خبرگزاری کار ایران

یک مسئول خبرداد:

عقب افتادگی حدود ٢٠ درصدی ظرفیت تصفیه خانه های البرز نسبت به میانگین کشوری

عقب افتادگی حدود ٢٠ درصدی ظرفیت تصفیه خانه های البرز نسبت به میانگین کشوری
کد خبر : ۱۴۳۶۳۲۴

رئیس قسمت بهره‌برداری از تصفیه خانه‌های فاضلاب البرز با اشاره به عقب افتادگی ٢٠درصدی ظرفیت تصفیه خانه های استان نسبت به میانگین کشوری، گفت: به عنوان نمونه تصفیه خانه کرج، ظرفیت دو مدول (بخش) پاسخگوی جمعیت ۵۶٠هزار نفر است اما برای کرج، ظرفیتی بالغ بر ٧٠٠ هزار نفر مورد نیاز است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از البرز، لیلا حیاتی در حاشیه بازدید خبرنگاران از تصفیه خانه شهر کرج طی نشست خبری اظهار کرد: صیانت از بهداشت عمومی و حفاظت از محیط زیست یکی از آرمان‌های اصلی شرکت‌های آب و فاضلاب کل کشور است و از اساسی ترین این اهداف، تصفیه فاضلاب است.

وی افزود: فعالیت در تصفیه خانه ها کار آسانی نیست چراکه نظارت شبانه روز و مستمر لازم است. مدام با میکرو ارگانیسمهای زنده مواجه هستیم و با وجود حساسیت این میکرو ارگانیسمها هر لحظه، منتظر بحران در تصفیه خانه ها هستیم. 

این مسئول در ارتباط با تصفیه خانه شهر کرج گفت: این مرکز در جنوب شرقی شهر کرج در محله شورقلعه واقع شده است. بخش اول این تصفیه خانه با هدف پساب برای کشاورزان گیاهان غیر مثمر راه‌اندازی شد. 

حیاتی تصریح کرد: ٣٠ تا ٣۵درصد فاضلاب استان البرز تحت پوشش تصفیه خانه هاست و این درحالیست که میانگین بهره‌مندی مردم از سیستم تصفیه فاضلاب، کشوری۵۶درصد است لذا البرز از این بابت دچار عقب ماندگی حدود ٢٠درصدی است. با توجه به ساخت بعضی تصفیه خانه ها در البرز و اضافه شدن مدول سوم تصفیه خانه کرج در آینده نزدیک، این عدد به میانگین کشوری خواهد رسید.

رئیس قسمت بهره‌برداری از تصفیه خانه‌های فاضلاب البرز در ارتباط با ظرفیت تصفیه خانه کرج اظهار کرد: مدول (بخش) اول تصفیه خانه فاضلاب کلانشهر کرج در سال ۱۳۸۶ با ظرفیت ۵۶ هزار متر‌مکعب در شبانه روز و جمعیت زیر پوشش ۲۸۰ هزار نفر به بهره‌برداری رسید و از سال ۱۳۸۸ نیز کار ساخت بخش دوم آن آغاز شد و شهریور سال ١۴٠٢ با ظرفیت ۵۶هزار متر مکعب برای مدول دوم با همان ظرفیت ٢٨٠هزار نفر بهره‌برداری شد که مجموع ظرفیت تحت پوشش هر دو مدول به ۵۶٠ نفر افزایش یافت اما میانگین فاضلاب ورودی ٧٠٠ هزار نفر است که لازم است ظرفیت افزایش پیدا کند.

وی افزود: فرآیند تصفیه فاضلاب به روش MLE (لجن فعال پیشرفته) فسفر، نیتروژن و مواد عالی حذف می‌شود لذا پساب خروجی از این تصفیه خانه برای استفاده تخلیه در آب‌های سطحی است. تخلیه پساب در آب‌های سطحی، تابع استاندارد سختگیرانه است.

حیاتی ادامه داد: تصفیه خانه فاضلاب کرج با احداث سه مدول جدید مجموعا در ۵ مدول، جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر را زیر پوشش تصفیه خانه فاضلاب قرار خواهد داد.

وی گفت: پساب خروجی از تصفیه خانه با هماهنگی با جهاد کشاورزی، فیلتر شده و کلرزنی انجام می‌شود و برای فضای سبز و خوراک دام استفاده می‌شود.

این مسئول آبفای البرز اضافه کرد: در تصفیه فیزیکی، آشغالگیر مکانیکی و الکتروکال راه اندازی شده و فاضلاب بعد از ورود بعد از زمانی حدود ۶ ساعت از کانالی به فاصله ٣٠ متری به حوض‌های مقسم هدایت می‌شود که از این بخش کار اصلی تصفیه به روش پیشرفته لجن فعال شروع می‌شود که نیترات به صورت تجزیه به نیتروژن و اکسیژن تبدیل می‌شود.

حیاتی در ارتباط با حذف فسفر گفت: پساب وارد ته نشین های ثانویه می‌شود که ۴ عدد  به عمق ۵ متر است. بعد از ۶ ساعت لجن ته نشین شده و پساب به بخش گندزدایی هدایت می‌شود که در این بخش با تزریق گاز کلر با زمان ٢٠ تا ٣٠ دقیقه پساب گنددایی شده و خارج می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز