خبرگزاری کار ایران

سخنگوی شرکت ملی گاز در گفت‌و‌گو با ایلنا:

خط دهم سراسری گاز تا پایان پاییز وارد مدار می‌شود / در سال جاری نیروگاه‌ها فرآورده کمتری مصرف می‌کنند

خط دهم سراسری گاز تا پایان پاییز وارد مدار می‌شود / در سال جاری نیروگاه‌ها فرآورده کمتری مصرف می‌کنند
کد خبر : ۲۱۹۹۲۵

با توجه به تمهیدات شرکت نفت و گاز قطعا تلاش براین است که گاز بیشتری به نیروگاه‌ها بدهیم و از طرفی هم مردم که خط قرمز مصرف هستند باید در این زمینه بیشتر کمک کنند تا بتوانیم شرایط احتمالی بحران سرما را پشت سر بگذاریم.

سخنگوی شرکت ملی گاز با اشاره به تلاش شرکت ملی گاز برای ارسال گاز بیشتر به نیروگاه‌ها و پایین آوردن مصرف فرآورده گفت: در سال جاری ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز وارد مدار می‌شود لذا به نیروگاه‌ها و صنایع، گاز بیشتری ارسال شده و در نتیجه منجر به آلودگی کمتر هوا خواهد شد.

" مجید بوجارزاده "، " سخنگوی شرکت ملی گاز " در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص وضعیت " تامین گاز منازل " با توجه به نزدیک شدن به فصل سرما گفت: مجموعه شرکت ملی نفت و از جمله شرکت ملی گاز وظیفه تامین انرژی مردم را در فصل‌های مختلف سرد و گرم به عهده دارند و بگونه‌ای برنامه ریزی شده که هر یک ماه یکبار جلسات تامین سوخت زمستانی با حضور وزیر تشکیل می‌شود.

وی تصریح کرد: طی ۳ تا ۴ ماه از سال معمولا تامین گاز در بخش‌های صنعتی کمی با محدودیت مواجه می‌شود و نیروگاه‌ها و صنایعی همچون سیمان وفولاد نیز از این قضیه اطلاع دارند البته به این معنا نیست که در بخش تامین انرژی مشکل پیش بیاید زیرا به‌‌ همان میزان که در ارسال گاز محدودیت ایجاد می‌کنیم به همین میزان شرکت پالایش و پخش فرآورده تحویل می‌دهد بنابراین هیچ اتفاقی در تامین انرژی بخش‌های صنعتی و یا سیمان وفولاد پیش نمی‌آید.

بوجارزاده ادامه داد: وقتی مصرف بخش خانگی با توجه به فصل سرما بالا می‌ورد تا حدی از گازی که به بخش غیر خانگی ارسال می‌شد به بخش خانگی فرستاده می‌شود تا تامین گرمایش منازل دچار مشکل نشود لذا در کل هیچ مشکلی در بخش تامین انرژی کشور بوجود نمی‌آید فقط جابجایی رخ می‌دهد.

مشکل تامین گاز صنایع و نیروگاه‌ها به حداقل رسید

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری با توجه به تلاش مجموعه وزارت نفت برای راه اندازی فازهای ۱۲،۱۵ و ۱۶ و بخشی از ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی تلاش براین است که تا حد امکان فشار بر بخش نیروگاهی وصنعتی هم کم شود یعنی تولید اضافه می‌شود و طبق اظهارات وزیر ۱۰۰ میلیون متر مکعب به بخش تولید گاز اضافه می‌شود.

سخنگوی شرکت ملی گاز افزود: البته تمام ۱۰۰ میلیون متر مکعب به یکباره از ابتدای زمستان نمی‌رسد برنامه ریزی شده که تا پایان زمستان این میزان تامین شود.

تا پایان پاییز خط دهم سراسری گاز وارد مدار می‌شود

وی یادآور شد: در سال جاری تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها و خطوط انتقال برای رساندن گاز به مردم انجام شده ضمن اینکه برنامه ریزی خط دهم سراسری گاز که یکی از بخش‌های مهم است برای پایان پاییز وارد مدار شود تا انتقال گاز از جنوب به شمال و مرکز کشور راحت‌تر انجام شود و همچنین در‌‌ همان مسیر ۴ ایستگاه اصلی انتقال گاز هم راه اندازی می‌شود که به انتقال گاز کمک می‌کند. که امیدواریم که با کمک مردم مشکل تامین گاز نداشته باشیم

بوجارزاده با بیان اینکه در سال جاری فصل سرما ۱.۵ماه زود‌تر از سال‌های قبل شروع شده اظهار داشت: با توجه به سرمای زودرس بخاری و سیستم‌های گرمایشی نیز زود‌تر روشن می‌شود لذا مصارف عمومی مردم شروع می‌شود.

وی در خصوص تامین گاز نیروگاه‌ها گفت: تمام تلاش مجموعه وزارت نفت و نیرو بر این است که تا جایی که می‌شود نیروگاه‌ها در سال جاری بالا‌ترین میزان گاز را دریافت کنند.

تحویل ۷.۵میلیارد متر مکعب گاز به نیروگاه‌ها بیشتر از مدت مشابه سال قبل

سخنگوی شرکت ملی گاز تصریح کرد: در ۶ ماهه اول سال جاری میزان۷.۵ میلیارد متر مکعب نسبت به مدت مشابه سال قبل گاز بیشتری به نیروگاه‌ها داده شده در مقابل ۵.۵ میلیارد لیتر مصرف فرآورده در ۶ ماهه اول سال کمتر بوده است.

نیروگاه‌ها ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز مصرف می‌کنند

وی با بیان اینکه تلاش شرکت گاز بر این است که تا جایی که می‌شود گاز در حد بالا به نیروگاه‌ها برسد، گفت: در حال حاضر نیروگاه‌ها ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز مصرف می‌کنند در حالی که سالهای گذشته در سرمای مشابه سال جاری محدودیت بیشتری داشتیم ضمن اینکه صنایع نیز در سال جاری افزایش مصرف گاز دارند.

سخنگوی شرکت ملی گاز یادآور شد: با توجه به تمهیدات شرکت نفت و گاز قطعا تلاش براین است که گاز بیشتری به نیروگاه‌ها بدهیم و از طرفی هم مردم که خط قرمز مصرف هستند باید در این زمینه بیشتر کمک کنند تا بتوانیم شرایط احتمالی بحران سرما را پشت سر بگذاریم.

وی اظهار داشت: در سال جاری با توجه به اینکه که فازهای پارس جنوبی وارد مدار می‌شود کمتر با مشکل تامین گاز مواجهیم اما هرچه مردم بیشتر صرفه جویی کنند به نیروگاه‌ها و صنایع گاز بیشتری داده می‌شود و ارزآوری خوبی برای کشور داشته و در توسعه کشور نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت.

ارسال گاز بیشتر به نیروگاه‌ها مساوی ارزآوری بیشتر و آلودگی کمتر

بوجارزاده تاکید کرد: هرچه گاز بیشتری به نیروگاه‌ها بدهیم برای سلامت مردم نیز بهتر است و به کاهش آلودگی هوا کمک می‌کند ضمن اینکه تمام تلاش ما بر این است که گاز بیشتری به نیروگاه‌ها داده شود تا هم در بحثواردات فرآورده به مسئولین کشور کمک شود وهم مردم در امنیت سلامت بیشتری به سر ببرند.

مردم صرفه جویی کنند مشکل تامین گاز نخواهیم داشت

بوجارزاده همچنین به مردم توصیه کرد که لباس مناسب فصل بپوشند و سیستم گرمایشی اتاق‌هایی که نیاز ندارند خاموش شود سیستم‌های گرمایشی اتاق‌های خواب نیم ساعت قبل از اینکه مورد استفاده قرار گیرد روشن شود و همچنین سیستم‌های گرمایشی به سیستم هوشمند تجهیز شود.

وی در ادامه به مشکل موتورخانه‌ها اشاره و تصریح کرد: کوره‌های موتورخانه‌ها هر چند سال یکبار هم تعمیر نمی‌شود که این مساله باعثمی‌شود جرم بگیرد. بنابراین انرژی زیادی مصرف می‌شود تا جدار قطور به آب رسیده و گرم شود علاوه بر این معمولا موتورخانه‌ها تهویه مناسب ندارند بطوری که اگر تهویه مناسب باشد و شیشه آکاردئونی استفاده شود مصرف گاز پایین می‌آید.

با استفاده از دودکش مناسب از بروز حوادثجلوگیری کنیم

سخنگوی شرکت ملی گاز با بیان اینکه اگر مردم مصرف بهینه داشته باشند به شرکت گاز کمک قابل توجهی می‌شود، خاطرنشان کرد: کسانی که از بخاری استفاده می‌کنند باید از دودکش مناسب استفاده کرده تا اکسیژن تامین شود و اگر هواکش ندارند درب اتاق‌ها حداقل ۱۰ سانتی متر فضای عبور هوا داشته باشند و یا پنجره کولر باز باشد تا اکسیژن مورد نیاز بخاری تامین شده و کمتر شاهد حوادثگازگرفتگی باشیم.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز