تحویل دهند.
سفارش از طریق منوهای دیجیتال، تبلت. کیوسک لمسی و سفارش از روی سایت همه براساس یک نرم افزار تخصصی سفارشگیری انجام میشود. از مزایای این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- افزایش سرعت عمل در تهیه سفارشات
- به حداقل رسیدن خطاهای انسانی در ثبت سفارش
- نمایش عکس ها و فیلم هایی از مواد غذایی، محصولات و خدمات
- امکان انجام تبلیغات و پیشنهاد یک غذای خاص
- یک صفحه نمایش خوانا، مرتب بدون خط خوردگی و برچسب تغییر قیمت
- 100٪ بهداشتی و تمیز
- امکان صرفه جویی در هزینه مربوط به مصرف کاغذ
- به روزرسانی محتوا به سرعت و با هزینه کمتر نسبت به منوهای کاغذی
- محاسبه خودکار و دقیق مالیات رستوران
معایب این روش شامل موارد زیر است:
- خرابی تجهیزات و یا قطعی اینترنت
- عدم امکان جابه جایی منو
- هزینه های اولیه برای نرم افزار، مجوز، تجهیزات و داده ها
- افزایش احتمالی هزینه های انرژی
- عدم ارتباط مستقیم با مشتری
سه مورد گفته شده در بالا اصلی ترین روش های سفارشگیری است که در سبک های مختلفی با توجه به شرایط مالی، نیاز مشتری و فضای رستوران مورد استفاده قرار می گیرد.
سیستمهای مختلفی برای بررسی هر مرحله از عملیات خدمات غذایی دنبال میشوند تا اطمینان حاصل شود که هر کالایی که برای مهمانان ارائه میشود به درستی ثبت میشود. سفارشات غذا و نوشیدنی مهمانان بسته به اندازه و خط مشی رستوران به طرق مختلف ثبت می شود. رستوران های بزرگتر از یک سیستم کامپیوتری و رستوران های کوچکتر از سیستم دستی استفاده می کنند.
4- سفارشگیری دستی و کاغذی
این روش ها مستعد خطا و سردرگمی است. علاوه بر این، چرخه سفارش باید از چندین نفر عبور کند. این روش به دلیل متمرکز نبودن احتمال خطا را افزایش می دهد.
- کندی در سرعت وارد کردن اطلاعات سفارش
- افزایش خطاهای نوشتاری در تایپ سفارشات مانند نوشتن اشتباه سفارش یا بدخط و نامشخص بودن سفارش
- افزایش مدت زمان ثبت سفارش
- عدم امکان گزارشگیری سریع
- عدم اطلاع از موجودی سفارشات
- دادن سفارش به مشتری اشتباه
5- سفارش سرمیز / پای صندوق
- ایجاد ارتباط مستقیم با مشتری
- کسب احساس امنیت و وفاداری با مشتری
- آشنایی بیشتر با نیاز مشتری
- امکان ارائه توضیحات کامل در مورد سفارش
با همه مزایایی که این روش ها دارند، وقوع خطاهای انسانی بالا اجتناب ناپذیر است. و معطلی در هنگام ثبت سفارش نیز از دیگر معایب است.
6- تبلت سفارشگیر گارسون
بسیاری از رستوران ها سفارشات را مستقیماً از طریق تبلت های اندرویدی دریافت می کنند. این روش گزینه عالی به نظر می رسند. زیرا می تواند:
- خطاهای ارتباطی بین مهمان و آشپزخانه را از بین ببرد
- زمان پرداخت را در پایان وعده های غذایی کاهش دهد
- و به مهمانان این فرصت را بدهد که درباره غذا و دستور پخت آن اطلاعات بیشتری کسب کنند.
اما هیچ چیز آنقدر که به نظر می رسد، کامل نیست. هزینه های بسیاری در ارتباط با سیستم های سفارش تبلت وجود دارد. امکان گم شدن، دزدیده یا آسیب دیدن این دستگاه ها وجود دارد. یا به علت قطعی اینترنت یا خرابی دستگاه فرایند سفارش به مشکل بخورد.
7- کیوسک لمسی سفارشگیر رستوران
یکی از مدرن ترین و به روز ترین روش های سفارشگیری در رستوران استفاده از کیوسک های لمسی است. یکی از موارد اذیت کننده برای مشتریان رستوران معطل ماندن در صف های طولانی پیشخوان است. استفاده از کیوسک های سفارشگیر این صف ها را از بین برده و یا به مقدار زیادی کوتاه تر میکند. این امر موجب کاهش زمان انتظار مشتری و در نتیجه افزایش رضایت او خواهد شد و احتمال خرید مجدد وی را بالا می برد. از دیگر مزایای این روش می توان به حذف خطای انسانی اشاره کرد زیرا به محض ثبت سفارش توسط مشتری، فیش مربوطه به طور مستقیم در آشپزخانه پرینت گرفته می شود و احتمال خطا بسیار کاهش می یابد.
مزایای استفاده از کیوسم سفارشگیر:
- حذف صف های طولانی سفارش غذا در پیشخوان
- کاهش زمان انتظار مشتری
- کاهش خطاهای انسانی
- امکان مشاهده منو با قیمت های به روز و پیشنهاد محصولات خاص به مشتری
- حذف هزینه های چاپ و به روزرسانی منوها
معایب کیوسک سفارشگیر:
- هزینه بالای خرید اولیه کیوسک ها
- لزوم اتصال کیوسک ها به شبکه و اینترنت
8- سفارش با منوی دیجیتالی یا سفارش روی سایت
رستورانداران با استفاده از منوی دیجیتالی یا سفارشات ثبت شده در سایت میتوانند زمان کلی سفارشگیری، تحویل آن و سایر موارد را ردیابی و بهینه کنند. تمام سفارشات داخلی، سفارشات بیرون بر و رزرو در یک سیستم ثبت می شود. در نتیجه رستوران ها می توانند پیشنهادات را بر اساس انواع مختلف سفارش ها تنظیم کنند. در سفارشهای داخلی و بیرون بر، رستورانها میتوانند کوپنهای تخفیف سفارشی تنظیم کنند و گزینههای پرداخت مختلف را اضافه کنند.
همچنین برای سفارشات صرف غذا، سیستم می تواند صورتحساب های طبقه بندی شده را پردازش کند. برای مشاهده چند نمونه وبسایت فوق العاده رستوران اینجا کلیک کنید.
به طور مثال: قبض جداگانه برای مواد غذایی و نوشیدنی ها یا به طور خودکار تخفیف های سفارشی یا پیشنهادات رایگان را محاسبه می کند. همچنین میتواند صورتحساب ها را بسته به مشتری و اقلام مصرفی به طور مساوی تقسیم کند.
به علاوه از این طریق بیشترین سفارش و محبوبترین اقلام در منو مشاهده می شود که در فروش بیشتر کمک می کند. و در نهایت با وجود هماهنگی بهتر بین کارکنان رستوران، کارایی کلی رستوران نیز افزایش می یابد.
سفارش مهمانان برای غذا و نوشیدنی باید برای کنترل موثر و جلوگیری از سردرگمی در حین سرویس ثبت شود. یک سیستم خوب سفارشگیری تضمین می کند که هر ظرفی که از آشپزخانه خارج می شود ثبت و صورتحساب می شود و بدون اشتباه در اختیار مشتری قرار گیرد. روشهای سفارش در خدمات غذا و نوشیدنی هرچه باشد، باید کنترل خوبی را تضمین کند. اگر یک سیستم کنترل دقیق اجرا نشود، ممکن است محاسبات اشتباه شود و دلخوری مشتری یا ضرر به مجموعه را در پی داشته باشد.