خبرگزاری کار ایران

ابر پروژه انتقال آب از خلیج فارس

ابر پروژه انتقال آب از خلیج فارس
کد خبر : ۱۱۹۱۲۰۵

همانطور که میدانید آب از بهترین نعمت هایی است که خداوند برای ما قرار داده است. زندگی برای ما سایر کوجودات بدون وجود آب امکان پذیر نیست. پس نه تنها برای انسان ها برای برای تمام مخلوفات آب یک حیات است. برای زیستتن در سیاره های دیگر خورشیدی اولین چیزی که جست و جو می شود آب است.

حدودا 80 درصد کره زمین را آب فرا گرفته است. اما میدانیم که فقط درصد کمی از این آب ها قابل آشامیدن هست. با توجه این مسئله تمام شدن آب شیرین و قابل شرب برای انسان ها به یک وحشت تبدیل شده است. از این رو تمام جوامع در سرتاسر جهان در حال تلاش برای پیدا کردن راه حلی هستند، ایران هم جزو کشور هایی است که تلاش می کند برای این مسئله راه حلی بیابد.

کمبود آب در ایران

 کاهش منابع آبی سطحی و زیرسطحی و چالش‌های تامین آب در بخش‌های مختلف در چند دهه اخیر به موضوعات اصلی کشور تبدیل شده است. در عین کاهش منابع آبی شاهد توسعه شهرها، کشاورزی و صنایع آب‌بَر نیز بوده‌ایم و همین امر، ما را با محدودیت‌های آبی بخصوص در ماه‌های گرم سال روبه‌رو می‌کند تا جایی که حتی مسوولان به دفعات در باره جیره‌بندی آب آشامیدنی هشدار داده‌اند.

از طرفی کاهش میزان بارندگی در چند سال اخیر در ایران باعث شده این کمبود آب به یکی از اصلی ترین دغدغه های مسئولان و مردم تبدیل شود. در چند سال اخیر راه حل های زیادی بیان شد تا از این مشکل رهایی پیدا کنیم، اما تنها راه حلی که در حال اجرایی شدن است انتقال آب خلیج فارس و شیرین کردن آن است.

انتقال آب خلیج فارس

ایده انتقال آب از خلیج ‌فارس بر استان کرمان شکل ‌گرفت، اما با گسترش و توسعه صنعت معدن و فولاد در کشور نیاز این صنایع به آب روزبه روز نسبت به گذشته بیشتر شد. همزمان با بحران کمبود آب در کشور و کم بارشی، کارخانه‌های زنجیره فولاد روبه توسعه گذاشتند و مصرف آب در این صنایع برای تولید محصولات روبه فزونی گذاشت.

با اجرای این طرح‌ها که در مجموع با لوله‌گذاری به طول سه‌ هزار و ۷۰۰ کیلومتر، آب خلیج فارس و دریای عمان را به هفت استان هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد، اصفهان و سیستان و بلوچستان منتقل می‌کند ۱۲۸ هزار میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده و بر اساس اعلام متولیان، این طرح‌ها برای ۷۰ هزار نفر ایجاد اشتغال‌ خواهد کرد.

روژه انتقال آب از استان هرمزگان آغاز می ‌شود و در مسیر کرمان و خراسان جنوبی به خراسان رضوی انتقال خواهد یافت و می‌تواند به توسعه صنایع گلخانه‌ای و واحدهای صنعتی و معدنی بزرگ این استان‌ها کمک کند.نکته مهم‌اینکه آب استحصال شده در این پروژه از نظر قیمتی در مقایسه با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از جمله عمان و امارات ۲۰ درصد ارزانتر است.

خط نخست آب خلیج‌فارس را به استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد منتقل می‌کند، چندماه پیش توسط رییس‌جمهوری بطور کامل افتتاح شد، این طرح در گام (فاز) های یک، دو و سه به طول ۸۲۰ کیلومتر با ۱۲ باب ایستگاه پمپاژ، با حجم سرمایه‌گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی اجرایی شده که پتانسیل اشتغالزایی آن در دوران ساخت (تاریخ شروع ۱۳۹۱ و تاریخ اتمام ۱۳۹۹) ۱۶ هزار نفر برآورد شده است.

 در خط دوم، انتقال آب خلیج‌ فارس به استان‌های کرمان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی، پیش‌بینی و این طرح به طول یک‌هزار و ۵۵۰ کیلومتر با ۱۸ ایستگاه پمپاژ آب، با سرمایه‌ ۴۷ هزار میلیارد تومان، اجرایی و برای ۳۰ هزار نفر اشتغالزایی بدنبال دارد. تاریخ شروع این طرح امسال و تاریخ پایان آن ۱۴۰۴ پیش بینی شده است.  

در خط سوم، آب خلیج‌ فارس به استان‌های یزد و اصفهان منتقل می‌شود. این طرح به طول ۹۱۰ کیلومتر با ۱۰ ایستگاه پمپاژ آب، با سرمایه‌گذاری ۳۵ هزار میلیارد تومانی اجرایی شده و برای ۱۴ هزار نفر اشتغالزایی بدنبال دارد. تاریخ شروع این طرح امسال و تاریخ پایان آن ۱۴۰۴ پیش بینی شده است.  

ابر پروژه انتقال آب از خلیج فارس

 در خط چهارم، انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان پیش‌بینی شده است. این طرح به طول ۸۲۰ کیلومتر با ۱۱ ایستگاه پمپاژ آب با سرمایه‌گذاری ۳۹ هزار میلیارد تومان اجرایی شده و برای ۱۰ هزار نفر اشتغالزایی بدنبال دارد. تاریخ شروع این طرح امسال و تاریخ پایان آن ۱۴۰۴ پیش بینی شده است.  

همچنین اسفند سال قبل، قطعه ۲ خط یک انتقال آب خلیج فارس به سرچشمه و قطعه سه خط یک انتقال آب خلیج فارس به اردکان (چادرملو) به بهره‌برداری رسید.

نگاهی دیگر به وضعیت منابع آبی استان اصفهان بویژه شاهرگ حیاتی آن یعنی زاینده رود نشان می‌دهد که کم‌آبی مناطق مرکزی ایران و خشکی این رودخانه، یکی از اصلی‌ترین مشکلات امروز کشور است.

زاینده‌رودی که قرن‌ها سرچشمه حیات و رشد در مرکز ایران زمین بوده، سال‌هاست بر اثر بی‌توجهی و دخالت بی‌حساب و کتاب در نظام طبیعت، گرفتار خشکی شده، جریان دوره‌ای، نه دائم، این رودخانه مشکلات متعددی برای محیط ‌زیست، پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری، بخش کشاورزی و تامین آب آشامیدنی ایجاد کرده است و بی‌تردید هر طرحی برای کاهش برداشت‌ها و احیای دائم آن ضروری و لازم خواهد بود.

سایر اطلاعات درباره روند اجرایی و تکمیلی انتقال آب خلیج فارس را میتوانید از طریق سایت اخبار آب دنبال کنید.

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز