خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس حوزه بانکداری در گفتگو با ایلنا:

نیازمند بازنگری در قانون بانکداری اسلامی هستیم

نیازمند بازنگری در قانون بانکداری اسلامی هستیم
کد خبر : ۱۵۲۲۸۶۴

یک کارشناس حوزه بانکداری گفت: بانکداری بدون ربا از سال ۶۳ در حال اجراست اما بازنگری چندانی در این خصوص انجام نگرفته است و شاهد آنیم که در کنار قابلیت‌های این مدل از بانکداری، محدودیت‌هایی نیز وجود دارد.

سیدبهاءالدین حسینی‌هاشمی، کارشناس حوزه بانکداری در گفتگو با خبرنگار ایلنا در مورد بانکداری اسلامی و تصویب قانون بانکداری بدون ربا گفت: باید سعی شود تا در مرحله اول "ربا" در بانکداری اسلامی از بین برود و پس از آن عدل، انصاف و حقوق کامل طرفین معامله در این قانون لحاظ شود این در حالی است که به دلیل وجود تورم و محدودیت‌هایی که بر اثر تحریم ها بوجود آمده است، سالهاست که بخش مهمی از بانکداری اسلامی اجرایی نشده است.

این کارشناس حوزه بانکداری در ادامه افزود: یکی از مهمترین موارد در بانکداری اسلامی این است که اگر مشارکتی انجام می‌شود و فردی متضرر می‌شود بانک حتی باید از سود خودش هم چشم پوشی کند این در حالی است که در بانکداری فعلی به غیر از سود موضوع جریمه هم مطرح می‌شود.

او تصریح کرد: متاسفانه شرایط اقتصادی و سیاسی کشور به گونه‌ای پیشرفته است که اقتصاد ما در شرایط عادی و متعادل و طبیعی نبوده تا کلیه قوانین بانکداری اسلامی پیاده شود وگرنه می توانستیم از تمامی ظرفیت‌های بانکداری اسلامی برای تحقق اهداف‌مان در برنامه‌های اقتصاد کلان بهره ببریم.

این کارشناس حوزه بانکداری در خصوص نقش قانون بانکداری بدون ربا در تسهیل‌سازی و توسعه تجارت خارجی خاطر نشان کرد: در بخش بانکداری خارجی، معمولا فعالیت‌ها بر مبنای بانکداری اسلامی نیستند و قوانین بانکداری بین‌الملل در آن لحاظ می‌شود که در قالب قراردادهایی نظیر قرارداد مشارکت و یا قرارداد فروش اقساطی و ... فعالیت‌ها انجام می‌شود.

این کارشناس حوزه بانکداری افزود: ما در ارتباط با تجارت بین‌الملل مشکلی از نظر ساختاری و ماهوی نداریم اما آنچه بیش از همه ما را با مشکل مواجه کرده است تحریم‌های بانکی است و اینکه عملاً بانکها در مبادلات تجاری و بازرگانی و بین‌الملل متوقف شده‌اند.

او در ادامه تصریح کرد: هر چند ممکن است بانک‌ها ثبت سفارشها را انجام دهند اما پرداختها از طریق صرافی ها انجام می‌شود و به دلیل محرومیت ایران از عضویت در سوئیفت عملا فعالیت‌های بین‌الملل انجام نمی گیرد.

حسینی‌هاشمی افزود: بانکداری بدون ربا از سال ۶۳ در حال اجراست اما بازنگری چندانی در این خصوص انجام نگرفته است و شاهد آنیم که در کنار قابلیت‌های این مدل از بانکداری، محدودیت‌هایی نیز وجود دارد.

او تصریح کرد: البته تجربه نشان داده که ضرورتی هم ندارد که همه فعالیتهای بانکداری را در قالب قراردادهای بانکداری اسلامی پیش ببریم چرا که با مشکلاتی روبرو خواهیم شد البته در بخش‌هایی که احتمال شائبه ربا وجود داشته باشد از قراردادهای بانکداری اسلامی استفاده می‌شود که عمدتا در بخش قرض‌الحسنه‌هاست.

او با بیان اینکه ما در عصر بانکداری دیجیتال هستیم ادامه داد: ما نیازمند به روزرسانی در بخش بانکداری اسلامی هستیم، که بخش زیادی از آن نیازمند بازنگری و ساده‌سازی است تا مطابق با اصول و تجارت دیجیتالی( ایکامرس) حرکت کنیم وگرنه در ذات این مدل از بانکداری ممنوعیت و محدودیتی وجود ندارد.

حسینی هاشمی گفت:هم اکنون مردم میزان نرخ سود را معادل با ربا می‌دانند و زمانی که مردم نرخ سود را با اسلامی بودن مقایسه می‌کنند می گویند که این میزان از سود ارتباطی با بانکداری اسلامی ندارد چرا که نرخ سود رابطه مستقیمی با میزان تورم دارد.

 

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز