خبرگزاری کار ایران

همه آنچه که باید از نگهداری و تعمیر پمپ آب بدانید!

همه آنچه که باید از نگهداری و تعمیر پمپ آب بدانید!
کد خبر : ۱۱۱۶۷۲۰

پمپ آب خانگی وسیله‌ای است که با تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی، می‌تواند میزان فشار آب مصرفی شما را افزایش دهد. پمپ آب می‌تواند علاوه بر استفاده مسکونی برای آبیاری باغ و مصارف کشاورزی نیز استفاده شود. امروزه با افزایش میزان مصرف آب و همین‌طور کاهش منابع آبی، بیشتر از قبل با مشکل کاهش فشار آب روبرو هستیم و بهترین راه‌حل برای رفع این مشکل استفاده از پمپ آب‌های خانگی است. اگرچه استفاده از پمپ آب راهگشا است اما نیاز  به نگهداری دارد و اگر درست از آن مراقبت نشود و به صورت مرتب سرویس نشود زود از کارایی خواهد افتاد. در ادامه نکات کاربردی و مفیدی درباره خرید، نگهداری و تعمیر پمپ آب ارائه شده است.

انواع پمپ آب‌های خانگی

پمپ آب بسته به کاربرد و توان آن به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که دانستن آن در بحث تعمیر پمپ و نگهداری آن کمک زیادی به شما خواهد کرد. برای مثال دسته‌بندی پمپ آب‌های خانگی بر اساس قدرت پمپ در تصویر زیر بیان شده است:

همه آنچه که باید از نگهداری و تعمیر پمپ آب بدانید!

در ادامه با انواع پمپ بر اساس نوع و کاربرد آن آشنا خواهید شد.

پمپ آب خانگی سانتریفیوژ

پمپ آب‌های خانگی سانتریفیوژ نسبت به سایر انواع پمپ، محبوب‌تر هستند. پمپ‌های سانتریفیوژ که به آن‌ها پمپ‌های گریز از مرکز نیز گفته می‌شود، انواع مختلفی دارد و بر اساس نوع پروانه و تعداد آن‌ها می‌تواند مصارف مختلفی داشت باشد. پمپ‌های گریز از مرکز با قدرت بالا را معمولاً برای آبیاری و مصارف صنعتی و کشاورزی استفاده می‌شود. پمپ‌های سانتریفیوژی با قدرت پایین‌تر را برای مصارف خانگی استفاده می‌کنند. این مدل از پمپ‌ها را بر اساس تعداد طبقات و میزان آبدهی و ارتفاع و تعداد و نوع پروانه دسته‌بندی می‌کنند.

پمپ آب خانگی محیطی

پمپ آب‌های خانگی محیطی برای پمپاژ سیالات با دبی کم ولی تا ارتفاع زیاد مناسب هستند. بهترین بازده را در مورد سیالاتی دارند که با هوا مخلوط هستند.

پمپ آب خانگی بشقابی

پمپ آب‌های خانگی بشقابی، ساختاری مانند پمپ‌های سانتریفیوژی دارند. علت نام‌گذاری این مدل از پمپ‌ها این است که فاصله بین صفحه‌های دو طرف پره‌های پروانه نسبت به مدل‌های دیگر خیلی کمتر است.

پمپ آب خانگی محوری:

پمپ آب خانگی محوری در هر دو نوع خانگی و صنعتی وجود دارد. در این مدل از پمپ آب‌های خانگی، جهت حرکت سیال در جهت حرکت پروانه پمپ است. از پمپ آب‌های محوری بیشتر برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شود.

پمپ آب شعاعی

در این مدل از پمپ آب‌های خانگی، مایع موازی با محور پمپ وارد و عمود بر محور خارج می‌شود. از پمپ آب‌های خانگی شعاعی بیشتر برای مصارف خانگی استفاده می‌شود و نسبت به پمپ‌های محوری بیشتر به کار برده می‌شوند.

پمپ آب خانگی دو پروانه‌ای

پمپ آب دو پروانه‌ای هم مصرف خانگی دارد و هم برای مصارف کشاورزی و صنعتی استفاده می‌شود. این مدل از پمپ به دلیل برخورداری از قدرت بالا برای ساختمان‌های پنج طبقه و بیشتر مناسب هستند. گران بودن و پر سروصدا بودن از جمله معایب این مدل از پمپ‌ها است.

 پمپ آب خانگی پلانجری

در این مدل از پمپ‌ها، از طریق میل پیستون و میل لنگ، نیروی دورانی موتور به حرکت رفت و برگشتی تبدیل می‌شود. پمپ آب خانگی پلاتجری برای پمپاژ مایعات با ویسکوزیته بالا بسیار مناسب است.

پمپ آب خانگی پیستونی

پمپ‌های پیستونی شبیه پمپ‌های پلاتجری هستند؛ اما با اختلاف فشار کمتری می‌توانند حجم معلومی از سیال را جابه‌جا کند.

نگهداری و تعمیر پمپ آب

یکی از راه‌های افزایش طول عمر پمپ آب‌های خانگی و دریافت بازده خوب از آن‌ها، نگهداری و تعمیر پمپ آب و سرویس کردن به‌موقع پمپ‌ها است. در ادامه ما برخی از رایج‌ترین مشکلات پمپ آب‌های خانگی و روش‌های رفع آن‌ها را برای شما توضیح خواهیم داد. مواردی که باید برای سرویس کردن پمپ آب خانگی به طور مرتب بررسی شود:

  • بررسی کردن شیر فلکه پمپ
  • چک کردن منافذ پروانه پمپ آب
  • بررسی کردن مقدار روغن محفظه موتور و سیل و در صورت لزوم تعویض روغن آن
  • بررسی کردن پروانه و الکتروموتور پمپ آب و در صورت نیاز تعویض کردن این قطعات

 

مشکلات رایج پمپ‌ها و روش‌های رفع آن:

علت یکسره کار کردن پمپ آب خانگی چیست؟

  • زمانی که تغییر فشار در پمپ زیاد می‌شود، پمپ قدرت تأمین فشار مناسب را ندارد. درنتیجه باید به‌طور مداوم کار کند تا بتواند فشار لازم را تأمین کند. در واقع علت اصلی اینکه پمپ به‌طور مداوم کار می‌کند، تنظیم نبودن اتوماتیک مکانیکی است. زمانی که پمپ به طور مداوم شروع به کار کردن می‌کند، مایع درون پمپ شروع به گرم شدن می‌کند و درنهایت پروانه‌های پمپ دچار تغییر شکل می‌شوند.
  • عدم نگهداری و تعمیر پمپ آب و هوا کشیدن پمپ
  • زمانی که منبع انبساط دچار خرابی می‌شود و یا سوراخی در ان ایجاد می‌شود، پمپ دیگر توان نگهداری باد را ندارد و فشار پمپ دچار نوسان میشود و پمپ به طور مداوم کار میکند.
  • ایجاد نشتی در پمپ

عدم تنظیم کلید اتوماتیک پمپ

کلید اتوماتیک پمپ وظیفه قطع و وصل کردن پمپ را بر عهده دارد. کلید اتوماتیک پمپ به دو شکل مکانیکی و دیجیتالی است و به نوع دیجیتالی آن اصطلاحاً ست کنترل نیز گفته می‌شود. خرابی در این قطعه بیشتر از سایر قطعات پمپ رخ می‌دهد. کلید اتوماتیک پمپ عمل تنظیم فشار پمپ آب را انجام می‌دهد و هنگام تنظیم فشار باید دورترین خروجی آب را در مدنظر قرارداد.

در بحث نگهداری و تعمیر پمپ آب در خیلی از موارد مشکلات پمپ و یکسره کار کردن پمپ آب مربوط به کلید اتومات پمپ است.

علت ایجاد پدیده کاویتاسیون در پمپ آب خانگی و راه برطرف کردن آن چیست؟

به ایجاد شدن حباب بخار در پمپ پدیده کاویتاسیون می‌گویند و مشکل شایعی در نگهداری و تعمیر پمپ آب است. این مشکل معمولا در زمان عمل مکش پمپ ایجاد می‌شود. زمانی که فشار مکش کاهش می یابد، با ورود سیال به داخل پمپ، حباب بخار ایجاد می‌شود.

کاویتاسیون معمولا به دو صورت مکش در چشم پروانه  و تخلیه در نوک پروانه اتفاق می‌افتد.

روش‌های جلوگیری از کاویتاسیون:

  1. استفاده از درزبند و رینگ های اب بند
  2. آب بندی کردن تمام سطوح، واشرها و صفحات فلنج
  3. تنظیم سرعت سیال در حدود هشت فوت بر ثانیه با بیشتر کردن قطر لوله
  4. استفاده از  آب بندهای مکانیکی دوبل در پمپ آب

دلایل پمپاژ نشدن آب توسط پمپ چیست؟

یکی از مشکلات رایج پمپ آب‌های خانگی پمپاژ نشدن آن است. دلایل بروز این مشکل در عکس نوشته زیر بیان شده است.

همه آنچه که باید از نگهداری و تعمیر پمپ آب بدانید!

علت ایجاد لرزش و سر و صدا در پمپ و روش‌های رفع آن چیست؟

از جمله عوامل ایجاد سر و صدا در پمپ عبارتند از:

  • وجود اجسام خارجی در پروانه و یا خرابی پروانه
  • شل بودن قطعه ای روی محور
  • محکم نبودن محل استقرار پمپ
  • لقی موتور
  • فرسودگی و یا خرابی یاتاقان ‌های پمپ

اگر نیاز به سرویس نگهداری و تعمیر پمپ آب دارید، می‌توانید از آچاره کمک بگیرید. در آچاره بیش از 4600 متخصص تعمیر پمپ آب آماده خدمت‌رسانی به شما در اقصی نقاط کشور هستند. با استفاده از اپلیکیشن آچاره می‌توانید با تاسیساتی‌های خبره چت کنید و در مورد روند انجام کار و اجرت کار آن صحبت کنید و اگر به توافق نرسیدید سفارش خود را به رایگان لغو کنید.

 

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز