خبرگزاری کار ایران

در استان البرز انجام شد؛

بازدید از حوزه آبخیزداری برکت در بیست و هفتمین تور رسانه‌ای دانش بنیان سازمان تات +فیلم

بازدید از حوزه آبخیزداری برکت در بیست و هفتمین تور رسانه‌ای دانش بنیان سازمان تات +فیلم
کد خبر : ۱۵۳۱۵۸۴

بیست و هفتمین تور رسانه‌ای دانش بنیان سازمان تات با همراهی مسئولان پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور و اصحاب رسانه، ضمن بازدید از طرح الگویی حوزه آبخیز شرکت برکت، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیست و هفتمین تور رسانه‌ای دانش بنیان سازمان تات به دعوت روابط عمومی و امور بین الملل پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری و با حمایت روابط عمومی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی و با حضور جمعی از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران انجام شد. 

هدف از برگزاری این تور رسانه‌ای، آشنایی اصحاب رسانه نسبت به اهداف، وظایف و دستاوردهای شاخص گروه‌های پنجگانه پژوهشی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری بود که در طرح‌ الگویی انجام شده در حوزه برکت با مشارکت بخش خصوصی محقق شده است.  

این طرح به عنوان الگویی برای همکاری بخش خصوصی با منابع طبیعی و آبخیزداری با طراحی و نظارت پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری به انجام رسیده است.

طرح ۲۰۰ هکتاری در راستای نگاهداشت آب احداث شد

محمد مهدی پورسلیمانی مدیرعامل شهرک دارویی برکت در بیست و هفتمین تور رسانه‌ای دانش بنیان سازمان تات، اظهار کرد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، زیرساخت‌های تولید داروی کشور را در شهرک داروی برکت ایجاد کرده است که این مهم در راستای مسئولیت‌های اجتماعی ستاد و نگاهداشت آب و خاک، دنبال شد.

وی افزود: طرح آبخیزداری در مساحتی بیش از ۲۰۰ هکتار در اراضی بالا دست شهرک برکت اجرا شده و در این مسیر، مسئولان حفظ منابع طبیعی نیز کمک‌های زیادی به ما کردند.

پور سلیمانی تاکید کرد: هزینه‌هایی توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، پرداخت شده که این مجموعه به عنوان یکی از طرح‌های نمونه کشور شکل گرفت.

وی گفت: طرح نمونه آبخیزداری برکت در افق ۲۵ ساله، جنگل انبوهی خواهد بود که متشکل از درختان مثمر و غیر مثمر است و امیدواریم این طرح با کمک دوستان تکمیل شود.

طرح آبخیزداری با هدف کنترل سیل، فرسایش و رسوب انجام شد

پورهمت، محقق پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور نیز در بیست و هفتمین تور رسانه‌ای دانش بنیان سازمان تات در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: در اثر سیلابی که در سال‌های گذشته ایجاد شده بود، تپه‌های اطراف منطقه برکت دچار فرسایش شد و رسوبات در یک حوزه ۳۰۰ هکتاری بیش از ۸۰۰ متر مکعب مواد معلق به پایین دست منتقل شد. 

وی افزود: پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری با حمایت و سرمایه‌گذاری شرکت صنعتی دارویی برکت و با حمایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و اداره کل منابع طبیعی استان البرز از سال ۹۶ مطالعاتی را شروع کرد و برای اینکه یک حوزه تخریب شده و یک حوزه فرسایش یافته را احیا کند، طرح‌هایی را اینجا اجرا کردیم.

این پژوهشگر ادامه داد: در مجموع هدف اصلی این پروژه کنترل سیل بود چون از یک طرف شهرک صنعتی دارویی برکت در مسیر سیل قرار داشت و طرف دیگر یک پادگان نظامی بود و پایین دست اتوبان که همگی در معرض فرسایش و رسوب بالاست و در معرض سیلابی که از بالا دست است.

پورهمت ادامه داد: در طرح جامع آبخیزاری به معنای واقعی آبخیز شده فناوری‌های متعدد، آبخیز به کار گرفته شد. این طرح منحصر به فرد است و نکته بسیار مهم این است که اینجا یک طرح اقتصادی وجود دارد؛ حدود ۷۴ هکتار درختان مثمر در اینجا کاشته شده است. حدود ۴۰ هکتار اراضی داریم که در آن تردد انجام نمی‌شود. در مراتع این منطقه تقریبا در سال حدود ۵۰ کیلوگرم در هکتار تولید علوفه دارد و این شرایطی است که امروز به یک طرح کاملا اقتصادی دست پیدا کردیم.

لزوم اجرای طرح الگویی برکت در سایر نقاط سیل خیز کشور 

عطااله ابراهیمی رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری در ادامه این تور رسانه ای گفت: ما در بخش دولتی منابع مالی لازم را برای اجرای پروژه‌هایی به این شکل در سطح وسیع نداریم بنابراین از ظرفیت شرکت‌های خصوصی و بخش‌های تقریباً نیمه دولتی استفاده شده است.

این مسئول تصریح کرد: در طرح آبخیزداری برکت ١٠ گونه اقتصادی درخت و درختچه بومی با ویژگی کم آب بر و متناسب با اقلیم منطقه کشت می‌شود. ۶٩ گونه بومی نیز پیش از این در این منطقه کشت شده است.

ابراهیمی با طرح این سوال که چرا ما با سیلهایی مانند سیل امامزاده داوود در تهران و سیجان در البرز مواجه شدیم، گفت: این مناطق سیل زده شرایطی مانند منطقه دارویی برکت داشت لذا برای حفاظت خاک و پیشگیری از سیل، اصول آبخیزداری در مناطق بالا دست، مورد نیاز است.

وی افزود: در شرکت دارویی برکت، ستاد اجرایی فرمان امام نقش مهمی داشته و با مشارکتی که محقق شد این ظرفیت را ایجاد کرد که علاوه بر حفاظت خاک، نگهداشت آب را نیز بتونیم انجام دهیم.

رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری با اشاره به اینکه طرح الگویی برکت را به سایر نقاط کشور توسعه خواهیم داد، گفت: احداث آبخوان، ظرفیتی ایجاد کرده تا منابع آبی جاری جمع آوری و در مواقعی که نیاز به آب‌های تکمیلی وجود داشت استفاده شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز