خبرگزاری کار ایران

سرطان چگونه و از کجا شروع می‌شود؟

سرطان چگونه و از کجا شروع می‌شود؟
کد خبر : ۱۰۸۱۲۰۹

وقتی سلول های بدن به صورت نامنظم و سریع رشد کنند و از کنترل خارج شوند، فرد به سرطان مبتلا می شود. این سلول های غیر قابل کنترل معمولا با سرعت بیشتری به بافت های بدن منتقل می شوند و به تدریج در قسمت های مختلف گسترش می یابند. این امر باعث مختل شدن کارکرد اندام های اصلی از جمله سیستم اعصاب و رگ های خونی شده و فرد را به سمت مرگ می کشاند.

معمولاً سلولهای جدید از طریق رشد و تقسیم به وجود می آیند. سلولهای بیش از حد پیر یا آسیب دیده می میرند و سلول های جدید جایگزین آنها می شوند.

سرطان، روند تخریب و تجدید سلول را دچار اختلال می کند. در نتیجه، سلولهای جدید رشد غیرطبیعی دارند و سلولهای قدیمی در صورتیکه باید از بین بروند، به زندگی خود ادامه می دهند. سلولهای جدید نیز با اینکه بدن به آنها نیاز ندارد، تشکیل می شوند. این سلولهای اضافی می توانند به صورت غیرقابل کنترل تقسیم شوند، تومور تشکیل دهند و رشد کنند.

سرطان از کجا آغاز می شود؟

کنسر یا سرطان یک مشکل ژنتیکی است که هنگام تغییر در ژن های سلولی باعث ایجاد اختلال در روند رشد و تکثیر آنها شده و به DNA ها آسیب وارد می کند. در واقع هنگامی که ژن سلولی دچار تغییر یا جهش می شود می تواند باعث بروز سرطان در فرد شود.

برخی از سرطان ها در خون تشکیل می شوند و باعث ایجاد تومورهای جامد نمی شود. تفاوتهای زیادی بین سلولهای سرطانی و سلولهای طبیعی وجود دارد. این تفاوت ها به سلول های سرطانی اجازه می دهد که تومورهایی ایجاد کنند که می توانند به اندامها آسیب برسانند و در نهایت باعث مرگ فرد شوند. برخلاف سلولهای سالم و معمولی، سلولهای سرطانی در صورت بالغ شدن رشد نمی کنند؛ بلکه با سرعت غیر قابل کنترل رشد می کنند و تقسیم می شوند .

همچنین، سلول های بدخیم سرطانی می توانند در سیستم ایمنی بدون علائم بمانند، این امر باعث از بین رفتن سلول های اصلی می شوند یا به آن ها آسیب وارد می کنند. بعلاوه، سلولهای سرطانی گاهی اوقات می توانند روی سلولهای سالم، رگهای خونی و مولکولهایی که وظیفه ی تغذیه ی تومورها را بر عهده دارند، تاثیر بگذارند. به عنوان مثال، سلولهای سرطانی می توانند سلولهای طبیعی را برای تأمین اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز تومور تولید کنند. این رگهای خونی جدید مواد دفعی سلولها را از بین می برند.

تومور های بدخیم یا سرطانی ممکن است در خون یا سیستم لنفاوی تکه تکه شده و به اندام های مختلف در سراسر بدن منتقل شوند و باعث ایجاد تومورهای جدید در مکان های مختلف شوند. گاهی اوقات، تومورهای بدخیم نیز پس از درمان دوباره رشد می کنند.

سلول های سرطانی یا تومورهایی که در اندام ها یا جریان خون موجود هستند، باعث ایجاد اختلال در عملکرد اندام ها می شوند. این سلولهای سرطانی ممکن است که مانع از اکسیژن رسانی و انتقال مواد مغذی به سلولها شوند و باعث تجمع مواد زائد در بدن شوند. اگر سرطان به حدی شدید شود که عملکرد اندام های حیاتی را مختل کند، باعث مرگ می شود. در بخش زیر با انواع سرطان ها آشنا خواهید شد:

سرطان های دستگاه گوارش: در اثر مشکلات مربوط به انسداد دستگاه گوارش یا عفونت رخ می دهند.

سرطان ریه: در مرحله اولیه سرطان ریه علائم خاصی در بیمار دیده نمی شود؛ اما در مراحل بعدی نشانه هایی از جمله: تغییر در صدا، از بین رفتن اشتها، عفونت های دستگاه تنفسی، سر درد های بی دلیل، کاهش وزن ناگهانی و ... در فرد دیده می شود.

سرطان خون: طبق تحقیقات انجام شده، مشخص شده است: «با افزایش سن به دلیل ضعیف تر شدن بدن و سبک زندگی ناسالم، احتمال ابتلا به سرطان خون در افراد بیشتر می شود؛ اما نکته قابل تامل این است که این سرطان شایع ترین نوع سرطانی است که افراد زیر 15 سال را در بر می‌گیرد!»

سرطان سینه در زنان: اولین علائمی که در سرطان سینه دیده می شود، وجود بافتی ضخیم و سفت در پستان یا زیر بغل است که با لمس پستان می توانید این توده را احساس کنید. 

سرطان پوست: در مراحل اولیه بیماری، به سختی می توان آن را تشخیص داد. باید پوستتان را بررسی کنید تا متوجه هرگونه تغییر در علائم آن شوید. بروز تغییرات در ظاهر پوست از مهم ترین نشانه های ملانوماست که پزشکان در فرآیند تشخیص از آن ها کمک می گیرند. همچنین میتوانید با دریافت مشاوره آنلاین پزشکی و ارسال عکس تغییرات پوستی به پزشک، از روند بیماری تان آگاه شوید. این تغییرات ممکن است بدین صورت باشند:

  • هر گونه تغییر پوستی، مثل: بروز لکه، برآمدگی های جدید یا تغییر رنگ آن ها، حالت یا اندازه لکه و برآمدگی های فعلی؛
  • برآمدگی های پوستی که خوب نمی شوند؛
  • لکه یا جراحت هایی که درد و خارش دارند یا حساس شده اند؛
  • خونریزی جای زخم و برآمدگی ها؛
  • لکه یا برآمدگی هایی که درخشان، چسبناک، نرم یا بی رنگ هستند؛
  • برآمدگی های قرمز رنگ و محکمی که خونریزی می کنند یا زخم هستند و پوسته پوسته شده اند؛
  • لکه های قرمز و همسطحی که خشن، خشک یا ناهموار هستند.

تغییراتی که به هنگام ابتلا به سرطان، شما را درگیر می کند

  • کاهش وزن یا افزایش وزن ناخواسته؛
  • اختلال در خواب مثل بی قراری، نخوابیدن، کابوس دیدن یا خواب زیاد؛
  • تغییر در سطح انرژی بدن و افزایش ضربان قلب؛
  • خشکی دهان ناراحتی معده و اسهال؛
  • سردرد های مکرر.

روش های مقاله با احساسات بد سرطان

احساسات خود را بیان کنید

وقتی احساسات شدید مثل خشم و ناراحتی تان را بروز دهید بهتر می توانید راجع به این مسائل با دوستان و نزدیکان خود صحبت کنید. حتی اگر می خواهید آن ها را با دیگران به اشتراک نگذارید می توانید این احساسات را یادداشت کنید و درباره آن ها بنویسید.

به دنبال انرژی و موارد مثبت باشید

به معنای این است که به جای خوب اندیشیدن در یک زمان بد به دنبال خوب ها باشید یا سعی کنید خود را امیدوار نشان دهید. از انرژی تان روی سلامتی و سالم ماندن کمال استفاده را ببرید.

شما مقصر نیستید خود را سرزنش نکنید

برخی از افراد فکر می کنند چون برخی از کارها را انجام نداده یا داده اند، به این بیماری دچار شدند. هنوز دانشمندان از درک اینکه چرا برخی از افراد به سرطان مبتلا می شوند یا دیگری به آن دچار نمی شود، عاجز مانده اند. فقط این نکته را بدانید که سرطان ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد.

لطفا خوشحال باشید

برخی از مبتلایان به سرطان دلشان می خواهد آزادانه خود را تسلیم احساسات خود کنند. شما انتخاب می کنید که کی باید راجع به بیماری تان با دیگران صحبت کنید.  و از اطرافیانتان بپرسید که  چه احساسی نسبت به بیماری شما دارند؛ پس کاری انجام دهید که این افراد احساس راحتی بیشتری پیدا کنند.

راه های به آرامش رسیدن را پیدا کنید

هر فعالیت که به شما کمک می کند را انجام دهید؛ مثل: یوگا، مدیتیشن و تصویرسازی هدایت شده و غیره. این فعالیت ها احساس نگرانی شما را به آرامش تبدیل می کنند و شما را به آرامش می رسانند. به بیرون از خانه بروید و کاری را انجام دهید تا تمام نگرانی های شما از بین برود و روی چیزهای دیگری متمرکز شوید. در کل، سرگرمی هایی را انتخاب کنید که از آن ها لذت می برید.

به آنچه می توانید کنترل کنید، نگاه کنید

به زندگی تان نظم ببخشید. در مراقبت های بهداشتی مشارکت کنید، قرار ملاقات ها را حفظ کنید و تغییر در سبک زندگی خود به وجود بیاورید. یک برنامه روزانه برای خود تنظیم کنید که بتواند تمام افکار شما را مدیریت کند. از صحبت کردن در خصوص مسائل ترسناک بپرهیزید و به چیزهای خوب و مثبت فکر کنید و هر کاری که می خواهید انجام دهید تا از زندگی خود لذت ببرید.

منابع:

drchek.ir

blog.pezeshkline.ir

fa.wikipedia.org

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز