در قالب طرحی ارائه شد:
دو سال تحقیق برای تقویت ویژگی های کارآفرینی در کودکان
چکیده: «طرح کاشف با هدف آموزش کار آفرینی به دانش آموزان آغاز شد / برای شروع، کارآفرینان برتر را انتخاب کرده و زندگی دوران کودکی آنها را مطالعه کردیم. / برای والدین ۱۵ جلد کتاب طراحی کردیم تا با مطالعه، برای پرورش ویژگیهای کارآفرینی در کودکانشان آمادگی پیدا کنند.»
عضو هیات علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران بر لزوم توسعه و پرورش ویژگی های کارآفرینی در کودکان و نوجوانان برای تبدیل آنها به کارآفرینان موفق تاکید کرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، «رضا زعفریان» در نشست خبری طرح ملی «کشف، ارزیابی و آماده سازی شایستگیهای فردی در حوزه کسب و کار و کارآفرینی(کاشف)»، گفت: طرح کاشف که با هدف آموزش کار آفرینی به دانش آموزان آغاز شد در شرایطی اجرا میشود که حجم اقدامات صورت گرفته در حوزه پرورش ویژگیهای کارآفرینی در دانش آموزان با جمعیت شان قابل قیاس نیست.
وی ادامه داد: نزدیک به ۲ سال و با تیمی ۱۰۵ نفره بر روی این طرح کار کردیم که در این بین ۳ سوال اساسی به وجود آمد. اولین پرسش این بود که یک دانش آموز برای آنکه در آینده به کارآفرینی موفق تبدیل شود چه ویژگیها و رفتارهایی باید داشته باشد. پرسش دوم در رابطه با معیار سنجش این ویژگیها در دانش آموزان بود و سومین پرسش به چگونگی توسعه این ویژگیها در آنان میپرداخت.
زعفریان افزود: برای شروع، کارآفرینان برتر را انتخاب کرده و زندگی دوران کودکی آنها را مطالعه کردیم. ویژگیهایی که آنها در دوران کودکی را مشخص کردیم و در نهایت به مجموعهای از ویژگیها رسیدیم که برای کارآفرین شدن خوب مورد نیاز است.
عضو هیات علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران ادامه داد: سپس یک تیم پژوهشی هم تعیین کردیم تا با مطالعه پروتکلهای جهانی و بومی سازی آنها، پروتکلی را برای پرورش کارآفرینان موفق در کشور تدوین کنند.
وی با تاکید بر لزوم ایجاد و توسعه ویژگیهای کارآفرینی در دانش آموزان افزود: عوامل تربیتی دانش آموزان در وهله اول پدر و مادر و در مرحله بعدی مربی، معلم و محیط هستند بنابراین برای پرورش این ویژگیها برای والدین، مربیان و معلمان منابعی تدوین کردهایم تا در اختیارشان قرار دهیم.
زعفریان تصریح کرد: برای والدین ۱۵ جلد کتاب طراحی کردیم تا با مطالعه، برای پرورش ویژگیهای کارآفرینی در کودکانشان آمادگی پیدا کنند. همچنین ۱۵ جلد کتاب دیگر نیز برای معلمان و مربیان تدوین کردیم. اما برای دانش آموزان تعدادی فعالیت آموزشی طراحی کردیم تا به مرور زمان ویژگیهای کارآفرینی را کسب کنند. این فعالیتها همچون مسابقات داستان نویسی و عکاسی به گونهای طراحی شدهاند که با آموزش عملی، ویژگیهای کارآفرینی را در دانش اموزان تقویت کنند و شناخت بهتری از آنها به خودشان دهد.
به گفته وی، طرح کاشف در شورای عالی اشتغال به تصویب رسیده است و با سازمان سنجش توافق شده تا آزمونی سراسری از دانش آموزان و والدینشان در کنار یکدیگر برگزار شود که باعثمیشود شناخت بهتری از ویژگیهای کارآفرینی کودکان پیدا کنیم.
عضو هیات علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در پایان اظهار داشت: یکی از خلاءهای جدی در تربیت کودکان ایرانی نقش آینده آنها در جامعه است. مثلا اگر از آنها بپرسیم در آینده میخواهید چه کاره شوید پاسخهای روتینی همچون مهندس، دکتر، خلبان و… میشنویم که برای رفع این مشکل از کارآفرینان برتر اجازه گرفتیم بخشی از سرگذشت آنها را به صورت قصههای جذاب و واقعی در اختیار کودکان قرار دهیم.