خبرگزاری کار ایران

مدیر خطوط لوله نفت و مخابرات منطقه شمال شرق خبر داد؛

طرح برقی کردن خطوط لوله انتقال نفت شمال شرق تا دو سال آینده / هزینه انتقال فرآورده به یک پنجم کاهش یافت

طرح برقی کردن خطوط لوله انتقال نفت شمال شرق تا دو سال آینده / هزینه انتقال فرآورده به یک پنجم کاهش یافت
کد خبر : ۲۲۸۹۰۰

با توجه به اینکه امکان قطع ارتباط بین تلنبخانه‌ها وجود دارد سیستم مخابراتی برای این منظور در نظر گرفته شده که علاوه بر تامین ارتباط خطوط لوله که سرویس دهی به ارگان‌های دیگر نفت را بر عهده داشته که ضریب اطمینانی بالغ بر ۹۹.۹ درصد دارد.

مدیر خطوط لوله نفت و مخابرات منطقه شمال شرق گفت: حمل توسط خطوط لوله بیست درصد هزینه جاده‌ای است یعنی یک پنجم هزینه حمل جاده‌ای توسط خطوط لوله انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، قاسم یارمحمدی، مدیر خطوط لوله نفت و مخابرات منطقه شمال شرق در نشست خبری با بیان اینکه شرکت خطوط لوله نفت و مخابرات شمال شرق یکی از یازده منطقه خطوط لوله حمل نفت تهران و فرآورده‌های اصلی است، گفت: خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال شرق به ۵ استان تهران خراسان رضوی خراسان جنوبی خراسان شمالی وگلستان نفت و فرآورده ارسال می‌کند.

وی افزود: خط لوله ۲۰ اینچ ری تا شاهرود ۱۷۸ کیلومتر طول داشته و از آنجا یک خط لوله ۲۰ اینچ تا مشهد منشعب شده از شاهرود تا گرگان یک خط لوله ۱۰ اینچ داریم و در ‌‌نهایت خط ری تا مشهد خط لوله ۲۰اینچ به علاوه ۲۲ اینچ به ۸۴۲ کیلومتر است.

یارمحمدی تصریح کرد: منطقه شمال شرق با بهره‌گیری از ۳۵ ایستگاه حفاظت از زنگ بالغ بر هزار کیلومتر خط مسئولیت انتقال نفت و فرآورده را بر عهده دارد.

وی اظهار داشت: اولین خط تهران –مشهد در سال ۱۳۴۳،۱۸ اینچ بوده که سوخت رسانی شمال شرق کشور را به عهده داشته، در سال ۵۵خط ۲۲ اینچ کشیده شد و در سال ۶۲ به بهره‌برداری رسید.

وی تصریح کرد: ما از این خط ۴ فرآورده را به صورت همزمان با فشار بالا تا مشهد انتقال می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه امکان قطع ارتباط بین تلمبخانه‌ها وجود دارد سیستم مخابراتی برای این منظور در نظر گرفته شده که علاوه بر تامین ارتباط خطوط لوله سرویس دهی به ارگان‌های دیگر نفت را بر عهده داشته و ضریب اطمینانی بالغ بر ۹۹.۹۹ درصد دارد.

وی ادامه داد: در منطقه شمال شرق ۱۹ منطقه ارتباط مخابراتی داریم که مسئولیت ارتباط بین تاسیسات را بر عهده دارد.

مدیر خطوط لوله نفت و مخابرات منطقه شمال شرق میزان انتقال انواع نفت و فرآورده را در سال ۹۱ به طور متوسط ۵ میلیارد و ۸۰۰میلیون لیتر اعلام کرد که از طریق خطوط لوله به ۵ استان انتقال داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در خط ری - سمنان علاوه بر خط انتقال انواع فرآورده تاسیسات نیز داریم که انواع فرآورده را به پخش سمنان تحویل می‌دهیم. همچنین در دامغان، شاهرود، سبزوار، نیشابور، تربت حیدریه و پایانه بزرگ مشهد نیز تاسیسات وجود دارد که نفت و فرآورده از طریق خطوط لوله شمال شرق به این تاسیسات نیز ارسال می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در منطقه شمال شرق ما به سه نیروگاه سمنان - شاهرود ونیشابور نفت و گاز تحویل می‌دهیم که در سال ۹۳ میزان ۲۲۵ میلیون و ۳۲۶ هزار لیتر نفت گاز به نیروگاه نیشابور تحویل داده شده است.

وی در خصوص اقدامات زیست‌محیطی توضیح داد: با توجه به نوع فعالیت شرکت خطوط لوله هم توسط لوله با فشار بالا صورت می‌گیرد لذا رعایت مسائل زیست‌محیطی یکی از موارد یاست که مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: بیشترین قدمت خطوط لوله منطقه شمال شرق مربوط به ۳۸ سال پیش است که این خط لوله فلزی در خاک مدفون شده که اگر حفاظت دائم نمی‌شد امکان استفاده از آن وجود نداشت.

وی خاطرنشان کرد: در منطقه شمال شرق دربحثپایداری انتقال و ایمنی فعالیت‌های زیادی انجام شده که از جمله آن ۴۹۰ کیلومتر تعویض پوشش در مسیر استحفاظی که در خطوط ۲۲،۲۰، ۱۰ و ۸ اینچ انجام شده وهمچنین ۴۴۵کیلومتر از خطوط با استفاده از ایستگاه‌های حفاظت کاتودیک شن ریزی شده و ضمن اینکه اقدامات مناسبی برای جلوگیری از نشتی و آلودگی محیط زیست انجام داده‌ایم.

وی همچنین گفت: مهم‌ترین کاری که برای مباحثزیست محیطی انجام داده‌ایم پیگرانی هوشمند بوده که در سال ۸۵ در سطح شرکت لوله و مخابرات با یک شرکت هلندی بسته شد که تمام خطوط اصلی از جمله خطوط ۲۲ و ۲۰اینچ منطقه شمال شرق پیگرانی هوشمند انجام شد که نتایجی که از این پیگرانی هوشمند حاصل شد این بود که تمام تعمیرات لازم روی خطوط انجام شد و در حال حاضر خطوط منطقه از ایمنی بالایی برخوردار است.

یارمحمدی همچنین کاهش ضایعات را از دیگر اقدامات جهت حفاظت زیست محیطی عنوان کرد و گفت: شرکت لوله خطوط نفت و مخابرات در این خصوص نیز دو طرح دارد که یکی از آن‌ها برقی کردن مرکز انتقال نفت سمنان و سبزوار است که اگر طی دو تا سه سال آینده به سرانجام برسد توربین این مرکز تبیدل به الکتروموتور برقی می‌شود که در کاهش میزان مصرف سوخت مایع تاثیر دارد.

وی همچنین گفت: قبل از اینکه خط پیگرانی هوشمند شود با استفاده از ابزارهایی که قبلا نیز داشته‌ایم نزدیک ۱۰کیلومتر از خطوطی که از سمنان عبور می‌کند تعویض پوشش شد همچنین در دامغان یک کیلومتر تعویض پوشش داشته‌ایم و از شاهرود نیز روی خط ۱۲ اینچ ورودی و ۱۰ اینچ خروجی ایمن‌سازی شد. در سبزوار و مشهد نیز۴۰ کیلومتر از خطوط ایمن‌سازی شد.

یارمحمدی از دیگر اقداماتی که خطوط لوله نفت و مخابرات شمال شرق برای حفاظت انجام داده به کارگیری خط‌بان‌ها را عنوان کرد و گفت: خط‌بان‌ها وظیفه بازدید مستمر از خطوط را بر عهده داشته و باتوجه به اینکه از ۱۴ هزار کیلومتر خط لوله هزار کیلومتردر شمال شرق واقع شده بازدید مستمر از خطوط نیروی زیادی می‌طلبد لذا با به کار گیری پیمانکارهایی این وظیفه کنترل را انجام می‌دهیم.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در خطوط پیش‌آمده بحثحفاری غیرمجاز وحوادثی مانند رانش و سیل بوده که با به کارگیری خط بان‌ها علاوه بر نظارت مستمر بر خطوط درصد نشتی و پارگی و حوادثنیز کاهش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ۷۰ درصد سرمایه خطوط لوله زیر زمین قرار دارد اگر بازدید مستمر و حفاظت داشته باشیم مشکلی به وجود نخواهد آمد.

وی خاطرنشان کرد: در منطقه شمال شرق طی یک سال گذشته تعمیرات به طوری انجام شده که مشکلی نداریم ضمن اینکه پیگرانی کمک شایان توجهی در برطرف کردن ضعف‌ها داشته است.

وی در خصوص ذخیره سازی در شرکت لوله نفت و مخابرات گفت: در محدوده شمال شرق به طور کل مخزن نداریم فقط در شاهرود سه مخزن وجود دارد به دلیل اینکه دستمان باز باشد در مرکز انتقال نفت مشهد نیز سه مخزن وجود دارد که امکان نود میلیون ذخیره سازی در آنهاداریم.

یار محمدی در خصوص برنامه‌های توسعه‌ای منطقه شمال شرق اظهار داشت: در این منطقه برنامه توسعه‌ای نداریم فقط به تقاضای شهرداری سبزوار بحثایمن سازی خطوط را داریم که قرار است سه خط تعویض شود.

وی در خصوص میزان هزینه حمل نفت فرآورده توسط خطوط لوله گفت: حمل توسط خطوط لوله بیست درصد هزینه جاده‌ای است یعنی یک پنجم هزینه حمل جاده‌ای توسط خطوط لوله انجام می‌شود.

وی در خصوص برنامه آتی پیگرانی هوشمند گفت: فاز بعدی خط ۲۲اینک ری شاهرود است دربرنامه داریم.

یارمحمدی همچنین گفت: از طریق خطوط لوله منطقه شمال شرق کشور ۹۱ میلیون لیتر گاز یورو از اسفند ماه سال ۹۱ تاکنون انتقال داده شده و ۳۷ میلیون لیتر نیز بنزین یورو از ابتدای آبان ۹۳ تاکنون منتقل شده است.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز