خبرگزاری کار ایران

از بذر غلات تا غذای حیوانات

از بذر غلات تا غذای حیوانات
کد خبر : ۱۱۹۷۰۷۶

اگرچند سال پیش سری به دامداری‌ها می‌زدید، با انبوهی از کاه و علوفه خشک مواجه می‌شدید و بی شک به‌سختی تهیه این نوع غذا برای دام پی می‌بردید.

علوفه غذای اصلی دام است که از رشد بذرهایی مانند جو، گندم، شبدر، یونجه و ... به دست می‌آید. این نوع غذای دام باتوجه‌به دستگاه گوارششان سازگاری بیشتری داشت و از خوراک و مکمل‌های غذایی کاربرد بیشتری نیز داشت.

تهیه علوفه معمولاً در فصل بهار و تابستان و وجود مراتع در برخی از مناطق ایران به نظر سهل و آسان می‌آمد اما با شروع فصل سرما و برودت هوا تهیه آن دیگر چندان هم ساده نبود.

کمبود مراتع، شرایط آب‌وهوایی، خشکسالی و بسیاری موارد دیگر صنعت دامداری را بر آن داشت تا به سراغ روش کشاورزی بروند که قدمتی چندهزارساله داشت.

نگاهی به تاریخچه یک روش کشت عالی:

کشت هیدروپونیک به معنای کشت بر اساس آب، در محیطی بدون خاک و تنها با رشد بذر در بستری به نام سینی کشت علوفه هیدروپونیک و محیطی که عموماً با نام گلخانه علوفه هیدروپونیک است، پرورش داده می‌شود.

کشت علوفه هیدروپونیک قدمتی 3000 ساله دارد، درست زمانی که اجدادمان هخامنشیان از این روش کشت بدون خاک برای سبزه نوروز استفاده می‌کردند. عده‌ای نیز این روش کشت را متعلق به باغ‌های معلق بابل می‌دانند، زمانی که همسر پادشاه برای سلامتی خود این روش کشت را به کاخ آورد.

روش کشت علوفه هیدروپونیک چگونه است؟

علوفه هیدروپونیک از رشد بذرهایی مانند جو، گندم، ذرت، شبدر و ... در محیطی بدون خاک و با استفاده از آب بسیار کم که با استفاده از تجهیزاتی عمل آبیاری انجام می‌شود. بذرهای علوفه هیدروپونیک در ابتدا در محیطی تاریک جوانه می‌زدند و سپس پس از جوانه زدن با استفاده از نورهای مصنوعی که به نور رشد مصطلح هستند، تحت شرایط کنترل شده‌ای از دما و رطوبت در طی مدت 7 تا 10 روز تبدیل به علوفه سبز و تازه می‌شوند.

ادامه در مقاله : آموزش کشت و تولید علوفه هیدروپونیک...

مزایای روش کشت علوفه هیدروپونیک چیست؟

در روش کشت علوفه هیدروپونیک، مصرف آب به حداقل مقدار می‌رسد که مهم‌ترین مزیت در این روش کشت در کشورهای خشکی مانند ایران است. کشت در چهارفصل سال، رشد سریع علوفه، حذف هزینه نیروی کار زیاد و هزینه حمل‌ونقل از دیگر مزایای این روش کشت است. پرورش دام با علوفه هیدروپونیک باعث حذف بسیاری از بیماری‌هایی که ناشی از علوفه‌ای است که به روش سنتی کشت می‌شود و برای رشد آن از بسیاری از آفت‌کش‌ها استفاده می‌کنند، می‌شود.

علوفه هیدروپونیک باعث باروری و دوقلو زایی در دام‌هایی مانند گوسفند و همچنین چندقلوزایی در بز سانان می‌شود.

برای کشت علوفه هیدروپونیک به چه لوازمی نیاز داریم؟

کشت علوفه هیدروپونیک با لوازم و تجهیزاتی انجام می‌شود که این کشت را برای دامداران و تولیدکنندگان این صنعت آسان‌تر می‌کند.

تجهیزات مهم موردنیاز برای این روش کشت شامل سینی علوفه هیدروپونیک، طبقات گلخانه، لوله و اتصالات آبیاری، مه پاش، نور مصنوعی و ... است. شاید در میان این تجهیزات عملکرد مه پاش را نتوانیم با هیچ وسیله دیگری جایگزین کنیم و خرید آن به‌عنوان یکی از لوازم مهم این روش کشت بسیار مهم است.

مه پاش چیست؟

نام مه پاش در تجهیزات گلخانه هیدروپونیک در کنار لوله‌های آبیاری عجین شده است. از نام مه پاش پیداست که عملکردش با پاشیدن مه و آب، همراه است. مه پاش و لوله‌های آبیاری در گلخانه علوفه هیدروپونیک دو یار جدایی‌ناپذیر هم هستند که مکمل یکدیگرند.

از بذر غلات تا غذای حیوانات

عملکرد مه پاش چگونه است؟

مه پاش ها برای آبرسانی، حفظ رطوبت یا کنترل دما در گلخانه‌های معمولی و گلخانه هیدروپونیک استفاده می‌شوند. مه پاش‌ها برای رشد بهتر گیاهان و کنترل دمای هوا در گلخانه‌ها به کار برده می‌شود. سیستم مه پاش در مصرف آب و انرژی صرفه‌جویی می‌کند.پارس صنعت تمامی لوازم و تجهیزات مه پاش را با قیمت مناسب در اختیار شما عزیزان قرار داده است.

از بذر غلات تا غذای حیوانات

سینی هیدروپونیک، بستر کشت علوفه:

یکی از لوازم موردنیاز که خرید آن جز اقدامات اولیه برای کشت علوفه هیدروپونیک است، سینی علوفه هیدروپونیک همان بستری است که علوفه در آن قرار می‌گیرد و رشد می‌کند.

سینی علوفه هیدروپونیک پارس صنعت با داشتن مزایایی مانند اندازه مناسب، مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی، راحتی در حمل‌ونقل و همچنین استفاده از مواد اولیه باکیفیت (گرانول پ پ) می‌تواند به تولید علوفه باکیفیت کمک زیادی کند.

برای کشت علوفه هیدروپونیک از کجا شروع کنیم؟

بی شک شروع به کشت علوفه هیدروپونیک باید با مشاوره و آموزش‌های کارشناسان این حوزه همراه باشد زیرا هرگونه اشتباهی منجر به خسارت مالی برای دامداران و تولیدکنندگان می‌شود.

شاید برای خیلی از افراد، سرچ کردن در اینترنت نوعی مشاوره برای شروع کاری باشد. اما باید بدانیم؛ برای شروع به کارهای تخصصی که دقت بیشتری می‌خواهد، مشاوره باید با افراد متبحر آن حوزه باشد. مشاوره راه‌اندازی گلخانه علوفه هیدروپونیک یکی از همان کارهای تخصصی است که هرگونه خبطی در آن ممکن است خسارت زیادی برای تولیدکنندگان علوفه هیدروپونیک به همراه داشته باشد.

مشاوره علوفه هیدروپونیک با کارشناسان پارس صنعت برای تولید علوفه هیدروپونیک باکیفیت یکی از اقدامات مهم و ضروری برای این کشت بدون خاک است.

سازه کشت علوفه هیدروپونیک پارس صنعت:

تیم طراحی پارس صنعت با طراحی سازه استاندارد علوفه هیدروپونیک که به‌صورت پیش‌ساخته و به همراه کاتالوگ نصب است، کشت علوفه هیدروپونیک را برای علاقه‌مندان و تولیدکنندگان آسان کرده است. این سازه از میله‌ها و پیچ‌هایی تشکیل شده است که به‌راحتی قابلیت حمل دارد

اگر شما نیز حامی محیط‌زیست و حفظ منابع طبیعی هستید با خرید این سازه به‌راحتی می‌توانید کشت علوفه هیدروپونیک را برای حفظ زمین و احیای صنعت دامداری شروع کنید. یکی از مزایای این سازه ضدزنگ بودن و عمر طولانی آن در برابر رطوبت است.

این سازه که دارای 7 طبقه و 35 سینی کشت است، قابلیت برداشت روزانه 20 تا 25 کیلو علوفه هیدروپونیک را فراهم می‌کند.

سخن پارس صنعت:

کشت علوفه هیدروپونیک یا کشت علوفه سبز برای چهارفصل را می‌توان راهی برای نجات سیاره زمین دانست. در واقع با کشت علوفه هیدروپونیک پیش به‌سوی زمینی سبز و عاری از آلودگی‌های زیست‌محیطی داریم که سودآوری زیادی برای صنعت دامداری دارد.

کشت علوفه هیدروپونیک یک روش کشت است که باید جایگزین کشت علوفه به روش سنتی شود. در واقع این روش کشت یک روش اجتناب‌ناپذیر برای همه دامدارانی است که در آینده می‌خواهند باتوجه‌به محدودیت‌های منابع طبیعی به کار خود ادامه بدهند و یا آن را توسعه دهند.

پارس صنعت در تمام مسیر کشت سبز علوفه هیدروپونیک در کنار شما عزیزان می ماند.

parsanat.com

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز