نظارت و اجرای کمپین های تبلیغاتی
به احتمال زیاد نام کمپین های تبلیغاتی را شنیده باشید. کمپین تبلیغاتی چیست؟ چه مواردی را شامل می شود؟ چگونه می توان به شکل عملی کمپین تبلیغاتی پیاده سازی کرد؟
معنی و مفهوم کمپین های تبلیغاتی در همه کسب و کارهای امروزی بر کسی پوشیده نیست؛ برای همین اگر کمپین تبلیغاتی هوشمندانه و هدفمند برنامه ریزی شود، به راحتی می تواند در زمان کوتاهی تاثیر فوق العاده مثبت بر روی برند کاری شما و یا فروش محصولات شما داشته باشد.
مزایای داشتن کمپین تبلیغاتی
برای همه شرکت ها، کمپین بازاریابی راه اصلی ارتباط با مشتریان فعلی و از همه مهم تر جذب مشتریان جدید تر است. کمپین های تبلیغاتی معمولا به دنبال انتقال پیام مشخص در یک بازه زمانی خاص به افراد هستند.
مزایای ایجاد کمپین تبلیغاتی چیست؟
- افزایش فروش و سود بیشتر
- افزایش آگاهی از محصول (برای مثال کمپین های تبلیغاتی خدمات جدید اپلیکیشن هف هشتاد به دنبال معرفی خدمات خرید شارژ، کارت به کارت و قرعه کشی برای افزایش انگیزه برای تراکنش بیشتر و سایر ویژگی ها به مردم بود.)
- ایجاد یک تصویر مشخص از برند (کمپین اسنپ در راستای معرفی هویت بصری خود به دنبال ایجاد یک تصویر مشخص از برند خود در ذهن مشتریان و مخاطبان بود.)
- معرفی تجربه برند کسب و کار
- کاهش شایعات و تبلیغات منفی (کمپین های شرکت های لبنی ایرانی در راستای شفاف سازی چگونگی تولید محصولات و برخورداری از استانداردهای جهانی در پاسخ به شایعاتی از جمله وجود باکتری های خطرناک در این محصولات)
فرآیند مدیریت کمپین تبلیغاتی
- مرحله اول: تعیین اهداف کمپین تبلیغاتی
- ما با کمپین تبلیغاتی خود به دنبال چه هستیم و از چه راهی می توان متوجه شد که آیا به آن رسیده ایم یا خیر ؟
- در این مرحله فقط “مشتریان بیشتر” هدف شما نیست و باید دقیق باشید و حتما هدفتان را مشخص کنید. شما به دنبال فروش بیشتر از قبل هستید؟ یا فقط می خواهید مشتریان جدید بیشتر برای کسب و کار خود پیدا کنید؟ یا می خواهید مشتریان حال حاضر مقدار بیشتری از محصولات شما را بخرند؟
- یا اینکه می خواهید تعداد بیشتری از مشتریان سابق شما محصول جدیدی از شما بخرند؟ می خواهید فروشتان در هر کدام از دسته های مشتریان تا چه اندازه بیشتر شود؟ شما باید به دنبال تعیین شاخص های کلیدی عملکرد به کمک مدلSMART باشید!
- شما باید هدف های خود را مناسب با نیاز کسب و کار خود تعیین نمایید. برای مثال تصور کنید که به دنبال دستیابی به آگاهی برند خود و همینطور وفاداری مشتری هستید، یکی از راه های تشخیص این امر مشخص کردن اهدافی برای افزایش مشتریان است.
- احتمال زیاد در طول مسیر خود متوجه می شوید که بهترین و راحت ترین راه این است که هدف های خود را به صورت سالیانه مشخص کنید و در طول آن سال در مورد نوع و تعداد کمپین ها برای جذب بهتر مخاطب خود تصمیم گیری کنید و روی برنامه قبلی و حال حاضر خود بازنگری کنید.
- هر مقدار که هدف های مدنظر شما با جزییات بیشتری مشخص شود، پیشرفت و کارآمدی کمپین شما آسان تر خواهد شد. با تعیین اهداف، شما می توانید کمپین هایی را برای اندازه گیری نتایج مورد نظرتان راه اندازی کنید و همچنین منابع مورد نیاز برای دستیابی به این اهداف را شناسایی کنید.
·مرحله دوم: مشتریان خود را شناسایی کنید
- ما به دنبال دستیابی به چه کسانی هستیم؟
- هنگام انتخاب اهداف و روش های مورد استفاده در پیشرفت کمپین همیشه به این فکر کنید که مخاطب های شما چه کسانی هستند؟ و چه افرادی را هدف خود قرار داده اید که با این گروه سازگار است؟ شناسایی مخاطب به شما در گفتگو و ارتباط مستقیم با آنان کمک شایانی می کند. با این روش نرخ پاسخگویی کمپین بازاریابی شما افزایش پیدا می کند. از جمله راه های شناسایی مخاطبان عبارتند از:
- ویژگی دموگرافیک مخاطب
شما به راحتی می توانید کمپین بازاریابی خود را مناسب با اطلاعات مشتری های مد نظر خود مانند سن آن ها، جنسیت، سطح درآمد، نژاد، وضعیت شغلی، محل زندگی، مالکیت خانه و سطح تحصیلات سفارشی سازی و پیدا نمایید و همچنین به راحتی می توانید افراد را با مواردی چون سبک زندگی، سرگرمی ها و علایق آن ها به راحتی دسته بندی کنید؛. به عنوان مثال مخاطبین کمپین های تبلیغاتی یک سالن ورزشی در منطقه دو تهران آقایان با سبک زندگی مشخص و ساکن منطقه دو تهران هستند.
2. ویژگی های مشتری
با استفاده از نظرسنجی های روزانه خود برای مشتریان، برگزاری مسابقات و جایزه هایی به آن ها و همینطور پیگیری تاریخچه خرید آن ها برای دانستن در مورد علایق و رفتار مشتری های خود می توانید استفاده کنید. با شناخت ترجیحات آن ها به راحتی می توانید محصولات و پیشنهادات خرید متناسب با مشتری های خود را به آن ها ارائه کنید.
برای مثال مشتری هایی که از توسط شما از کدهای تخفیف استفاده می کنند و در حراجی های شما خرید می کنند نسبت به کسانی که با قیمت اصلی از کس دیگری محصولات مورد نیاز خود را می خرند نگرش آن ها متفاوت تر است.
·مرحله سوم: شناسایی ابزار قابل استفاده در کمپین بازاریابی
- کمپین های تبلیغاتی، شرکت را به مخاطبان خود وصل می کند. زمانی که هدف ها و مخاطبان و مشتری های دائمی خود را شناختید؛ حتما باید به دنبال بهتربن و جذاب ترین روش برای دستیابی به آنان باشید. ابزارهای مورد استفاده در مدیریت کمپین تبلیغاتی از طریق یک آگهی تبلیغاتی تلویزیونی و حتی یک بروشور یا حتی شبکه های اجتماعی را در برمی گیرد.
- اگر قادر به تامین مالی یک کمپین با هزینه بالا نیستید، نگران نباشید راز موفقیت در انتخاب پلتفرم هایی است که بتواند هدف های شما و نیازهای مشتریان شما را برآورده کند.
- خودتان را تنها به یک رسانه خاص محدود نکنید، در همه شبکه های اجتماعی و اینترنت و سایت ها فعالیت کنید زیرا امروز مشتریان در حال استفاده و گشت از موبایل به کامپیوتر به مرکز خرید و ... هستند. البته تمام بیشتر وقت مشتریان به اینترنت و خرید اینترنتی می گذرد. کمپین مورد نظر شما باید طوری باشد که مشتری نا خودآگاه به آن جذب شود.
فرصتهای رو به رشد
با رشد فرصت های رسانه ای، مثل شبکه های اجتماعی و عکس و فیلم بستر برنامه ریزی رسانه پیچیدهتر از گذشته شده است. از شبکه های تلویزیونی که میتوانستند مخاطبان بیشماری را با مناسب ترین هدف قرار دهند، به جهانی پیچیده رسیدهایم که شبکههای مستقل بی شماری دارد و اَبَر ایستگاه ها، شبکه های بی سیم، تلویزیون ها و دیگر سیستم های پخش نو ظهور مانند تبلیغات سینمایی، برای هدف قراردادن مخاطبانی که رفته رفته پراکندهتر میشوند و هنوز از رسانه دیجیتال حرفی نزدهایم.
به هرحال، رسانه دیجیتال یکی از بهترین فضاهای کلیدی تبلیغات است که به فرآیندهای بی شمار تصمیمگیری نیاز دارد. به علاوه شرکت ها معمولا با رسانه ها هم راحت تر هستند زیرا هم فضا بازتر است و هم ایده تبلیغاتی رسانه را میتوان اندازه گیری کرد.
فرآیند برنامه ریزی رسانه
هنگام نوشتن برنامه رسانه ای خود سعی کنید خریداران کلیدی و مصرف کنندگان برند خود را درنظر بیاورید. همینطور افرادی را که بر این خریداران و مصرفکنندگان تأثیر می گذارند. بخش بزرگتر این عمل به این برمی گردد که تعیین کنید آن ها چه کسانی هستند و تفاوتشان با بقیه مردم چیست، کجا زندگی میکنند، چه زمانی خرید میکنند، هر چند وقت یک بار از چیزی که خریدهاند استفاده میکنند و بهترین راه دستیابی به آنها چیست.
سعی شده که آنچه در این مقاله آمده، شبیه به چیزی باشد که باید در بخش رسانه از سند برنامه ریزی بازاریابی بنویسید. این بخش مواردی مانند اهداف، استراتژی ها، توجیه، تاکتیک ها و خرید را پوشش میدهد.