تعویض وایر شمع و بررسی نکات پیرامون آن
![تعویض وایر شمع و بررسی نکات پیرامون آن](https://cdn.ilna.ir/thumbnail/lu90QwI93KsW/YdHYY4gWkVxziNocTLLHoQVar3TrxmvO0e6SENMutiBXz7JNO2nT2KLgCR9h7O_-yMtFV2AKWHv4l_4LeI27Qq4xQIoDjB_gIQDHEiqNepRBeBVXNnV0pvUDoGLx2gnk7otfNPZWXfo,/59.jpg)
وایرهای شمع (که به آن کابل جرقه زنی نیز میگویند) جریان ولتاژ بالا را از سیم پیچ (های) احتراق به شمع ها منتقل میکنند. در موتورهای قدیمیتر با توزیعکننده، وایرها از درپوش توزیعکننده به سمت شمعها کشیده میشوند و در طولهای مختلف به نزدیکترین و دورترین شمعها میرسند. مجموعه وایر همچنین شامل یک وایر اضافی است که ترمینال مرکزی درپوش توزیع کننده را به سیم پیچ احتراق وصل می کند.
در موتورهای دارای سیستم جرقه زنی بدون توزیع کننده (DIS)، وایرهای شمع نیز برای اتصال سیم پیچ ها به شمع های مربوطه استفاده می شود. در برخی از موتورها، یک سیم پیچ در هر شمع وجود دارد، در حالی که در برخی دیگر با احتراق "جرقه زباله"، دو شمع در هر سیم پیچ مشترک هستند.
در سیستم های جرقه زنی سیم پیچ روی دوشاخه (COP)، وایر شمع وجود ندارد زیرا سیم پیچ ها مستقیما در بالای شمع ها نصب می شوند. اما در سیستم های سیم پیچ نزدیک به دوشاخه (CNP)، وایر های کوتاهی وجود دارد که سیم پیچ ها و دو شاخه ها را به هم متصل می کند.
در این مقاله بعد از توضیح مختصری از وایر شمع درباره تعویض وایر شمع صحبت خواهیم کرد.
انواع وایر شمع خودرو
وایرهای شمع در سه نوع اصلی وجود دارند:
وایر شمع مقاومت توزیع شده این نوع دارای یک هسته فایبر شیشه ای آغشته به گرافیت لاتکس است. این نوع وایر حداکثر میزان مقاومت تداخل فرکانس رادیویی (RFI) را فراهم می کند. RFI زمانی اتفاق می افتد که ولتاژ بالا از وایرهای دو شاخه عبور می کند. ایجاد مقدار کنترل شده مقاومت در سیم (3000 تا 12000 اهم در هر فوت) RFI را جلوگیری می کند و از دریافت سیگنال های نادرست که می تواند باعث مشکلات رانندگی شود، الکترونیک حساس روی برد جلوگیری می کند.
یکی از معایب وایرهای هسته کربنی این است که مقاومت داخلی باعث ایجاد گرمای داخلی می شود. با گذشت زمان، این باعث پیری هسته کربن می شود که باعث افزایش مقاومت می شود. و با افزایش مقاومت، احتمال اشتعال نادرست نیز افزایش می یابد.
سیم اندوکتانس (mag) این نوع دارای یک هسته مارپیچی از سیم آلیاژ مس یا نیکل است. RFI در درجه اول توسط میدان مغناطیسی تشکیل شده توسط حلقه های سیم پیچیده شده در اطراف هسته به جای مقاومت خود سیم سرکوب می شود. سیم مگ مقاومت کلی کمتری دارد (فقط حدود 500 اهم بر فوت) نسبت به سیم جلوگیری کننده، بنابراین جریان مورد نیاز برای شلیک دو شاخه ها را کاهش می دهد. مزیت اصلی بهبود دوام در درازمدت و خطاهای کمتر است.
سیم مقاومت ثابت این نوع سیم دارای یک هسته فلزی فولادی یا مسی با یک مقاومت ثابت در بوت پلاگین برای کنترل RFI است.
انواع عایق های وایر شمع
وایرهای شمع نیز از انواع عایق استفاده می کنند. مجموعه وایرهای شمع جرقه زن معمولاً از سیلیکون یا عایق EPDM (اتیلن پروپیلن دی ان مونومر) استفاده میکنند که برخی از آنها دارای پوشش بیرونی EVA (اتیلن وینیل استات) برای مقاومت در برابر دما و استحکام کششی هستند.
در زیر سیلیکون بیرونی، ژاکت EPDM یا EVA برای استحکام و انعطاف پذیری بافته شده از فایبرگلاس است و در زیر آن لایه ای از عایق EPDM قرار دارد که از ایجاد قوس و نشت ولتاژ جلوگیری می کند. وایر هسته Mag معمولاً توسط یک لایه اتصال سیلیکونی لاتکس احاطه شده است که ثبات و پشتیبانی بیشتری را برای نگه داشتن سیم شمع در جای خود فراهم می کند.
عایق اطراف هسته نیز ممکن است توسط تقویت کننده های اضافی مانند فایبرگلاس بافته شده احاطه شود و ممکن است یک پوشش یا ژاکت بیرونی روی سیم مانند EVA (اتیلن وینیل استات)، EPDM یا سیلیکون وجود داشته باشد تا حفاظت حرارتی و مقاومت در برابر سایش اضافی را ایجاد کند. مجموعه های سیم اقتصادی معمولاً از عایقهای ارزان تری استفاده میکنند که ممکن است چند لایه یا ضخیم نباشد و دوام و قابلیت اطمینان یک مجموعه وایر ممتاز را فراهم نمیکند.
ترمینال های وایرهای شمع نیز مهم هستند و باید برای حفظ عملکرد احتراق قابل اطمینان، به درستی قرار بگیرند. پایانه هایی که وایرها را به کلاهک توزیع کننده یا سیم پیچ وصل می کنند باید محکم باشند و به درستی جا بیفتند. چکمه های شمع نیز باید محکم روی شمع ها قرار بگیرند تا از رطوبت و کثیفی که می تواند باعث ایجاد قوس و آتش سوزی شود، جلوگیری کند. چکمه های شمع معمولاً از لاستیک سیلیکونی قالب گیری می شوند، اما بسیاری از کاربردهای وارداتی ممکن است لوله های فنلی یا حتی فلزی باشند.
مشکلاتی که باعث تعویض وایر شمع می شود
صرف نظر از نوع سیستم جرقه زنی یا نوع وایرهای شمع استفاده شده، وایرهای شمع خوب برای عملکرد قابل اعتماد جرقه زنی و عملکرد بدون مشکل کاملا ضروری هستند. وایر شمع بد ممکن است مقاومت زیادی ایجاد کند که ولتاژ هرگز به شمع نرسد یا شکستن عایق ممکن است باعث شود جرقه به سمت زمین قوس شود. در هر صورت، سیم شمع بد باعث میشود که شمعها از کار بیفتند.
وایرهای شمع بد می تواند باعث راه اندازی سخت (مخصوصاً در هوای مرطوب)، مصرف سوخت ضعیف، بیکاری خشن، تردید در هنگام شتاب گیری و افزایش انتشار هیدروکربن (HC) شود. در خودروهای سال 1995 و جدیدتر با عیبیابی داخلی OBD II، احتراق نادرست به دلیل سیمهای دوشاخه نیز ممکن است یک کد خطا تنظیم کند و چراغ چک موتور را روشن کند و این باعث تعویض وایر شمع می شود.
عیب یابی امکان تعویض وایر شمع را مشخص می کند!
وایرهای شمع همیشه باید در صورت وجود هر یک از این علائم و زمانی که شمع ها را تعویض می کنند، بررسی شوند. اگر سیمها آسیب آشکاری مانند عایق سوخته یا ترک خورده، پارگی، چکمههای شل یا پایانههای دوشاخه نشان دادند، زمان تعویض وایر شمع است. همچنین، در صورت وجود قوس های قابل مشاهده، وایرهای جدیدی مورد نیاز است.
احتیاط: در حالی که موتور در حال کار است هرگز به وایرهای دوشاخه دست نزنید. ولتاژ بالا می تواند یک شوک الکتریکی شدید به شما وارد کند!
اگر خودرو دچار آتش سوزی متناوب می شود، می توانید ولتاژ احتراق سیم پیچ را به طور مصنوعی با یک تستر شمع افزایش دهید تا جرقه ای داغ تر از معمولی تولید کنید. این باید باعث شود هر گونه نشتی در سیم های دوشاخه خود را نشان دهد.
همچنین می توانید از یک اسیلوسکوپ اشتعال یا اسیلوسکوپ ذخیره سازی دیجیتال (DSO) برای تشخیص وایرهای دو شاخه استفاده کنید. به الگوی شلیک ثانویه نگاه کنید. وایر دو شاخه بد با مقاومت داخلی بیش از حد معمولاً باعث یک ایراد ناقص متناوب یا ثابت می شود که در زیر بار بیشتر قابل توجه است. این باعث افزایش ولتاژ شلیک سیلندر آسیب دیده می شود. وایر شمع باز یا شمع ممکن است باعث شود ولتاژ شلیک آن سیلندر به حداکثر خروجی سیم پیچ برسد.
اگر برای یک سیلندر خاص ولتاژ شلیک بالاتر از حد معمول مشاهده کردید، موتور را خاموش کنید و مقاومت وایر دو شاخه را با اهم متر اندازه بگیرید. به مشخصات سازنده مراجعه کنید، و اگر مقاومت از مشخصات بیشتر شود (معمولاً بیش از 12000 اهم در هر پا با وایرهای هسته کربنی یا بیش از 1000 اهم در هر فوت با سیم ماگ)، سیم خراب است و باید تعویض وایر شمع انجام شود.
اگر مجموعه وایر شمع بیش از هفت یا هشت سال از عمر آن گذشته است و یکی از وایرها بدیهی است یا مقاومت زیادی دارد، باید کل مجموعه وایر را تعویض کنید. همچنین، در خودروهای جدیدتری که در کارخانه مجهز به شمعهای پلاتینی با عمر طولانی 100000 مایلی بودند، اگر زمان تعویض شمع ها فرا رسیده باشد (و موتور شما دارای توزیعکننده یا سیستم جرقه زنی DIS یا کویل نزدیک به شمع (COP) است. وایرهای دوشاخه)، ایده خوبی است که وایرهای دو شاخه را نیز تعویض کنید.
وایر شمع کوتاه یا شمع اتصال به زمین باعث افت ولتاژ احتراق در هنگام مشاهده الگوی جرقه زنی در یک اسکوپ می شود. موتور همچنین در سیلندر آسیبدیده دچار خطای ثابت میشود.
ترفند دیگر برای یافتن نقاط ضعیف در عایق وایر، مالیدن یک کاوشگر به زمین در طول هر سیم دوشاخه در حالی که موتور در حالت آرام است. اگر به طور ناگهانی دچار ایراد نادرست شدید یا قوس الکتریکی مشاهده کردید، نشان دهنده ترک یا نشتی در عایق سیم پریز است. وایر را تعویض کنید.
هنگامی که یک سیلندر ولتاژ شلیک بالاتری نسبت به سایرین در یک اسکوپ نشان می دهد و مدت جرقه کوتاه تر است، مقاومت ثانویه بالا نشان داده می شود. مقاومت ثانویه بالا ممکن است ناشی از وایرهای شمع خراب، یا شمع های فرسوده یا مخلوط سوخت کم چربی (انژکتورهای کثیف یا نشت هوا) باشد.
برای جداسازی بیشتر علت، تقاضای KV (کیلوولتاژ) برای سیلندر آسیب دیده باید با سیلندرهای دیگر مقایسه شود. اگر ولتاژ احتراق مورد نیاز 20 درصد یا بیشتر از بقیه باشد، مشکل یا شکاف دو شاخه بسیار گسترده است یا وضعیت سوخت کم مصرف. اما اگر ولتاژ شلیک تقریباً مشابه سایر سیلندرها باشد، محتمل ترین علت مقاومت بالا در وایر شمع یا شمع است.
آموزش روش تعویض وایر شمع ماشین
وایرهای تعویضی شمع معمولاً در مجموعه های کامل برای موتورهای چهار سیلندر، شش سیلندر یا هشت سیلندر فروخته می شوند. شما باید با کیفیت ترین وایرهای فیش را برای موتور خود بخرید تا مانند وایرهای برق اصلی یا بهتر از آن جا بیفتند و کار کنند. اگر خودروی قدیمیتری دارید که دارای هسته کربنی یا وایرهای فیش مقاومتی ثابت است، برای بهبود دوام، طول عمر و عملکرد، به وایرهای ماگ پلاگین ارتقا دهید.
وایرهای شمع دارای طول های مختلفی هستند. هنگامی که بسته را باز می کنید، طول وایرهای شمع جدید را با وایرهای شمع اصلی موتور مقایسه کنید تا مطمئن شوید که مطابقت دارند و اینکه کدام وایر به هر شمع می رود.
هر تعویض وایر شمع را یکی یکی انجام دهید. تا ترتیب شلیک را به هم نزنید (بسیار مهم!). با طولانی ترین وایر(های) دو شاخه شروع کنید و به کوتاه ترین یا برعکس بروید. اگر دستور شلیک را به هم بزنید، ممکن است موتور روشن نشود یا ممکن است پاپ بزند و نتیجه عکس بدهد. این ممکن است به موتور آسیب برساند، بنابراین اگر مطمئن نیستید همیشه دستور شلیک را دوباره بررسی کنید. به دستور شلیک در دفترچه راهنمای سرویس یا علامت گذاری روی منیفولد ورودی، وایرهای دوشاخه یا درپوش توزیع کننده (در صورت استفاده) مراجعه کنید. توجه: تعداد سیلندرهای سازنده خودروهای مختلف متفاوت است، بنابراین مطمئن شوید که کدام دوشاخه شماره یک است و سیلندرها چگونه شماره گذاری می شوند.
وایرهای جایگزین باید دقیقاً مانند سیمهای اصلی کشیده شوند و توسط دستگاههای بافندگی یا گیرهها پشتیبانی شوند تا از منیفولد(های) داغ اگزوز دور نگه داشته شوند. نصب وایرها در دستگاههای بافندگی نیز از ساییدگی آنها با لبههای تیز که ممکن است به عایق آسیب برساند یا باعث آتشسوزی ناقص شود، جلوگیری میکند.
وایرهای دو شاخه نباید به موازات یکدیگر برای مسافت طولانی قرار گیرند، زیرا این امر می تواند باعث ایجاد آتش متقابل شود. میدان مغناطیسی اطراف یک وایر می تواند باعث افزایش ولتاژ در وایر مجاور شود اگر آنها خیلی نزدیک و درست در کنار یکدیگر باشند. اگر وایرهای بلند باید در کنار یکدیگر قرار گیرند، مطمئن شوید که در نقطهای متقاطع هستند تا از مشکلات شلیک متقابل جلوگیری شود.
مطمئن شوید که هر بوت شمع تا انتها روی هر شمع فشار داده شده و در جای خود محکم می شود. این از لرزش سیم دوشاخه جلوگیری می کند که منجر به شلیک ناقص می شود. به همین ترتیب، مطمئن شوید که انتهای توزیع کننده هر وایر دوشاخه تا انتها در ترمینال خود روی درپوش توزیع کننده قرار گرفته و محکم در جای خود قفل شده باشد. همین امر در مورد وایر سیم پیچی که سیم پیچ احتراق را به ترمینال ولتاژ بالا مرکزی روی درپوش توزیع کننده متصل می کند، صدق می کند.
نتیجه گیری درباره تعویض وایر شمع
موارد دیگری که ممکن است هنگام تعویض وایر شمع به آنها نیاز داشته باشید عبارتند از: شمع ها، چکمه های شمع (که برداشتن و نصب را آسان تر می کند)، دستگاه های بافندگی یا تکیه گاه های وایر جایگزین برای قطعات اصلی که ممکن است گم شوند، و گریس دی الکتریک برای چکمه های محکم دفعه بعد راحت تر برداشته می شود و به جلوگیری از ورود آب کمک می کند.
برای خرید وایر شمع با کیفیت و معتبر به سایت استیم پارت به آدرس SteemPart.ir مراجعه نمایید یا با شماره ۰۲۱۳۶۶۱۴۹۷۶ تماس برقرار کنید.