قوانین ارزش افزوده و مالیات برای فروشگاه و رستوران
اگر مدیر یک رستوران، کافی شاپ و یا یک فروشگاه هستید، میدانید که داشتن یک نرم افزار حسابداری تا چه اندازه میتواند در روند کاری شما تاثیر داشته باشد و دسترسی شما را به فاکتورها و صورت حسابهایتان آسان کرده و ارتباط شما را با مشتری راحتتر نماید. در حال حاضر طراحان این حوزه، برنامههای متعددی از جمله نرم افزار فروشگاهی و نرم افزار رستوران را طراحی و در اختیار مشتریان قرار دادهاند.
ما در این مطلب قصد داریم ضمن بررسی امکاناتی که این نوع نرم افزارها میتوانند در اختیارتان قرار دهند، در خصوص دو موضوع مهم ارزش افزوده و مالیات که در حال حاضر تاثیر بسیار زیادی بر کسب و کار صاحبان فروشگاه و رستوران داشته است، اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم.
قوانین مرتبط با ارزش افزوده و مالیات
لازم است صاحبان کسب و کارهای مختلف بخصوص صاحبان فروشگاهها و رستورانها در مورد این دو قانون اطلاعات کاملی داشته باشند. بنابراین ما در ابتدا به موضوع ارزش افزوده و سپس مالیات خواهیم پرداخت.
ارزش افزوده چیست؟
حدودا از سال 1387 بود که زمزمههایی در خصوص موضوع ارزش افزوده، عوارض ارزش افزوده و همچنین مالیات بر ارزش افزوده شنیده شد. البته برای بسیاری از اقتصاددانان و افرادی که از مسائل اقتصادی سر در میآورند، درک معنای این چند مقوله ساده است. اما ممکن است معنای این چند کلمه برای بسیاری از افراد روشن نباشد. همه ما هنگام خرید به خصوص در تراکنشها و پرداختهای آنلاین با کلمه ارزش افزوده برخورد داشتهایم، اما به واقع با معنای این چند کلمه آشنا نبوده و نیستیم.
از زمانی که فرآیند تولید یک کالا آغاز میشود تا زمانی که به دست شما برسد مراحل متعددی را طی خواهد کرد. از مواد خام و اولیه بگیرید تا کارهایی که بر روی این مواد انجام میشود تا محصول به صورت آنچه که شما میبینید تکمیل شود و در اختیارتان قرار گیرد. مالیات بر ارزش افزوده و یا عوارض ارزش افزوده در واقع نوعی مالیات غیرمستقیم است که از تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات عرضه شده با ارزش کالاها و خدمات خریداری شده در دورهای مشخص محاسبه میگردد. یعنی مراحلی از قبیل خرید مواد خام، انجام مراحل خاص بر روی این مواد و عرضه به مشتری در این پروسه لحاظ میشود.
اما رقم عوارض ارزش افزوده از چه چیزی استخراج میشود؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت این رقم را با احتساب ارزش مواد خام و اولیهای که در ساختار کالا و یا خدماتی که شما از آن استفاده میکنید، موثر بوده است، بیرون آورده میشود. طبق این قانون رستورانها و کافیشاپهایی که دارای نام و نشان تجاری باشند شامل دریافت عوارض ارزش افزوده از مشتری میباشند که به عنوان مالیات رستوران محاسبه میشود.
دریافت مالیات از صاحبان صنایع و کسب و کارها میتواند در چرخه اقتصادی هر کشوری اهمیت داشته زیادی داشته باشد. مالیات برارزش افزوده در واردات و صادرات موثر بوده و با جلوگیری از قاچاق کالا، تشویق به سرمایهگذاری در حوزههای مختلف، افزایش مستقیم و غیرمستقیم درآمدهای مالیاتی را به همراه داشته و به این ترتیب با برقراری عدالت مالیاتی، به رشد نظامهای اقتصادی هر کشوری کمک خواهد شد. عوارض ارزش افزوده بر روی برخی کالاها محاسبه و دریافت میشود و کالاهایی که مردم به استفاده از آن نیاز مبرم دارند شامل مالیات بر ارزش افزوده نمیشود. به عنوان مثال کسی که علاقمند است از یک کالای لوکس استفاده نماید بهتر است مالیات آن را خود بپردازد. کالاهایی که شامل این مالیات نمیشوند:
- مواد اولیه کشاورزی و محصولات آن
- دام و طیور زنده، آبزیان، زنبورعسل و کرم ابریشم
- خواروبار مصرفی مود نیاز مانند قندوشکر، برنج، حبوبات، شیر و پنیر، روغن نباتی و شیر خشک مخصوص تغذیه کودکان
- دارو و خدمات درمانی
- خدمات مرتبط با توانبخشی و حمایتی
- خدمات پژوهشی و آموزشی
- خدمات بانکی
- خدمات حملونقل عمومی مسافری درون و برونشهری جادهای، ریلی، هوایی و دریایی
- محصولات فرهنگی مانند کتاب، لوازم التحریر، انواع کاغذ و ...
- خرید، فروش و اجاره اموال غیرمنقول
استفاده از نرم افزار حسابداری یک نیاز ضروری
همانطور که در ابتدای این مطلب اشاره کردیم قصد داریم یک نرم افزار حسابداری را برای استفاده در رستوران و فروشگاهی به شما معرفی کنیم که بتوانید از امکانات بسیار آن برای پیشبرد کسب وکار خود بهره برده و کارهای مختلف را در ارتباط و تعامل با مشتری به راحتی انجام دهید. جهت مطالعه بیشتر در خصوص اهمیت نرم افزار فروشگاهی می توانید اینجا کلیک کنید.
نرم افزار فروشگاهی
شرکت نرم افزار باران با طراحی نرم افزار فروشگاهی به صاحبان و مدیران فروشگاهها کمک کرده است تا بتوانند امور حسابداری و مالی خود را به روشی ساده انجام دهند. این نرم افزار فروشگاهی به صورتی طراحی شده است که برای کار با آن نیاز به دانش و تخصصی خاص ندارید و به راحتی میتوانید میزان فروش، خرید و صورتحسابهای خود را مدیریت کرده و به مشتریان خود خدمات بیشتری را ارائه دهید. از این نرم افزار حسابداری مشاغلی مانند هایپرمارکت ها، آجیل و خشکبار، لبنیات، قنادی، میوه و تره بار و ... میتوانند استفاده نمایند.
با استفاده از این نرم افزار می توانید از امکانات زیر بهره مند شوید:
- مدیریت کاربران و پرسنل
- در نظر گرفتن قیمتهای مختلف
- امکان ثبت چندین فاکتور به صورت همزمان
- استفاده از روشهای تخفیفدهی مختلف به مشتریان
- اتصال نرم افزار فروشگاهی به دستگاه کارتخوان و نمایش پیش فاکتور
- ثبت سندهای پرداختی و دریافتی در سیستم
- ثبت و دریافت گزارشهای مختلف از محصولات موجود و خرید مشتریان
- امکان دریافت اطلاعات موجودی از هر کالا
مواردی که در بالا ذکر شد تنها بخشی از امکاناتی است که میتوانید با استفاده از این نرم افزار حسابداری از آن بهرهمند شوید.
نرم افزار رستوران
نرم افزار حسابداری رستوران یکی دیگر از نرم افزارهایی است که مجموعه باران اقدام به طراحی آن کرده است. با استفاده از این برنامه شما قادر خواهید بود بر روی تمامی محصولات و مواد اولیه ای که وارد رستوران شما میشود و در پخت و سرو غذاهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرد کنترل کامل داشته باشید. نرم افزار رستوران باران به شما این امکان را میدهد تا از امکانات زیر در رسیدگی به کسب و کار، کارمندان و مشتریان خود استفاده کنید.
- مدیریت آسان کارکنان از جمله پیک و راننده
- محاسبه دقیق خرید مواد اولیه و اعلام موجودی در یک بازه زمانی مشخص
- نظارت بر سفارش مشتریان و صدور فاکتور
- امکان ثبت اطلاعات مشتریان و ایجاد اشتراک برای آنها
- امکان تخفیفدهی متنوع و جذاب به مشتریان
- کنترل عملکرد صندوقداران جهت کاهش سوءاستفادههای مالی
- اطلاع یافتن از محصولات پر فروش
- قابلیت استفاده از شرایط مختلف نظرسنجی از مشتری و امتیازدهی به پرسنل
- قابل استفاده بودن بر روی نسخههای مختلف ویندوز
نرم افزار رستوران باران از امکانات و قابلیتهای بیشتری برخوردار است که میتوانید متناسب با نیاز خود از قابلیتهای فراوان آن استفاده نمایید. اما به طور کل چه در تولید نرم افزار فروشگاهی و چه در طراحی نرم افزار رستوران، شرکت باران سعی کرده مواردی که در ادامه به آن اشاره میکنیم را در نظر داشته و روی نرم افزارهای خود به کار گیرد. این نرم افزارها کارایی سادهای دارند و همان طور که پیشتر اشاره کردیم هر فردی حتی بدون نیاز به تخصص در حوزه کار با نرم افزارها نیز میتواند از آن استفاده نماید. نرم افزارها امکان آپدیت دارند و میتوانید در بازههای زمانی مشخص آن را به روزرسانی کنید و از قابلیتهای تازهای که به آن اضافه میشود بهرهمند شوید.
کار حساب و کتاب و محاسبه ارقام مرتبط با خرید و فروش را به راحتی و بدون هیچ خطایی انجام خواهید داد. نرم افزار فوق قادر خواهد بود شما را از زمان پرداخت قبوض و پرداخت حقوق کارمندان و همچنین پرداخت مالیات و ... آگاه نماید. بنابراین شما در بین مشغلههای کاری مختلفی که دارید، رسیدگی به هیچ موردی را از دست نداده و دچار ضرر و زیان نمیشوید. برای اطلاع از امکانات لازم که یک نرم افزار رستورانی را ایده آل میکند می توانید این مقاله از رجانیوز را مطالعه بفرمایید.
شرکت طراحی نرم افزار فروشگاهی و رستوران باران
امروزه دیگر مانند گذشته نیست که تنها با داشتن یکی دو دفتر حسابداری بتوان کار رسیدگی به حساب و کتابها را انجام داد و ساعت رفت و آمد کارمندان و پرداخت حقوق آنها را کنترل کرد. در حال حاضر با توجه به تعداد بالای جمعیت و متناسب با آن با اضافه شدن بر تعداد مشتریان فروشگاهها و رستورانها، بالطبع کار رسیدگی به حساب و کتاب خرید و فروش و ... را برای صاحبان این مشاغل زیادتر کرده است. ضمن آن که اهمیت دادن به مشتری و توجه به مقوله مشتری مداری که از اهمیت بالایی برخوردار است و میتواند موجب جذب مشتری بیشتری برای کسب و کار شما شود، موردی است که نیاز به استفاده از یک نرم افزار حسابداری کامل و جامع را ضروری میکند.
بنابراین اگر شما نیاز به تهیه یک نرم افزار حسابداری دارید پیشنهاد میکنیم حتما سری به سایت مجموعه باران به آدرس الکترونیکی https://baransys.com بزنید. زیرا با اطلاع یافتن از امکانات و قابلیتهایی که نرم افزار رستوران و فروشگاهی باران از آن بهرهمند است، شما از تهیه نرم افزارهای دیگر بی نیاز خواهید شد. همچنین برای انتخاب نرم افزار حسابداری مناسب کسب و کار خود میتوانید از بخش پشتیبانی مجموعه باران مشاوره حرفهای و کاملا رایگان دریافت کرده تا انتخاب بهتری داشته باشید.