خبرگزاری کار ایران

دانلود کتاب مدیریت استراتژیک فرد آر دیوید ترجمه فارسی

دانلود کتاب مدیریت استراتژیک فرد آر دیوید ترجمه فارسی
کد خبر : ۱۰۹۶۸۵۲

نویسنده:فرد آر دیوید

مترجم:آلا بحرانی

تعداد صفحات:1572 صفحه

ویرایش جدید تایپ شده با کیفیت بالا

فرمت :PDF

دانلود کتاب

دانلود کتاب مدیریت استراتژیک فرد آر دیوید ترجمه فارسی

بخشی از متن کتاب:

پیشگفتار

چرا این کتاب را برگزیده ایم؟

این کتاب درسی را بی تردید میتوان یکی از شناخته شده ترین کتاب های مدیریت استراتژیک در سرتاسر جهان دانست تا جدیدترین مهارت ها و مفاهیم لازم را برای تدوین و اجرای کارآمد یک برنامه استراتژیک – در صورت تمایل، یک برنامه رقابتی- به مدیران ارائه دهد که میتواند منجر به مزیت رقابتی پایدار برای هر نوع کسب و کاری شود. مؤسسه ارزیابی علمی دانشکده های بازرگانی به طور فزاینده ای از یک رویکرد عملی تر و با مهارت گرایی بیشتر در کتاب های کسب و کار، که متن دیوید ارائه می دهد، پشتیبانی میکند تا یک رویکرد مبتنی بر تئور ی. این کتاب درسی با کلیه دستورالعمل های بین المللی برای دوره مدیریت استراتژیک در مقطع کارشناسی ارشد و کارشناسی، مطابقت دارد و نسخه های قبلی در بیش از 500 کالج و دانشگاه در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است. ما معتقدیم که این نسخه بهترین کتاب درسی برای انتقال هیجان و ارزش مدیریت استراتژیک است. این متن اکنون به زبان های انگلیسی، چینی، اسپانیایی، تایلندی، آلمانی، ژاپنی، فارسی، اندونزیایی، هندی و عربی به طور مختصر و کامالا منظم منتشر شده است. 

دانلود کتاب مدیریت استراتژیک فرد آر دیوید pdf 

مدیریت استراتژیک چیست؟

روزگاری مدیران دو شرکت در یک صنعت باهم رقابت می کردند. آنها تصمیم گرفتند به طبیعت بروند و در آنجا چادر بزنند و درباره ادغام دو شرکت گفتگو کنند .آنها در اعماق جنگل پیاده روی میکردند ناگهان به یک خرس گریزلی برخوردند که روی پاهای عقب خود ایستاده و فریاد می کشد. یکی از مدیران خیلی سریع از کیف خود یک کفش ورزشی را آهسته بیرون آورد. رییس دوم رو به رییس اول کرد و گفت: "هی، شما نمیتوانید سریعتر از این خرس بدوید." رییس اول در پاسخ گفت: شاید من نتوانم سریع تر از خرس بدوم، اما می دانم که میتوانم از شما سریعتر بدوم!" این داستان، تصویری از مفهوم مدیریت استراتژیک است

دانلود کتاب مدیریت استراتژیک فرد آر دیوید ترجمه فارسی

تعریف مدیریت استراتژیک

مدیریت استراتژیک را می توان این گونه تعریف کرد: هنر و دانش تدوین، پیاده سازی و ارزیابی تصمیمات بین وظیفه ای که سازمان را قادر می سازد که به اهداف خود برسد . همانطور که از این تعریف پیداست، مدیریت استراتژیک بر یکپارچه سازی مدیریت، بازاریابی، امور مالی و حسابداری، تولید و عملیات، تحقیق و توسعه و سیستم های اطلاعاتی برای دستیابی به موفقیت سازمانی متمرکز است. اصطلاح مدیریت استراتژیک در این کتاب مترادف با اصطلاح برنامه ریزی استراتژیک استفاده میشود. اصطلاح دوم بیشتر در دنیای کسب و کار استفاده میشود، در حالی که اصطلاح اول اغلب در دانشگاه استفاده میشود

مدیریت استراتژیک

اشاره به تدوین، پیاده سازی و ارزیابی استراتژی استفاده میشود و برنامه ریزی استراتژیک فقط به تدوین استراتژی اشاره میکند . هدف از مدیریت استراتژیک بهره برداری و ایجاد فرصت های جدید و متفاوت برای آینده است؛ در مقابل، برنامه ریزی بلند مدت سعی در بهینه سازی فرایندهای امروز برای فردا دارد. اصطلاح برنامه ریزی استراتژیک از دهه 1950 آغاز شد و بین اواسط دهه 1960 و اواسط دهه 1970 متداول بود. در طی این سالها، تصور می شد که برنامه ریزی استراتژیک پاسخی برای همه مشکلات است. در آن زمان، بسیاری از شرکت های آمریکایی با " درگیری ذهنی" در رابطه با برنامه ریزی استراتژیک روبه رو بودند. با این وجود، پس از آن پیشرفت، برنامه ریزی استراتژیک در دهه 1980 کنار گذاشته شد زیرا مدل های مختلف برنامه ریزی بازده بالاتری نداشتند. دهه 1990 ،احیای برنامه ریزی استراتژیک را به ارمغان آورد و امروزه این فرایند به طور گسترده ای در دنیای کسب و کار انجام می شود. یک برنامه استراتژیک، در اصل، برنامه بازی یک شرکت است. همانطور که یک تیم فوتبال برای داشتن شانس موفقیت به یک برنامه بازی خوب احتیاج دارد، یک شرکت نیز باید یک برنامه استراتژیک خوب برای موفقیت در رقابت داشته باشد. حاشیه سود در بین شرکتها در اکثر صنایع به قدری ناچیز است که در برنامه کلی استراتژیک جای خطای کمی وجود دارد.مدیریت استراتژیک در بسیاری از کالج ها و دانشگاهها به عنوان عنوانی برای دوره اصلی در مدیریت بازرگانی استفاده میشود. این دوره مطالب را از کلیه دوره های بازرگانی ادغام میکند، و علاوه بر این، مفاهیم و تکنیک های مدیریت استراتژیک جدیدی را که به طور گسترده توسط شرکت ها در برنامه ریزی استراتژیک استفاده

میشود، معرفی میکند 

دانلود رایگان کتاب مدیریت استراتژیک فرد آر دیوید  

مراحل مدیریت استراتژیک

فرایند مدیریت استراتژیک شامل سه مرحله است: تدوین استراتژی، پیاده سازی استراتژی و ارزیابی استراتژی

تدوین استراتژی شامل توسعه چشم انداز و ماموریت، شناسایی فرصت ها و تهدیدهای خارجی سازمان، تعیین نقاط قوت و ضعف داخلی، تعیین اهداف بلند مدت، تولید استراتژی های جایگزین و انتخاب استراتژی های خاص برای ادامه فعالیت است. مسایلی که در زمینه تدوین استراتژی ها مطرح میشوند، شامل تصمیم گیری در مورد اینکه چه نوع مشاغلی را وارد کنند ، چه مشاغلی را رها کنند ، فعالیت ها را توسعه دهند یا متنوع کنند ، آیا وارد بازارهای بین المللی شوند، اینکه ادغام شوند یا سرمایه گذاری مشترک تشکیل شود، و چگونه از تصاحب خصمانه جلوگیری

کنند، است.از آنجا که هیچ سازمانی منابع نامحدود ندارد، استراتژیستها باید درباره این که کدام یک از استراتژی های جایگزین میتوانند بیشترین منفعت را به سازمان برسانند، تصمیم گیری کنند. تصمیماتی که در زمینه تدوین استراتژی ها گرفته میشود سازمان را متعهد به تولید ، بازار، منابع و فناوری های خاص به مدت طولانی میکند. استراتژی ها مزایای رقابتی سازمان را در بلند مدت تعیین می کنند. چه خوب و چه بد، تصمیمات استراتژیک اثرات چند وجهی و پایدار بر سازمان می گذارند. مدیران ارشد برای درک کامل عواقب تصمیمات تدوین استراتژی دارای بهترین

دیدگاه هستند ؛ آنها توانایی تخصیص منابع لازم برای پیاده سازی را دارند

 

پیاده سازی استراتژی برای تعیین اهداف سالانه، تدوین سیاستها، ایجاد انگیزه در کارمندان و تخصیص منابع به یک شرکت مورد نیاز است تا بتوان استراتژی های تدوین شده را پیاده سازی کرد. پیاده سازی استراتژی شامل توسعه فرهنگ حمایتی استراتژی، ایجاد ساختار سازمانی موثر، هدایت مجدد چالش های بازاریابی، تهیه بودجه، پیشرفت و استفاده از سیستم های اطلاعاتی و جبران خسارت کارکنان با عملکرد سازمانی است. پیاده سازی استراتژی اغلب " مرحله عملی" مدیریت استراتژیک نامیده میشود. پیاده سازی استراتژی به معنای بسیج کارمندان و مدیران برای عملی کردن استراتژی های تدوین شده است. پیاده سازی استراتژی که اغلب به عنوان دشوارترین مرحله در مدیریت استراتژیک در نظر گرفته میشود، به انضباط شخصی، تعهد و فداکاری نیاز دارد

پیاده سازی موفقیت امیز استراتژی به توانایی مدیران در ایجاد انگیزه در کارکنان بستگی دارد، که بیشتر یک هنر است تا یک علم. استراتژی های تدوین شده ای که پیاده سازی نشده اند، هیچ هدف مفیدی ندارند.مهارت های میان فردی به ویژه برای اجرای موفقیت آمیز استراتژی بسیار مهم است. فعالیت های پیاده سازی استراتژی بر کلیه کارمندان و مدیران یک سازمان تاثیر میگذارد. هریک از بخش ها و واحدهای سازمانی باید بتوانند به این سوالات پاسخ دهند: برای اجرای بخشی از استراتژی سازمان خود چه کاری باید انجام دهیم؟ و چگونه این کار را به بهترین شکل انجام دهیم؟ چالش پیاده سازی آن ترغیب مدیران و کارمندان در سراسر سازمان برای کار با غرور و اشتیاق برای دستیابی به اهداف اعلام شده است. ارزیابی استراتژی آخرین مرحله در مدیریت استراتژیک است. مدیران به شدت لازم است بدانند که چه زمانی استراتژی های خاص به خوبی کار نمیکنند ؛ ارزیابی استراتژی ابزار اصلی برای به دست آوردن این اطلاعات است. همه استراتژی ها در آینده دستخوش تغییر هستند زیرا عوامل خارجی و داخلی دائماً در حال تغییر هستند

 

در یک سازمان بزرگ تدوین، پیاده سازی و ارزیابی فعالیت های استراتژی در سه سطح سلسله مراتبی، رخ میدهد: شرکتی، واحد تجاری یا استراتژیک و عملکردی. مدیریت استراتژیک با تقویت ارتباط و تعامل متقابل بین مدیران و کارکنان در سطح سلسله مراتبی، به عملکرد شرکت به عنوان یک تیم رقابتی کمک میکند. اکثر کسب و کارهای کوچک و برخی کسب و کارهای بزرگ فاقد بخش یا واحد تجاری استراتژیک هستند ؛ آنها فقط دارای سطح سازمانی و عملکردی هستند . با این وجود، مدیران و کارمندان در این دو سطح باید به صورت جدی در فعالیت های مدیریت استراتژیک شرکت کنند

 

دانلود کتاب مدیریت استراتژیک فرد آر دیوید ترجمه فارسی  

 

پیتر دراکر میگوید: وظیفه اصلی مدیریت استراتژیک تفکر از طریق ماموریت کلی یک تجارت است:یعنی پرسیدن این سوال " کسب و کار ما چیست؟ " منجر به تعیین اهداف، تدوین استراتژی ها و تصمیم گیری های امروز برای نتایج فردا میشود. این کار به وضوح باید توسط بخشی از سازمان انجام شود که میتواند به کل سازمان با دیدی گسترده تر نگاه کند که می تواند بین اهداف و نیازهای امروز و نیازهای فردا تعادل برقرار کند. و این میتواند منابع انسانی و مالی را به نتایج کلیدی اختصاص دهد.ترکیب قضاوت شهودی و تجزیه و تحلیل علمی یک بار ادوارد دمینگ گفت: " ما به خدا اعتماد داریم. او همه چیز را به ارمغان می آورد." فرآیند مدیریت استراتژیک را می توان به عنوان یک رویکرد عینی، منطقی، سیستماتیک برای تصمیمگیری های مهم در یک سازمان توصیف

کرد

این سازمان تلاش می کند تا اطلاعات کمی و کیفی را به گونه ای تنظیم کند که در شرایط نامطمئن تصمیم گیری موثری اتخاذ کند. با این وجود مدیریت استراتژیک علمی خالص نیست که بتواند خود را به یک رویکرد زیبا، شسته و رفته، بکشاند  بر اساس تجربیات گذشته، بیشتر مردم تشخیص می دهند که شهود برای تصمیم گیری های استراتژیک خوب، ضروری است. شهود به ویژه برای تصمیم گیری در شرایط عدم اطمینان زیاد یا سابقه ای که خیلی مفید نیست، به کار می رود. همچنین در صورت وجود متغیرهای بسیار به هم وابسته یا انتخاب یکی از چندین گزینه قابل قبول نیز این روش تصمیم گیری مفید خواهد بود. برخی از مدیران و صاحبان کسب و کار ادعا می کنند که توانایی های خارق العاده ای برای استفاده از قضاوت های شهودی در طراحی استراتژی های درخشان دارند. به عنوان مثال، آلفرد اسلون درباره ویل دورانت که بنیانگذار شرکت جنرال موتورز است، می گوید: تا آنجایی که من او را شناخته ام، مردی بود که بر اساس الهام گرفتن عمل می کرد. او هرگز برای رسیدن به حقیقت نیازی به کاربرد یا استفاده از روش های فنی نداشت. با این حال، گاهی اوقات قضاوت های او به طرز حیرت انگیزی درست بود. " آلبرت انیشتین نیز زمانی گفت: " من قضاوت های شهودی و الهام بخش را باور دارم. و در بعضی مواقع با اینکه دلیلش را نمی دانم اما مطمئن هستم که حق با من است. قدرت تخیل از دانش مهمتر است، زیرا دانش محدود است، در حالیکه

قدرت تخیل کل جهان را در بر می گیرد. " اگرچه امروزه برخی از سازمان ها ممکن است به دلیل قدرت تخیل و قضاوت شهودی مدیرانشان موفق شوند، آنها نبوغ شهودی دارند که آنها را مدیریت میکند، اما اکثر آنها از داشتن چنین شانسی بی بهره اند. اکثر سازمان ها می توانند از مدیریت استراتژیک بهره ببرند، که مبتنی بر تلفیق شهود و تجزیه و تحلیل در تصمیم گیری است

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز