وزیر آموزش و پرورش:
آموزش و پرورش در انتخابات از هیچ کاندیدایی حمایت نمیکند
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش نهادی فرا وزارتخانهای و متعلق به همه جامعه است گفت: وظیفه آموزش و پرورش در انتخابات تشویق آحاد مردم برای حضور گسترده در انتخابات و تحقق مشارکت حداکثری مردم دراین فرایند اجتماعی است و آموزش و پرورش به هیچ وجه در هیچ سطحی از کاندیدها حمایت نخواهد کرد.
به گزارش ایلنا، علی اصغر فانی در اختتامیه همایش شورای معاونین وزیر و مدیران کل آموزش و پرورش استانهای سراسر کشور که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، با تاکید بر بهسازی منابع انسانی، اظهارکرد: در گذشته تعداد قابل توجهی از نیروهای با تجربه که سرمایههای ارزشمندی بودند با طرح بازنشستگی پیش از موعد از بدنه آموزش و پرورش خارج شدند و به جای آن فقط در یک مورد ۱۱۶ هزار نیروی انسانی آموزش ندیده را به صورت یک جا وارد سیستم آموزشی کردند و آثار منفی آن هنوز بر پیکره آموزش و پرورش مشاهده میشود.
وی با بیان اینکه نیروی آموزش دیده و ماهر شرط اصلی تحول در هر سازمانی است، تصریح کرد: به همین دلیل است که آموزش و پرورش باید برای جبران این گونه تصمیم گیریها با فعال کردن روشهای مختلف مانند برگزاری دورههای ضمن خدمت، تقویت گروههای آموزشی و تجهیز کارگاههای مهارتی در صدد رفع این نقیصه مهم بربیاید.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اهمیت طرح شناسایی و هدایت استعدادهای برتر خاطر نشان کرد: طرح شهاب سال گذشته در یک منطقه از هر استان برای دانش آموزان کلاس چهارم اجرا شد و امسال در دو منطقه از هر استان و در بین پایههای چهارم و پنجم ادامه مییابد که اگر با دقت و نظارت صورت بگیرد، میتوان به آثار و برکات این طرح امیدوار بود.
مدیریت یک پارچه پیش دبستانیها
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه در این دولت اتفاق بزرگی برای مدیریت یک پارچه پیش دبستانیها رخ داده است، افزود: باید در بحث پیشدبستانیها توجه به گسترش پیش دبستانی در مناطق دوزبانه ومحروم جدیتر باشد.
فانی انسداد مبادی بیسوادی را یک ضرورت قلمداد کرد و افزود: درسال گذشته آموزش و پرورش کار دشوار ثبت نام خانه به خانه را به صورت جدی برای شناسایی بیسوادان انجام داده است و انسداد بیسوادی بدون تردید بخشی از توسعه عدالت آموزشی است.
گسترش پژوهش سراها
فانی با تاکید بر تجهیز و گسترش مراکزپژوهشی ازجمله پژوهش سراهای دانش آموزی گفت: هدف گذاری آموزش و پرورش تا آخر دولت یازدهم ایجاد حداقل یک پژوهش سرا برای هر منطقه آموزشی است و از آنجا که اعتقاد داریم پژوهش سراها محل تربیت دانشمندان آینده کشور است باید توسعه پژوهش سراها را با جدیت ادامه داد.
گروهای آموزشی بازوی قوی آموزش و پرورش
فانی گروههای آموزشی را بازوی آموزش و پرورش عنوان کرد وگفت: باید برای بازدیدهای تخصصی از کلاسهای درس و مدارس وارائه آموزشها ی لازم به معلمان از گروههای آموزشی کمک گرفت و بدون تردید این بازدیدها میتوانند به ارتقاء آموزش و پرورش کمک شایانی کند.
هدایت تحصیلی مهمترین برنامه سال تحصیلی جدید
وزیر آموزش وپرورش هدایت تحصیلی دانش آموزان را یکی از مهمترین برنامههای سال تحصیلی آینده عنوان کرد و ادامه داد: توزیع متوازن رشتههای تحصیلی برای دانش آموزان متوسطه در گرو دقت و توجه مشاوران به اهمیت هدایت تحصیلی است و این امر یکی از اولویتهای اصلی آموزش و پرورش در سال تحصیلی آینده است.
فانی با بیان اینکه میتوان آموزش و پرورش را با همین وضعیت موجود ارتقا داد، عنوان کرد: اجرای سیاست ارتقای مدیریت آموزشگاهی و انتخاب مدیران توانمند و کارآمد و همچنین ارزیابی از عملکرد آنان میتوان آموزش و پرورش موجود را ارتقا داد به همین دلیل باید سال آینده مدیریت آموزشگاهی با رویکرد مدرسه محوری استقرار یابد.
چابکسازی آموزش و پرورش با طرح خرید خدمات آموزشی
عضو کابینه تدبیر وامید طرح خرید خدمات آموزشی را از دیگر ظرفیتهای موجود برای چابک سازی و سبکبالی آموزش و پرورش دانست و گفت: امید است با استفاده از تجربیات گذشته و رفع نواقص آن، این طرح در سال تحصیلی آینده نیز بتواند بخش بزرگی از مشکلات آموزش و پرورش را برطرف سازد.
فانی رشد سهم آموزش و پرورش از اعتبارات عمرانی در دوسال گذشته را مناسب عنوان کرد و افزود: دقت در تعمیر و نگه داشت فضاهای آموزشی زمینه ساز صرفه جویی و بهره وری مطلوب از منابع موجود محسوب میشود.
وزیرآموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان را یک نهاد استراتژیک برای آموزش و پرورش خواند و گفت: کمک به این دانشگاه یک ضرورت است و همه بخشها باید به این دانشگاه کمک کنند.
فانی مبنای تدوین برنامه ششم توسعه را اجرای سند تحول بنیادین عنوان کرد و افزود: هر برنامهای در آموزش و پرورش قرار است رخ دهد باید یک هم بستگی با سند تحول بنیادین داشته باشد و بحث جامعه پذیری سند تحول به عنوان یک موضوع مهم به منظور آشنایی بدنه آموزش و پرورش مد نظر قرار گیرد.