در گفتوگو با مدیر این فروشگاه مطرح شد:
فروشگاه اینترنتی تیمچه دنبال ارتقا تجربه خرید اینترنتی برای تمام مردم است
فروشگاههای اینترنتی این روزها حسابی مورد توجه مردم قرار گرفتهاند. محدودیتهای کرونا و سختی رفت آمد، در کنار تنوع گسترده محصولات باعث شده مردم این بیش از پیش به فروشگاهای اینترنتی سربزند. آمار و ارقام این فروشگاهها نیز مهر تاییدی بر این مسئله میزند.
با این همه، بازار ایران هنوز جای خالی بسیاری دارد و مردم نیازهای گستردهای دارند. همین مسئله باعث شده است، تیمهای مختلفی به فکر ورود به بازار خرده فروشی اینترنتی باشند. هرچند خیلی از این فروشگاههای جدید از یک الگویی تکرار بهره میبرند، اما برخی ایدههای جدید و جذابی دارند.
فروشگاه اینترنتی تیمچه یکی از همین فروشگاهها که نه تنها قصد شبیه سازی فضایی متفاوت را دارد، بلکه دنبال مشتریانی تازه میگردد. سامیار مظاهری، مدیر فروشگاه اینترنتی تیمچه، با تایید این مطلب میگوید: تیم ما در مطالعههای خود به این نتیجه رسید که نیاز است سایتهایی جدید، با ماموریت و اهدافی تازه، به فضای فروش اینترنتی کشور اضافه شوند. به همین دلیل، با امکانات و تواناییهایی که داشتیم به دنبال تاسیس فضای جدیدی رفتیم.
فضای جدیدی که مظاهری از آن حرف میزند فضای بازار تهران و فروشندگان آن است. او ادامه میدهد: ما فهمیدیم که بخشی از فروشندگان بازار تهران مایل به مشارکت در فضای فروش اینترنتی هستند، ولی امکانات، وقت و تجربه آن را ندارند.
مدیر فروشگاه اینترنتی تیمچه با اشاره به اینکه فروشندگان لوازم آرایش، هودی و دورس و این گونه کالاها تمام روز با متشری حضوری درگیر هستند، گفت: هدف اصلی ما این است که بتوانیم بستری را مهیا و سرویسی را ارائه کنیم که فروشندگان بازار وارد آن شوند و بتوانند فروش اینترنتی بدون دغدغه را تجربه کنند. ما برای تحقق این هدف، بخشی از نیروهای خود را به ارائه خدمات مستقیم و جزئی به فروشندگان اختصاص دادیم.
مظاهری دغدغهی دیگر تیم تیمچه مارکت را شبیه سازی فضای بازار با تمام ویژگیهایش دانست و گفت: ما سعی کردیم حس حضور در بازار را در فروشگاه اینترنتی تیمچه شبیه سازی کنیم. ما برای تحقق این هدف، حتی به نوعی فضای تخفیف گرفتن و چانه زنی را در فضای سایت بازسازی کردیم. در اقدامی دیگر، ما با سرمایه فروشگاه بخشی از کالاهای فروشگاهها را خریدیم تا حراج پایان فصل بازار را هم شبیه سازی کنیم.
دغدغه دیگر تیمچه مارکت یافت مخاطبان جدید برای فروش کالا بود. به گفته مدیر فروشگاه اینترنتی تیمچه این فروشگاه دنبال این است تا فروشندگان شهرستان هم بتوانند خرید عمده خود را از قلب بازار تهران انجام دهند.
مدیر فروشگاه اینترنتی تیمچه با اشاره به این مسئله میگوید: یکی از دغدغههای ما مهیا کردن فضای فروش B۲B بود. ما در این قسمت این قابلیتی را فراهم کردیم که جنس به صورت دستهای و عمدهتر هم به فروش برسد. به واسطه این قابلیت فروشندگان شهرستان با خیال راحت و با صرف وقت و هزینه کمتر میتوانند از قلب بازار تهران خرید کنند.
مظاهری با اشاره به این قابلیت میگوید: با این شکل از فروش نه تنها خریدار هزینه و زمان خود را صرف حضور در تهران نمیکند بلکه فروشنده هم با پرداخت نقدی فوری مواجه میشود. این مسئله برای فروشندگان که عادت به درگیری با چک و تاخیرهای آن دارند، امتیاز بزرگی است.
اما تیمچه مارکت مثل هر فروشگاه اینترنتی دیگری با چالش پشتیبانی از مشتری رو به رو است. مظاهری با اشاره به این مسئله میگوید: ما سعی کردیم پشتیبانی و سرویس دهی قوی و خوبی داشته باشیم و تا اینجا بازخورد بسیار مناسبی داشتیم. حتی میشود گفت مشتری حس بهتری نسبت به کالایی که دریافت کرده داشته است. یعنی اینطور نبود که چیزی ببیند و چیز دیگری بخرد و کیفیت پایینتری را تجربه کند. مثلا اینطور نبوده است که مشتری شومیز یا پالتویی بخرد و با کالایی متفاوت رو به رو شود.
با این همه فروشگاه اینترنتی تیمچه مانند دیگر فروشگاههای اینترنتی با چالشهایی ناخواسته مواجه بوده است. مظاهری در تشریح بخشی از این مشکلات میگوید: متاسفانه بستر اینترنتی پایدار نیست و از نظر فنی مشکل فراوان است. به عنوان مثال در جمعه سیاه بسیاری از سایتها با درگاه بانکی دچار مشکل شدند. ما هم با این مشکل مواجه شدیم و برای حل آن چارهای جز افزایش نیرو و پشتبانی تک به تک از مشتریان خود نداشتیم.
مدیر فروشگاه اینترنتی تیمچه هدف نهایی این فروشگاه را ارتقا تجربه خرید مردم عنوان میکند و میگوید: واقعا دوست داریم کاری کنیم که مردم باور کنند، با خرید اینترنتی از ما فقط در وقت در صرفه جویی نمیکنند، بلکه تجربه بهتری هم خواهند داشت.