رییس اتحادیه جایگاه داران سوخت در گفتوگو با ایلنا مطرح کرد:
تحریم, عامل عدم کاهش قیمت CNG / ابهام در پاک بودن CNG
سی ان جی را نباید سوخت پاک به حساب آوریم چون این سوخت نیز همچون بنزین فسیلی است و میزان آلایندگی محیط زیست در هر دو سوخت یکسان است و فرقی نمی کند.
رییس اتحادیه جایگاه داران سوخت با اشاره به دلایل عدم کاهش قیمت سی. ان. جی، گفت: اجرایی شدن پروژه GTL جهت بهره برداری از آن در سوخت رسانی به ایرلاین ها بهترین نوع استفاده از سی. ان. جی است.
بیژن حاج محمدرضا رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص دلیل عدم کاهش قیمت سی ان جی گفت: به دلیل مشکلات مالی و تحریم ها هنوز قیمت سی ان جی کاهش نیافته است زیرا اگر نرخ سی ان جی تعدیل شود دیگر حامل ها نیز باید تعدیل قیمت داشته باشند و حال با توجه به کاهش قیمت نفت و همچنین با توجه به اینکه به این فرآورده ها یارانه تعلق می گیرد بسیاری به دنبال کاهش قیمت آنها نیستند.
وی در ادامه رفتن به سمت مصرف سی ان جی به جای سوخت مایع در خودروها را راهکاری برای کاهش آلودگی هوا و معضلات زیست محیطی ندانست و افزود: سی ان جی را نباید سوخت پاک به حساب آوریم چون این سوخت نیز همچون بنزین فسیلی است و میزان آلایندگی محیط زیست در هر دو سوخت یکسان است و فرقی نمی کند.
حاج محمدرضا اظهار داست: بنزین یورو ۴ نفت خام پالایش شده است در صورتی که سی ان جی حاصل گاز برداشت شده از مخازن؛ و طبیعی است و نمک O۲، CO۲ و بسیاری آلاینده های دیگر را در خود دارد که قبل از ورود به کمپرسور با عبور از هوای اضافات را می گیریم اما این اقدام در جهت پالایش نیست چون وقتی باز می شود دوده و نمک و آب از آن گرفته می شود و به هوا می رود ما فقط مقادیری که قابل رویت است جداسازی می کنیم و بقیه از داخل خط لوله منتقل می شود.
وی ادامه داد: سی ان جی قبل از اینکه بسوزد مواد و مشتقات دیگری را که داخل خود دارد می سوزاند و ایجاد آلایندگی می کند و به همین دلیل در هیچ جای دنیا به سی ان جی سوخت پاک نمی گویند بلکه برق، باتری و H۲O به اکسیژن و هیدروژن پاک می دانند.
وی ادامه داد: این گاز در نشیمن گاه های سوپاپ رسوب می کند که چرب و چرکی است و حرکت سوپاپ را غیر ممکن می کند.
رییس اتحادیه جایگاه داران در ادامه در خصوص بهینه سازی مصرف سوخت گفت: این مسیله بستگی به وضعیت تحریم ها دارد اگر همچنان به چنبره تحریم بیفتیم طرح به عقب می افتد چون پروژه های GTL که قرار بود اجرایی شود و بنزین هواپیما استخراج شود بخاطر تحریم تکنولوژی آن به ما داده نشد. در حالی که قطر این تکنولوژی را دارد و ۱۵۰ هزار بشکه در روز تولید می کند.
وی اظهار داشت: دیگر کشورها با توجه به نیروگاه های متعددی که دارند برق را به خدمت گرفته اند و در اتومبیل از آن استفاده می کنند و ۳ ساعت از باطری کمک می گیرندو هر ۱۰۰ کیلومتر فقط یک و نیم لیتر بنزین مصرف می کنند که کمترین حد پایه است و حتی در اروپا از خودروهایی استفاده می شود که در هر کیلومتر بین یک تا سه لیتر مصرف سوخت دارند که سوخت بهینه است اما ما در حد فرمولاسیون بنزین های تولیدی توقف کرده ایم و هر ارگانی تعریف خاص خود را از بنزین پاک دارد.
حاج محمدرضا تاکید کرد: اگر از GTL استفاده شود تمامی مشتقات ناقص از گاز جدا می شود و گازی آماده می شود که می تواند بلافاصله به هواپیما تزریق شود.
وی اظهار داشت: و قتی بروی گاز سی ان جی پروژه GTL اجرا شود مایعی که از آن استخراج می شود که قابل تزریق در هواپیماست زیرا درصد بالایی از اکتان و سوخت دارد و از نظر احتراق پذیری و روان سوزی مناسب است و در کاهش هزینه ها هم تاثیر دارد.
وی یادآور شد: قبلا گاز سی ان جی را هدر می دادیم و می سوزاندیم اما برنامه ریزی کرده و از آن استفاده می کنیم، لذا بهتر است استفاده بهینه کرده و تبدیل به GTL که سوخت پاک و به مثابه بنزین یورو و سوپر است، شود.