خبرگزاری کار ایران

ابلاغ سیاست‌های پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش

ابلاغ سیاست‌های پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش
کد خبر : ۱۴۹۹۰۴

سیاست‌های پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از سوی علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش ابلاغ شد.

ایلنا: از سوی علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، سیاست‌های پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد.

به گزارش ایلنا، متن بیست گانه سیاست‌های پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به شرح زیر است:
۱ - تقویت، گسترش و تعمیق انس با قرآن کریم و سیره پیامبر اکرم(ص) اهل بیت(ع) و توسعه ترویج فرهنگ اقامه نماز در مدارس و ادارات آموزش و پرورش با حضور مستمر مدیران در نماز‌های جماعت
۲ - ترویج فضای اعتدال، تدبیر و عقلانیت و پرهیز از قطبی شدن فضای سیاسی آموزش و پرورش
۳ - آشنا ساختن جوانان با افکار، آراء و دیدگاههای حضرت امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و مبانی انقلاب اسلامی و اهتمام نسبت به معرفی منابع اصیل فرهنگی و تربیتی اسلام و ایران
۴ - تعمیق بینش دانش آموزان در مواجهه علمی با فرهنگ‌ها و مظاهر تمدن و تبادل و اشاعه فرهنگی و تلاش در جهت آشنا ساختن آنان با جنبه‌های مثبت فرهنگی و تربیتی اقوام و ملت‌ها و تمدن‌ها و وجوه اشتراک و افتراق آن با فرهنگ خودی
۵ - تشویق دانش آموزان نسبت به امر اسلام‌شناسی و ایران‌شناسی و هدایت تلاش‌های آنان در حوزه فرهگ و تمدن اسلامی و ایرانی
۶ - تاکید بر رسالت تربیتی – علمی مراکز آموزشی و رعایت رویکرد فرهنگی و تربیتی در برنامه‌های آموزشی و درسی و تقدم فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی در تمامی فعالیت‌ها
۷ - به کارگیری شیوه‌های آموزشی جدید مبتنی بر پرورش اندیشیدن درست، منطقی و آزاد و پاسخ منطقه به سوالات و ابهامات و تقویت تفکر و تعقل و قدرت نقدی و انتخاب در عرصه تلاقی و تعارض افکار و ایجاد روحیه نقد و پرسشگری
۸ - رصد مستمر جریان‌های فرهنگی نو پدید در سطوح جهانی، ملی، استانی و منطقه‌ای، مهندسی منطبق با یافته‌های پروژهشی و شناسایی ظرفیت‌ها و استعدادهای موجود(قوت‌ها، ضعف‌ها، فرصت‌ها و تهدید‌ها)، نیازسنجی و بررسی تقاضاهای فرهنگی و هنری دانش آموزان و پاسخگویی مناسب به آن‌ها به منظور رشد و شکوفایی ذوق و استعدادهای فرهنگی و هنری و تقویت روحیه نشاط و شادابی در دانش آموزان
۹ - تقویت مطالعه مفید و تقویت نهضت کتابخوانی در مدارس و فراهم ساختن شرایط و امکانات کافی برای مطالعه، تحقیق و پژوهش
۱۰ - معرفی هنر اصیل سازنده و به دانش آموزان
۱۱ - اجرای نظام جامع خدمات نوین راهنمایی و مشاوره و گسترش مراکز مشاوره و راهنمایی دانش آموزان
۱۲ - فراهم آوردن امکان حضور فعال و مشارکت دانش آموزان در برنامه‌ها و فعالیتهای فرهنگی و آشنا نمدن آنان با حقوق و تکالیف خود و اصلاح نگرش جامعه مبنی بر اعتماد و باور داشتن به توانایی‌ها و شایستگی‌های نسل جوان و نوجوان
۱۳ - اهتمام به ارتقاء معرفت و بصیرت دینی برای رشد و تعالی معنوی و اخلاقی معلمان و دانش آموزان، تلاش برای ارتقاء معنوی خانواده‌ها و توجه به تربیت فردی و خانوادگی دانش آموزان و برقراری ارتباط مستمر بین مدرسه و خانواده و ایجاد بستر مناسب به منظور آموزش و ترویج سبک زندگی اسلامی – ایرانی
۱۴ - توجه و برنامه ریزی برای ارتقای تربیت عقلانی و رشد بینش دینی، سیاسی و اجتماعی دانش آموزان و اهتمام به جامعه پذیری برای تحکیم وحدت و همبستگی ملی، وطن دوستی و مقابله هوشمندانه با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمن و پاسداشت استقلال، آزادی، مردم سالاری دینی و منافع ملی ایفای نقش مربیان و معلمان
۱۵ - تقویت و اهتمام به آموزش مربیان پرورشی و معلمان در راستای تقویت مهارت‌های تربیتی و فرهنگی و توسعه اردوهای دانش آموزی
۱۶ - تقویت، حمایت و پشتیبانی از تشکل‌های دانش آموزی، ایجاد هماهنگی در فعالیتهای تربیتی مدارس و جلوگیری از دخالت مستقیم اشخاص و تشکل‌ها
۱۷ - برنامه ریزی مناسب برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان و گسترش فعالیتهای فوق برنامه مدارس و فضاهای پرورشی و فرهنگی درون و برون مدرسه‌ای
۱۸ - بهینه سازی فضا، زیرساخت‌های کالبدی و تجهیزات فضاهای پرورشی با تاکید بر فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی و فراهم آوردن زمینه استفاده بهینه از آموزش‌ها مرتبط با فناوری‌های نوین و استفاده حداکثری از شیوه‌های غیرمستقیم آموزشی و تربیتی به جای شیوه‌های مستقیم و ارائه الگوهای مناسب برای اقشار مختلف مخاطبان به ویژه کودکان و نوجوانان و جوانان در برنامه‌های مختلف
۱۹ - استفاده بهینه از ظرفیت سازمان دانش آموزی به عنوان یک «تشکیلات تربیتی» برای «تربیت تشکیلاتی» دانش آموزان
۲۰ - استقرار نظام جامع رصد، نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت فعالیتهای پرورشی و فرهنگی

ارسال نظر
پیشنهاد امروز