مرکز پژوهشهای مجلس اعلام کرد؛
اشکالاتی در لایحه اساسنامه سازمان انرژیهای تجدید پذیر و بهرهوری انرژی وجود دارد
در صورت بهرهبرداری صحیح از انرژیهای نو نه تنها دستیابی به توسعه و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی امکانپذیر میشود، بلکه میتوان تا حد زیادی از تغییرات آب و هوایی در کره زمین که تهدیدات زیست محیطی را به دنبال دارد، جلوگیری کرد.
اشکالاتی در لایحه اساسنامه ساتبا پیشنهادی دولت وجود دارد
مرکز پژوهشهای مجلس در اظهار نظر کارشناسی خود درباره لایحه اساسنامه سازمان انرژیهای تجدید پذیر و بهرهوری انرژی(ساتبا) اعلام کرد: اشکالاتی در لایحه اساسنامه پیشنهادی دولت وجود دارد که باید در جهت کارآمدی بیشتر این سازمان، گامی به جلو برداشته شود.
به گزارش ایلنا، دفتر مطالعات انرژی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در اظهارنظر کارشناسی خود درباره «لایحه اساسنامه سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهرهوری انرژی(ساتبا)» اعلام کرد: در صورت بهرهبرداری صحیح از انرژیهای نو نه تنها دستیابی به توسعه و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی امکانپذیر میشود، بلکه میتوان تا حد زیادی از تغییرات آب و هوایی در کره زمین که تهدیدات زیست محیطی را به دنبال دارد، جلوگیری کرد، ضمن آنکه عرضه پایدار انرژی تضمین شده آثار جانبی منفی بر محیط زیست و سلامتی انسان را کاهش میدهد.
در کشور ما هم طی سالهای اخیر روند استفاده از انواع انرژیهای نو و تجدیدپذیر گسترش یافته و تلاشهای نسبتا مناسبی در زمینه استفاده از انرژیهای خورشیدی و بادی صورت گرفته است.
از طرف دیگر محدودیت منابع فسیلی، رشد فراوان مصرف سالانه انواع انرژی در ایران، احتمال خارج شدن کشورمان از جرگه صادرکنندگان نفت از اواخر قرن حاضر و بالطبع قطع درآمدهای ناشی از صدور نفت سبب میشود که در صورت عدم برنامهریزی و پیشبینیهای لازم، روند توسعه کشور به طور جدی تحت تأثیر قرار گیرد.
عدم کارآیی فنی و اقتصادی مصرف انرژی و هدر رفتن قریب به یک سوم از کل انرژی در فرآیندهای مصرف و مشکلات فزاینده زیست محیطی ناشی از آن، ضرورت مدیریت مصرف انرژی و بالابردن بازده و بهرهوری انرژی را در کشورمان پیش از پیش آشکار میکند.
هم اکنون وظایف مرتبط با توسعه انرژیهای تجدیدپذیر و ارتقای بهرهوری انرژی الکتریکی در سازمان انرژیهای نو ایران(سانا) و سازمان بهرهوری انرژی ایران(سابا) که به استناد ماده(۴) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به صورت ۱۰۰ درصد دولتی و جزو سازمانهای تابعه شرکت مادر تخصصی توانیر درآمدهاند، انجام میپذیرد.
با ابلاغ قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی، مصوب سال ۱۳۸۹ و به استناد ماده(۸) این قانون، وزارت نیرو با استفاده از ظرفیت قانونی جدید، پیشنهاد «لایحه اساسنامه سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهرهوری انرژی» را در سال ۱۳۹۰ به دولت ارسال کرد، زیرا در پیشنهاد لایحه مذکور پس از ایجاد موسسه یاد شده، سازمانهای سانا و سابا، منحل و تمام مأموریتها و وظایف حاکمیتی آنها به موسسه جدیدالتاسیس واگذار میشوند که این امر در راستای قانون برنامه پنج ساله پنجم، قانون مدیریت خدمات کشوری و اصل چهل و چهارم قانون اساسی قابل توجیه و دفاع است.
بر این اساس در گزارش پیوست علاوه بر مروری بر اهمیت انرژیهای تجدیدپذیر در ایران و جهان و بهرهوری انرژی، تلاش شده تا به ضرورت تشکیل سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهرهوری انرژی ایران(ساتبا) پرداخته و در نهایت، اشکالاتی را در لایحه اساسنامه پیشنهادی دولت وجود دارند مورد توجه قرار داده و با ارائه پیشنهادهای اصلاحی، در جهت کارآمدی بیشتر این سازمان، گامی به جلو برداشته شود.