شرکت میدکو، نمونه ی بارز اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی است
نهمین همایش مشترک انجمن مدیریت ایران و دانشگاه خاتم، با عنوان همایش علمی، کاربردی اقتصاد مقاومتی در تاریخ 31 اَمرداد سال 1395، در محل دانشگاه خاتم و با حضور استادان برجسته کشور، اقتصاددانان، اعضای انجمنهای علمی، اعضای انجمن مدیریت ایران، کارشناسان و جمعی از دانشجویان برگزار شد.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی بانک پاسارگاد، در این همایش پورمند مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) در خصوص موضوع اقتصاد مقاومتی و ثروتآفرینی (ارایه تجربه سرمایهگذاریهای ثروت آفرین و مثمرثمر در اقتصاد ملی) سخنرانی کرد.
وی ضمن ارایه فیلمی از پروژههای ارزشمند شرکت میدکو در بخش معدن، در مورد فعالیتهای معدنی این شرکت گفت: با فعالیتهای معدنی که در شرکت میدکو آغاز شدهاست، مجموعه پروژههای این شرکت از 23 پروژه به 35 پروژه رسیدهاست که تاکنون و در کمترین زمان ممکن با بالاترین کیفیت، بیش از 20 پروژه به بهرهبرداری رسیدهاست. امیدوار هستیم تا پایان سال 1397، این مجموعه را به اتمام برسانیم. این شرکت همچنین در مدت کمتر از 8 سال، بیش از 90 هزار شغل ایجاد کردهاست که تا دوسال آینده این رقم به 300 هزار نفر خواهد رسید.
وی در خصوص مولفهی اول اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: مولفهی اول اقتصاد مقاومتی، ایجاد تحرک و پویایی در اقتصاد کشور و همچنین بهبود شاخصهای کلان اقتصادی است. در حال حاضر حجم سرمایهگذاری در شرکت میدکو 15 هزار میلیارد تومان است که با بازپرداختها به 20 هزار میلیارد تومان خواهد رسید. اعتقاد داریم ما در حال کاهش دادن نقدینگی بدخیم کشور هستیم. چراکه نقدینگی که در کشور مولد نباشد، جزء نقدینگیهای بدخیم است که میدکو در حال کاهش دادن آن است. در حقیقت حبابی را به روی زمین آورده، به آن عینیت بخشیده و تبدیل به ثروت میکنیم که منجر به افزایش تولید ناخالص خواهد شد. پورمند ادامه داد: مولفهی دوم تکیه بر ظرفیتهای داخلی است. معادن و سرمایهانسانی از داشتههای داخلی ما هستند که دست در دست هم توانستهاند ثروت جدیدی را در کشور خلق کنند. مهندس پورمند افزود: رویکرد جهادی مورد بعدی است که از آن تعابیر مختلفی برداشت میشود. هر عملی اگر بیغرض انجام شود، عمل خالص نام دارد. عمل خالص نیز همان رویکرد جهادی است. به این معنا که بر روی کار نظارت و پیگیری دائم داشتهباشیم و از هیچ یک از جزئیات عبور نکنیم. وی در ادامه به مولفه چهارم یعنی مردم محوری اشاره کرد و گفت: شرکت میدکو در فرابورس حضور داشته و بالغ بر 1.5 میلیون نفر سهامدار مستقیم و غیرمستقیم دارد. در حقیقت بخش خصوصی است که با سرمایههای مردمی اداره میشود.
پورمند افزود: مقاومت برابر عوامل تهدیدی، مولفهی پنجم است که برای ما شامل تحریم و رقابت جهانی و در حال حاضر هم تورم و هم رکود است. تأمین اقلام راهبردی مولفهی ششم است. فولاد و مس جزء استراتژیکترین فلزها در هر کشوری هستند و ما این دو را برای تولید انتخاب کردهایم. این فلزها میتوانند سایر صنایع را هم به دنبال خود بکشانند. البته ما در این مورد هم در ایران هم در جهان، تفاوتی داریم و آن این است که از معدن تا تولید فاز نهایی، همه در این شرکت وجود دارد. در مراحل بعدی نیز به صنایع پایین دستی صنایع فلزی خواهیم پرداخت.
وی تصریح کرد: مولفهی هفتم کاهش وابستگی به فروش نفت است. قیمت فلزات، کاملاً جهانی است. پس نرخ محصولات ما نیز جهانی و از دست ما خارج است. همین موضوع باعث میشود وابستگی ما به نفت کاهش یابد. مولفهی هشتم، اصلاح الگوی مصرف است که برای ما کاهش قیمت تمامشده پروژهها است. مولفهی نهم، فسادستیزی است. مقدمهی فسادستیزی، سلامت صد در صدی در بنگاه اقتصادی است. ما در شرکت میدکو از روز اول بر این مهم تأکید داشتیم، داریم و خواهیم داشت. سلامت یعنی از طرف ما آسیبی به کسی وارد نمیشود. وی از دانشمحوری به عنوان آخرین مولفهی اقتصاد مقاومتی یاد کرد و خاطرنشان کرد: دانشمحوری یکی از مولفههای اصلی ثروتآفرینی و مدیریت دانش است.
وی در خصوص مفهوم ثروتآفرینی ادامه داد: از نظر ما ثروتآفرینی نتیجهی اقتصاد مقاومتی است. در حقیقت محصول اقتصاد مقاومتی، ثروتآفرینی است. در معنای دقیقتر، ما احیاکنندگان ثروت هستیم. چون ثروت را خداوند متعال خلق کردهاست و ما میتوانیم آن را احیا کنیم. وی افزود: ثروت آفرینی سه اصل بنیادین و اساسی دارد که عبارتند از زمان، مکان و دانش. این سه اصل بیتردید سازندگان آینده کشور ما هستند. مدیرعامل شرکت میدکو ادامه داد: ما بر قلهای ایستادهایم و سرزمینی نو زیر پای ما است که شاید همگان مایل به کشف آن نباشند اما ما تمایل داریم آن را کشف کنیم. ما داراییهای کشورمان را از زیر زمین به روی زمین میآوریم. ثروتآفرینی در دنیای کنونی به این معنا است که باید به سمت بیوتکنولوژی قدم برداریم که در پروژه مس کاتد شرکت میدکو به خوبی نمایان است. باید به سمت نانوتکنولوژی برویم. باید به کارخانههایی بیندیشیم که به طرز بیسابقهای بهتر و آسانتر ثروتآفرینی کند. وی افزود: آموزش و پرورش و دانشگاهها باید جوانان را آمادهی ثروتآفرینی کنند. باید توجه داشتهباشیم که ثروتآفرینی هم ردیف با پول نیست. پول فقط یک نشانه و یا یک نمادی از وجود ثروت است. اما ثروت در مفهوم کلی شامل هر چیزی میشود که نیاز ما را برآورده کند. ثروت انباشت فرصتهاست. ما امروز در جهانی زندگی میکنیم که دیگر نمیتوانیم مانند گذشته، اقتصاد را علم بهرهبرداری درست از منابع کمیاب تعریف کنیم. چون اقتصاد بر پایهی دانش است و دانش منبعی نامحدود و تمام ناشدنی است. از این رو به نظر میرسد علم اقتصاد نیاز به بازتعریف مجدد دارد. امروز اقتصاد علم تخصیص منابع نامحدود یعنی دانش به نیازهای نامحدود است. پس ما چه بخواهیم چه نخواهیم انقلابی در اقتصاد و کسب و کار در حال رخ دادن است که همانطور که پیش از این اشاره شد سه اصل بنیادین این انقلاب زمان، مکان و دانش است. پورمند ادامه داد: اگر تا دیروز آفرینش ثروت به معنای انباشت فرصتها تنها از زمین میسر بود، امروز آفرینش ثروت از هوا و فضا نیز امکانپذیر است. امروز معادن از اعماق اقیانوسها در حال کشف است.
وی در ضمن ارایه آمار ثروت در دنیا ادامه داد: ثروت موجود در دنیا 250 تریلیون دلار است. 90 درصد این ثروت به 30 کشور تعلق دارد و سایر کشورها، تنها 10 درصد ثروت دنیا را در اختیار دارند. ایران با 1 درصد جمعیت دنیا، صرفاً یک دهم درصد ثروت دنیا را داراست. پس ما کشور ثروتآفرینی نبودهایم. مدیرعامل شرکت میدکو ضمن اشاره به مبانی اعتقادی، مبانی ملی و سرزمینی، ارزشها و آرمانهای این شرکت ادامه داد: میدکو، یک حوزه تخصصی معدن و صنایع معدنی است. مدلی از ایجاد یک بنگاه اقتصادی بزرگ مقیاس و صد در صد خصوصی است. در این شرکت ترکیبی از تیم فنی و اقتصادی و پولی و بانکی با هم ترکیب شدهاند که اگر چنین نشود، ثروتآفرینی اتفاق نمیافتد. وقتی گفته میشود که بانکها نباید در این فرایند وارد شوند، به این معنا است که نباید ثروتآفرینی اتفاق بیفتد. ثروتآفرینی حداقل در بنگاههای بزرگ حتماً و صد در صد بانک و یا یک موسسه مالی توانمند و کارآمد، با اعتقاد صد در صد میخواهد. پورمند ادامه داد: در میدکو از معدن تا فلز نهایی، به همپیوستگی وجود دارد. حتی وقتی به مس کاتد رسیدیم، آن را نیز نباید صادر کنیم بلکه ما آن را تبدیل به لوله مسی میکنیم. ذره ذرهی این فلز را در کشور باید به ارزش افزوده تبدیل کرد. در ادامه وی با انتقاد از خامفروشی مواد معدنی افزود: ما نباید سنگآهن خام صادر کنیم در حالی که سالانه مقدار زیادی واردات فولاد به کشور انجام میشود.
مدیرعامل شرکت میدکو با اشاره به هدف شرکت ادامه داد: نحوهی کار ما باید به گونهای باشد که از این مسیر مردم ثروتمند شوند. از این رو ما میگوییم هدف ما ارتقای ارزش سهامدار است. پورمند ادامه داد: میدکو از سرمایههای کوچک مردمی برای ثروتآفرینی استفاده میکند. این شرکت از آخرین تکنولوژیها در بخش معدن و صنایع معدنی بهرهمند است. به عنوان مثال این شرکت برای اولین بار در دنیا با استفاده ازتکنولوژی پاک اقدام به تولید لوله های مسی در شهر بابک استان کرمان کردهاست که انشاء ا... در آیندهای نزدیک پروژه کاتد مس با همین دیدگاه به بهرهبرداری خواهد رسید که مزیت مهم این روش کاهش آلودگی زیست محیطی است. وی ادامه داد: حفاظت از محیطزیست، ایمنی و بهداشت در کلیهی پروژههای ما بسیار مهم هستند و در زمرهی وظایف اجتماعی ما هستند. وی به ترکیب متنوع تأمین مالی در میدکو، چابکی سیستم شرکت و وجود تعریف جدیدی از مفهوم رقابت به عنوان مفهومی کاملاً اسلامی اشاره کرد و اقدامات و فعالیتهای میدکو را تشریح کرد. وی اصول اعتقادی، ملی و سرزمینی و کسب و کار مدیریتی را مبانی میدکو دانست و تأکید کرد: میدکو به مولفههای اصلی مدیریتی خود پایبند بوده و سلامت، سرعت، دقت، نظم، سادگی و یگانگی را سرلوحه کار خود قرار داده است تا بتواند به اهداف نهایی خود دست پیدا کند.
در پایان، جلسه پرسش و پاسخی در خصوص مسائل مطرح شده برگزار شد.