کمیسیون ملی یونسکو در ایران چه میکند؟
سازمان جهانی یونسکو که از زیرمجموعههای سازمان ملل متحد است، ایجاد صلح، ریشه کن کردن فقر، توسعه پایدار و گفتگوی بین فرهنگی از طریق آموزش، علوم، فرهنگ، ارتباطات و اطلاعات را به عنوان اهدافش دنبال میکند.
این سازمان در اکثر کشورهای دنیا نمایندهای تحت عنوان کمیسیون ملی یونسکو دارد. در ایران نیز کمیسیون ملی یونسکو فعالانه به اقداماتی در راستای اهداف آموزشی و فرهنگی، حفظ میراث و داراییهای معنوی و اعطای گواهینامههای معتبر ملی و بینالمللی میپردازد.
کمیسیون ملی یونسکو ایران حوزههایی شامل صنایع دستی، صنایع غذایی، حوزه سلامت و تندرستی و طب سنتی، صنایع فرهنگی، دانشگاهها و موسسات آموزشی، نهادهای مالی و اعتباری و پشتیبانی، و بخش خدمات را تحت پوشش فعالیتها و ارزیابیهای مستمر خود دارد. کارگروهها و کمیتههای تخصصی کمیسیون ملی یونسکو ایران، بر موضوعات و دستههایی شامل علوم اجتماعی و انسانی، آموزش، فرهنگ، اطلاعات و ارتباطات، و نیز توسعه کسبوکار و مفاخر کارآفرینی تمرکز دارند.
یونسکو همواره از مسیرهای مختلف و با هدف انتقال تجارب ماندگار افراد، کسبوکارها و جوامع، تجلیل از بزرگان عرصههای مختلف را در دستور کار خود قرار میدهد. در همین راستا یکی از اقدامات یونسکو در ایران ارزیابی کسبوکارهایی است که از اعتبار و قدمت ویژهای برخوردارند و در صنعت خود ارزشمندترین تجربیات و اندوختهها و داراییهای معنوی را دارند. یونسکو گواهینامهای تحت عنوان «گواهی قدمت و ثبت در خاطرات جمعی» دارد که در قالب این طرح برندهایی با بیش از ۲ نسل (۴۰ سال) فعالیت مستمر و موفق انتخاب میشوند و مورد ارزیابیهای میدانی قرار گرفته و داشتههای تاریخی و مستندات و دادههای موجودشان اعتبارسنجی میشود. تاکنون فقط چند برند محدود موفق به اخذ این گواهی شدهاند. برندهایی مثل زعفران سحرخیز و بانک صادرات افتخار این را داشتهاند که گواهی مذکور را دریافت کنند.
برای اطلاعات بیشتر خوب است بدانید که برند زعفران سحرخیز حدود ۹۰ سال قدمت دارد و در این صنعت تنها برندی خواهد بود که این گواهی را دریافت میکند. سحرخیز نامی آشنا و قابل اعتماد برای تمام ما ایرانیان است که از سال ۱۳۱۱ با فروشگاههای اختصاصی سحرخیز و در سالهای بعدی با مزارع تولید زعفران، کارخانههای فرآوری و بستهبندی، تنوع محصولات و صادرات، و از همه مهتر با کیفیت بالای محصولاتش آن را میشناسیم.
یونسکو برندهایی را که موفق به کسب این گواهی میشوند به طور مستمر مورد ارزیابیهای دورهای قرار میدهد و از آنجا که، همواره حسن شهرت یکی از اصلیترین الزامات همکاری با سازمانهای جهانی است، کمیسیون ملی یونسکو ایران بر حسن شهرت دارندگان گواهی قدمت نظارت همیشگی خواهد داشت و هر دو سال یکبار به صورت رسمی با اعزام هیات ممیزی برای صدور مجدد گواهی قدمت اقدام مینماید. به نحوی که وقتی ببینید یک برند موفق به اخذ این گواهی شده است اطمینان حاصل کنید که با معتبرترین و پرسابقهترین برند در آن صنعت روبرو هستید.