خبرگزاری کار ایران

آرم و لوگو چیست؟ با ویژگی‌های یک لوگو خوب آشنا شوید

 آرم و لوگو چیست؟ با ویژگی‌های یک لوگو خوب آشنا شوید
کد خبر : ۱۰۲۱۹۵۲

ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی آرم و لوگو بپردازیم و ببنیم آیا واقعا بین آرم و لوگو تفاوتی وجود دارد؟

با ما همراه باشید تا هرکدام را به طور جداگانه مورد بررسی قرار بدهیم.

تا به حال به آرم هلال احمر دقت کرده‌اید؟ هلال احمر یک سازمانی بشردوستانه متشکل از داوطلبین و کارمندان هلال احمر است، که این سازمان برای کمک‌های بشردوستانه در سرتا سر جهان تاسیس شده است. شما به محض دیدن یک هلال قرمز که با مربعی قرمز رنگ محصور شده به یاد سازمان هلال احمر افتاده و این نام برای شما تداعی می‌شود.

آرم کلی‌تر از لوگو بوده و اشاره به چیزی به صورت عمومی و عام دارد. اما کاربرد لوگو خاص‌تر بوده و ممکن است برای همه افراد یک جامعه شناخته شده نباشد. آرم برای سازمان‌ها، شرکت‌ها و یا افرادی خاص طراحی می‌شود و همانطور که گفته شد ممکن است هر کسی آن آرم نشناسد مگر این‌که آن آرم شهرتی جهانی داشته باشد.

لوگو چیست؟

لوگو را می‌توان به تصویر نام ترجمه کرد، به این معنی که لوگو نامی تصویری است که بسیار ساده و مختصر می‌باشد.

لوگو برخلاف آرم، تعریفی عمومی ندارد و به صورت مخصوص و انحصاری برای یک سازمان، فرد و یا شرکت طراحی می‌شود

در ساخت لوگو سلیقه و علم برندسازی بسیار حائز اهمیت بوده و هر شرکتی با توجه به رنگ سازمانی اصولی، می‌تواند رنگ لوگو خود را تعیین کرده و در طراحی آن از اشکال گرافیکی و همینطور قوه تخیل شخص طراح و صاحب برند نیز استفاده نماید.

کاربرد لوگو خاص‌تر است که بسیاری از ارگان‌ها، سازمان‌ها، رستوران‌ها و حتی کلینیک‌های درمانی-زیبایی نیز از لوگو استفاده می‌کنند.

آرم چیست؟

آرم کلمه‌ای با ریشه فرانسوی است که در فارسی به نشانه و یا سمبل نیز ترجمه شده است.

آرم، سمبل و یا نشانه می‌تواند هویت و شخصیت یک مجموعه و یا شغل را برای ما تداعی کند. طراحی کردن آرم نیازمند فکری عمیق و ذهنی هنرمند می‌باشد، که شاخه‌ای از رشته‌های گرافیک است.

شخصی که آرم را طراحی می‌کند باید توانایی این را داشته باشد تا بتواند، با کمترین عناصر بصری و دارا بودن فرمی منسجم پیام و نام شرکت و یا موسسه را به صورت روان، ساده، گویا و زیبا برای مخاطب تداعی کند.

 آرم و لوگو چیست؟ با ویژگی‌های یک لوگو خوب آشنا شوید

تفاوت اصلی لوگو و آرم چیست؟

نمی‌توانیم در بسیاری از موارد به طور دقیق تفاوت میان لوگو و آرم را نشان داد. اما به طور کلی می‌توان گفت اساسی‌ترین تفاوت لوگو و آرم، استفاده از تصویری با نام و یا برند شما است.

به طور واضح‌تر می‌توان این‌طور گفت، در ساخت لوگو از تصویری استفاده می‌شود که مرتبط با برند و نام سازمان باشد اما در طراحی آرم تصویر طراحی شده ارتباط مستقیمی با محصول و کمپانی دارد.

از دیگر تفاوت‌های لوگو و آرم می‌توان به این نکته اشاره کرد که در طراحی آرم فقط از تصویر استفاده می‌کنیم و جایی برای استفاده از کلمه وجود ندارد. اما برای طراحی لوگو این امکان وجود دارد تا شما از نام برند، سازمان، رنگ سازمانی و یا هرکلمه‌ای دیگر با توجه به سلیقه صاحب برند استفاده کنید.

جالب است بدانید که لوگو و آرم معانی متفاوتی از هم دارند. شما وقتی قصد دارید برند و یا سازمانتان را به دیگران معرفی کنید از لوگو استفاده می‌کنید. دراصل لوگو سازمان و شرکت شما باعث می‌شود تا در ذهن مخاطبین خود مانده و شما را به یاد بیاورند.

لوگو در اصل یک نمایش کلی و تداعی‌کننده برند شما است. پس استفاده از آرم و یا نشانه چه ضرورتی دارد؟ آرم قسمتی کوچک از لوگو است. آرم و یا نشانه فقط نشان‌دهنده و نمایان‌گر قسمتی از برند شما است. فرض کنید قصد دارید تا محصول و یا خدمتی را به مشتریان خود عرضه کنید، شما می‌توانید با استفاده از آرم خاصی، آن خدمت و یا محصول به خصوص را به مشتریان خود معرفی کرده و مشتریان محصول شما را با آن سمبل و نشانه بشناسند.

 آرم و لوگو چیست؟ با ویژگی‌های یک لوگو خوب آشنا شوید

طراحی لوگو و آرم

بهتر است برای طراحی لوگو سازمان، شرکت و برندتان حساسیت زیادی به خرج داده و از کیفیت طراحی و در عین حال سادگی آن اطمینان حاصل کنید.

از آنجایی که در نهایت این نماد برند شماست که باید به خاطر سپرده شود حتمی این موضوع را جدی بگیرید و با شرکت هایی قرار داد همکاری ببندید که سابقه طولانی در حوزه برندسازی دارند. شرکت ایده پردازان یکی از آن شرکت های خوب ایرانی است که سال هاست تخصصی در حوزه هویت سازی برند و ساخت لوگو فعالیت می کند.

هویت بصری برند در ایده پردازان با قواعد برندسازی خلق می شود و همچنین خروجی نهایی بر مبنای نسبت طلایی انجام می گردد می توان این شرمت را یکی از بهترین مجموعه های هویت سازی ایرانی نام برد.

لوگو طرحی کلی‌تر بوده و نیازمند دقت فراوانی است. لوگو باید منحصر به فرد بوده و شباهتی به لوگو رقبا و دیگر سازمان‌ها نداشته باشد. پس بهتر است در طراحی لوگو از طراحان خبره و برجسته و همچنین دارای خلاقیت زیاد استفاده کنید.

اما در مورد آرم میزان سخت‌گیری کمتر بوده و ممکن است شباهت‌هایی با رقبا و یا سازمان‌های دیگر داشته باشد. اما با این حال آرم و سمبل خوب می‌تواند ذهن مخاطب شما را درگیر محصول و خدمات سازمان شما کرده و در ذهن مخاطب تداعی شود.

ویژگی های لوگو خوب

  1. منحصر به فرد باشد

درطراحی لوگو دقت کنید تا شباهتی به لوگو رقبا نداشته باشد. طراحی لوگو باید متمایز از سایر رقبا بوده و این تفاوت به قدری باشد تا مخاطب، به طور اشتباهی لوگوی شما را با لوگو رقیب اشتباه نگیرد، زیرا در این صورت ممکن است به طور اشتباهی مخاطب شما به خاطر شباهت لوگو به سراغ رقیب شما برود. پس سفارش لوگو و آرم را به شرکت های معتبر بسپارید تا نتیجه مطلوبی برای برند شما به همراه بیاورد.

نیازی نیست لوگو مستقیم به محصولی که سازمان قصد فروش آن را دارد اشاره کند، بلکه فقط می‌تواند یادآور و تداعی‌کننده آن محصول باشد. به عنوان مثال می‌توانید لوگو شرکت مک‌دونالد را در نظر بگیرید که در عین سادگی، یادآور برند بزرگ مک‌دونالد برای ما است.

 

  1. هدفمند باشد

برای راه‌اندازی هر تجارت و شرکتی،  شناخت مخاطب از مهم‌ترین نکات کلیدی موفقیت آن تجارت است. مهم نیست شما چه خدمات و محصولاتی را ارئه می‌دهید، در هرصورت لوگوی شما باید هدفمند طراحی شود تا بتواند میان شما و مخاطب ارتباط برقرار کند. یکی از اساسی‌ترین کار و نقش لوگو، برقراری ارتباط است.

شما باید با توجه به نوع محصول و خدماتتان، و بررسی رنج سنی، درآمد، سلیقه و تفکر مخاطبتان لوگوی مورد نظر خود را طراحی کنید. به عنوان مثال: شرکتی که اسباب بازی تولید می‌کند، باید درطراحی لوگو انقدر لطافت و دقت به خرج داده باشد تا بتواند کودک را به سمت خود جذب کند.

  1. تاثیرگذار باشد

تاثیر‌گذاری و به یاد مخاطب‌بودن از مهم‌ترین مشخصه‌های یک لوگو خوب است. مخاطب باید با یک‌بار دیدن لوگو، آن را به خاطر بسپرد و نسبت به لوگو جذب شود. به یاد ماندن و جذب‌کردن مخاطب از ویژگی‌های یک لوگو حرفه‌ای است.

  1. متمایز باشد

ایده یک لوگوی خوب می‌تواند تاثیر زیادی روی به یاد آوردن و شناخته‌شدن شرکت و سازمان داشته باشد. از لوگویی استفاده کنید که متمایز از رقبا بوده و با داشتن تفاوت بتواند مخاطب را جذب کند.

  1. ساده باشد

استفاده از یک لوگو پیچیده فقط باعث سردرگمی و گیج شدن مخاطب می‌شود. لوگو باید به قدری ساده و مفهومی باشد تا مخاطب با دیدن آن یاد برند و سازمان مورد نظر شما افتاده و بتواند ارتباط خوبی با آن برقرار کند.

به عنوان مثال یک سیب گاز زده شده همه ما را به یاد شرکت اپل می‌اندازد. این لوگو به قدری ساده و زیبا طراحی شده است که به محض دیدن آن در ذهن مخاطب شرکت اپل تداعی می‌شود.

  1. متعلق به همه زمان ها

لوگویی انتخاب کنید که از آن بتوانید در طول سالیان دراز استفاده کنید. همیشه در طراحی لوگو از خودتان بپرسید آیا این لوگو را پنج سال دیگر می توانم استفاده کنم؟

برای مطالعه مقالات کاربردی بیشتر می توانید به وبلاگ ایده پردازان و لینک زیر مراجعه نمایید:

https://naserabadi.com/logo-design-training/

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز