خبرگزاری کار ایران

معاون راه‌آهن در گفت وگو با ایلنا:

قراضه‌های راه‌آهن بورسی شدند/ ورود ۴ شرکت ریلی به بازار سرمایه

قراضه‌های راه‌آهن بورسی شدند/ ورود ۴ شرکت ریلی به بازار سرمایه
کد خبر : ۹۴۷۸۲۳

معاون اقتصادی شرکت راه آهن اظهار داشت: تامین مالی برخی از پروژه های ریلی از طریق بازار سرمایه انجام شود و راه آهن هم به دنبال تشکیل صندوق پروژه در بازار برای توسعه پروژه‌های خود است.

نورالله بیرانوند، معاون اقتصادی شرکت راه آهن  در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره برنامه‌های راه آهن برای استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه اظهار داشت: شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران سه نقطه تماس با بورس دارد، یکی بحث استفاده از ابزارهای نوین مالی و ابزارهای بدهی برای تامین مالی پروژه‌های ریلی به ویژه پروژه‌های متعلق به بخش خصوصی است.

وی با اشاره به حمایت شرکت‌هایی که از طریق بورس تامین مالی می شوند، گفت: راه آهن برای این شرکت‌ها حکم ضامن را دارد و به عنوان ضامن به این پروژه‌ها ورود می‌کند. براساس قراردادی که با بورس اوراق بهادار منعقد کرده‌ایم، برای شرکت‌های خصوصی که در حوزه ناوگان راه آهن سرمایه گذاری می‌کنند، در نقش رکن ضامن، این شرکت‌ها را تضمین می‌کنیم.

معاون راه آهن با بیان اینکه شرکت‌های خصوصی در بورس را برای بازپرداخت اقساط تضمین کرده‌ایم، ادامه داد: با ضمانت راه آهن می‌توانند نسبت به انتشار اوراق بدهی اعم از اوراق اجاره و اوراق منفعت اقدام کنند و و تامین مالی را انجام دهند که این پیچیده‌ترین بخش تامین مالی محسوب می‌شود.

بیرانوند افزود: در این پروژه پول ملی در مقابل تولید ملی قرار می‌گیرد و و با رفع این مانع امروز شرکت‌ها با سهولت می‌توانند تامین مالی از طریق بازار سرمایه را انجام دهند. در همین بخش تاکنون حدود 400 میلیارد تومان تامین مالی شده‌ است. اکثر این قراردادها که اغلب آنها در جهت تامین مالی توسعه ناوگان باری،  مسافری و لوکومتیو هستند، یا به اجرا رسیده یا در مرحله اجرا قراردارند.

وی با اشاره به بخش دوم برنامه‌های بورسی راه آهن اظهار داشت: بخش دوم برنامه‌ها این است که شرکت‌های ریلی وارد بورس و اوراق بهادار شوند و سهام این شرکت‌ها در بازار سرمایه عرضه شود که در این بخش تا کنون چهار شرکت وارد بورس و فرابورس شده‌اند.

معاون راه آهن تاکید کرد: ورود شرکت‌های ریلی به بازار سرمایه اولویت راه آهن است و امسال به دنبال آن هستیم که شرکت‌های دیگری را هم وارد بازار کنیم. البته ورود به بورس شرایطی را می‌طلبد که شرکت‌ها باید بتوانند این شرایط را مهیا سازند.

بیرانوند با اشاره به اقدام دیگر راه آهن برای استفاده از ظرفیت‌های بورس، گفت: بخش سوم هم ارایه برخی از محصولات راه آهن مانند قراضه‌های راه آهن و قطار در بورس کالا است که در حال حاضر صد درصد قراضه‌های ما از طریق بورس کالا به فروش می‌رسد.

وی ادامه داد: علاوه بر این برنامه‌ها قرار بر این است که با پیگیری وزارت راه و شهرسازی، تامین مالی برخی از پروژه های ریلی از طریق بازار سرمایه انجام شود و راه آهن هم به دنبال تشکیل صندوق پروژه در بازار برای توسعه پروژه‌های خود است.    

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز