طراحی سایت؛ فرصتی برای کسب درآمدهای سرشار
طراحی سایت یاWeb Design به کلیه مراحلی گفته میشود که با پیاده سازی مهارتهای مختلف، در نهایت منجر به راه اندازی سایت شده و این امکان را به مدیر سایت میدهد تا روی صفحات طراحی شده سایت، محتوا و محصولات را بارگذاری کند.
طراحی سایت، همان چیزی است که هر کسب و کاری به آن نیاز دارد تا فعالیت های خود را در بستر اینترنت گسترش دهد. اگر چندین سال قبل در مورد طراحی وب سایت صحبت می کردید، افراد زیادی به حرف هایتان توجه نمی کردند و یا شما را جدی نمی گرفتند، اما به مرور فعالیت های اینترنتی افزایش پیدا کرد و دید وسیع تری نسبت به فعالیت وب سایت ها ایجاد شد. تاجایی که دیگر هر کسب و کاری، مخاطبین خود را در بستر گسترده اینترنت پیدا می کند و روی فعالیت های آنلاین، سرمایه گذاری بیشتری می کند.
طراحی سایت و نقش آن در شبکه های اجتماعی
طراحی سایت نقش بیشتری نسبت به شبکه های اجتماعی، در فعالیت های اینترنتی دارد و جزو الزامات تمام شرکت ها، موسسات، تجارت ها، فروشگاه های مطرح و سازمان های مختلف است، با وجود این ها، کسب و کار های دیگری هم هستند که داشتن سایت برایشان امتیاز مثبت و رشد قابل توجهی به همراه خواهد داشت، مثل عمده فروشان و خرده فروشی ها، کسب و کار های متوسط یا کوچک، فروشندگان انحصاری و رقابتی و ...
طراحی وب سایت حرفه ای عبارت است از طراحی تخصصی جزئیات سایت که با رعایت استاندارد ها انجام می شود و رتبه شما را از لحاظ فعالیت های گرافیکی، سئو و رعایت قوانین موتور های جستجوگر، امنیت، سرعت سایت، تجربه کاربری و ... بالا می برد. در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع طراحی وب سایت و مراحل طراحی وب سایت آشنا کنیم.
انواع طراحی سایت براساس نوع طراحی
اصولا چهار مدل طراحی سایت براساس نوع طراحی وجود دارد که هر کدام برای سایت های مختلفی مناسب است و برای هدف مشخصی استفاده می شود.
1. سایت استاتیک یا ایستا
برخی از شرکت ها و سازمان ها وجود دارند که شاید تنها سالی چند بار اقدام به بارگذاری محتوا یا محصول جدید کنند و فعالیت های کمی در زمینه به روزرسانی اطلاعات و محتوا ها داشته باشند.
سایت های استاتیک، به سایت هایی گفته می شود که مطالبشان مستقیما روی سایت قرار می گیرند و بانک اطلاعاتی ندارند و ایجاد تغییرات در آن، توسط طراح سایت انجام می شود. البته ناگفته نماند که هزینه راه اندازی این سایت، کمتر از روش های دیگر است.
2. سایت داینامیک یا پویا
عمده فعالیت طراحی سایت مربوط به راه اندازی سایت های داینامیک است که حجم بالایی از سایت ها را به خود اختصاص داده اند. سایت داینامیک یا پویا، همانطور که از نامش پیداست، امکان فعالیت بالا را به مدیران سایت ها می دهد تا در هر زمان، به راحتی محتواها را روی سایت بارگذاری کنند.
ویژگی اساسی این سایت ها این است که روی آن ها سیستم های مدیریت محتوا نصب می شود و دیگر برای بارگذاری مطالب یا به روزرسانی ها نیازی به طراح و برنامه نویس نخواهید داشت.
3. سایت پرتال
سایت هایی هم هستند که به شکل متفاوتی طراحی شدند که می توانند چندین سایت داینامیک را در خود جای دهند.
4. وب سایت های فلش
سایت های فلش به دلیل برخورداری از طرح های گرافیکی بی شمار، سایتی مناسب برای فعالیت های هنری است. کسب و کار ها و فعالیت هایی مثل گالری نقاشی، سایت های سینمایی، سایت پخش موسیقی، سایت معماری و دکوراسیون و … از سایت های فلش استفاده می کنند.
سایت های فلش به سه دسته تقسیم بندی می شوند:
- فلش سه بعدی
- فلش استاتیک
- فلش نیمه داینامیک
انواع طراحی وب سایت براساس هدف
تاحالا متوجه این موضوع بودید که برای هر کلمه ای که در موتور های جستجوگر سرچ می کنید، محتوایی وجود دارد که شما را نسبت به آن مطلع کند. این نشان می دهد که فعالیت های اینترنتی در هر حوزه و با هر هدفی امکان پذیر است و برای هر هدف، یک سایت طراحی شده است. شرکت طراحی وب سایت ناب دیزاین با سابقه درخشانی که در حیطه طراحی سایت دارد، قادر به راه اندازی و تحویل هر یک از انواع سایت به مشتریان است.
برای اینکه انتخاب نوع وب سایت مناسب برایتان راحت تر باشد، به معرفی انواع سایت ها خواهیم پرداخت.
1. وب سایت های شرکتی یا سازمانی
وب سایت های شرکتی غالبا اهداف تجاری دارند که هدفشان در نهایت منجر به ارائه خدمات می شود.
هدف از راه اندازی سایت برای سازمان ها و شرکت ها :
- افزایش بازدیدکننده خدمات و شرکت
- معرفی بیشتر شرکت به کاربران
- افزایش اعتماد
- افزایش اعتبار با رتبه در سایت
- راحت کردن دسترسی کاربران به شرکت
2. طراحی سایت فروشگاهی
سایت فروشگاهی، مناسب کسانی است که تجارتی را راه اندازی کرده اند و حالا اقدام به فروش محصولات و خدمات خود می کنند که ممکن است کالا توسط خودشان تولید نشده باشد و تنها فروشنده باشند. هدف فروشگاه های اینترنتی، فروش و ارائه خدمات بدون محدودیت زمانی است، چون بدون تعطیلی، در هر ساعتی از روز، کاربران می توانند خرید خود را ثبت کنند.
مزایای وب سایت های فروشگاهی می تواند شامل موارد زیر باشد:
- هزینه کمتر نسبت به راه اندازی فروشگاه فیزیکی
- پیدا کردن مشتریان جدید
- فروش بدون محدودیت جغرافیایی
- افزایش سود
- سهولت پرداخت
- دسته بندی های مختلف
- عدم نیاز به بازاریابی برای جذب مشتری
3. وب سایت شخصی
سایت هایی که بیشتر برای برند سازی استفاده می شوند، سایت شخصی هستند که فرد در آن ها عکس ها یا محتوا های مربوط به فعالیت های خود را بارگذاری می کند. گاهی در این سایت ها، دلنوشته، نوشته های روزمره، سخن بزرگان، زندگی نامه افراد مشهور و ... نیز قرار خواهد گرفت.
4. وب سایت های خبری
سایت هایی که اخبار را از آن ها دنبال می کنید، سایت های خبری هستند که هدفشان ارائه به روز ترین اتفاقات و اطلاعات به کاربران است که ممکن است در هر حیطه ای فعالیت داشته باشند، مثل سایت های خبرنگاری، اخبار ورزشی، اخبار سیاسی، اخبار اقتصاد، اخبار بین المللی و ...
5. وب سایت های سرگرمی
سایت های سرگرمی، با هدف افزایش بازدید و به اشتراک گذاشتن مطالب سرگرم کننده راه اندازی می شوند.
سایت های طنز، پادکست، جملات سرگرم کننده، فیلم ها و ... هم جزئی از سایت های سرگرمی هستند.
6. وب سایت اجتماعی
این سایت ها برای ایجاد تعامل و ارتباط بین کاربران ایجاد می شود که گاهی در یک حیطه خاص، ارتباط برقرار می شود و کاربران سوالات و جواب های خود را به اشتراک می گذارند، اما ممکن است برخی از سایت ها هم وابسته به حوزه مشخصی نباشند و بستری برای ارتباط مردم با یکدیگر باشد.
چهار مرحله اساسی طراحی سایت
اقداماتی که از شروع سفارش طراحی وب سایت تا راه اندازی آن انجام می شود، به چهار مرحله کلی تقسیم می شود که در ادامه به بررسی کامل هر مرحله می پردازیم.
1. طرح ریزی اولیه از سایت
همیشه قبل از اینکه فعالیتی را شروع کنید، به نقشه راه نیاز دارید تا بدانید دقیقا به دنبال چه میگردید و چه اهدافی برای انجام آن کار دارید، اینکار باعث می شود که چهارچوب اولیه هدف خود را مشخص کرده و طبق برنامه پیش بروید.
برای اولین مرحله طراحی وب سایت لازم است که نقشه اولیه و کلی از نوع سایت و نیاز کارفرما داشته باشیم تا از هدف اصلی راه اندازی سایت و مدل ایده آل ذهنی کارفرما مطلع شویم و بر اساس آن، نقشه راه اندازی سایت را طراحی کنیم.
طرح اولیه شامل محل قرار گیری عناصر، تعداد صفحات، قرار گیری طرح های گرافیکی، زمان تقریبی اتمام کار و ... است.
2. طراحی کار های گرافیکی وب سایت
بعد از اینکه نقشه اولیه سایت طراحی شد، نوبت طراحی گرافیکی، طراحی صفحات، طراحی لوگو، ایجاد قالب وب سایت، طراحی تجربه کاربری و رابط کاربری است که یکی از حرفه ای ترین فعالیت های طراحی وب سایت است و توسط گرافیست های شرکت طراحی وب سایت ناب دیزاین انجام می شود.
بعد از طراحی صفحات وب سایت، لازم است تا طراحی از فیلتر متخصصین تجربه کاربری و رابط کاربری عبور کند که هر کدام فعالیت های متفاوتی روی طراحی اعمال می کنند.
فعالیت های UX: یو ایکس یا تجربه کاربری با تحلیل دقیق و نکته سنجی، طراحی را به شکلی تغییر می دهد که مطابق با سلیقه کاربران باشد و نظر آن ها را جلب کند.
فعالیت های UI: گرافیستی که مسلط به یو آی یا رابط کاربری است، در تلاش است تا دسترسی هایی که در طراحی به کار رفته را به گونه ای تغییر دهد که کاربرد ساده ای داشته باشند و کاربران به راحتی از آن ها استفاده کنند.
3. کدنویسی و برنامه نویسی وب سایت
برنامه نویس یا توسعه دهنده وب، با زبان های برنامه نویسی حرفه ای آشنایی دارد و با استفاده از آن ها، دستورات مورد نیاز را طراحی می کند تا توسط موتور های جستجوگر، به راحتی خوانده شود. کدنویسی، مرحله حساسی از طراحی وب سایت است که با هر کد، نوع خدمات رسانی، سرعت، امنیت و ... تغییر خواهد کرد.
بخشی از کدنویسی وب سایت، مربوط به کدزنی صفحات سایت است که توسط گرافیست ها درست شده است که در این قسمت، صفحات، المان ها، قابلیت ها باید کدنویسی و بارگذاری شوند. طراحی سیستم مدیریت محتوای اختصاصی، نصب و راه اندازی اولیه CMSها، ایجاد تغییرات در عملکر سایت و یا ظاهر نیز به فعالیت های برنامه نویسی نیاز دارد.
4. اقدامات نهایی برای راه انداز سایت
تمامی مراحل تا الان بجز مرحله آخر برای کاربران قابل مشاهده است، چون هنوز چیزی روی سایت قرار نگرفته است.
برای ایجاد یک بستر در موتور های جستجوگر، در ابتدا باید دامنه مورد نظرتان را تهیه کنید، این دامنه همان آدرس سایت است که باید با حوزه فعالیتی شما همخوانی داشته باشد.
بعد از خرید دامین و پسوند دامین، لازم است بستری تهیه کنید که سایت و محتوا را روی آن بار گذاری کنید و برای عموم به نمایش بگذارید. این بستر، میزبان یا هاست نام دارد که سیستم مدیریت محتوا روی آن نصب می شود و مثل فرمان، محتوای سایت را مدیریت می کند.