معاون وزیر صمت:
صادرات شمش آهن را خام فروشی میدانیم/ از ۹۰ میلیون تن سنگ آهن تولید شده، کمتر از ۷ درصد آن را صادر کردیم
تا زمانی که جمهوری اسلامی، جمهوری اسلامی است و تا زمانی که آمریکا، این ماهیت را دارد، سر جنگ داریم بنابراین هر لحظه ممکن است تحریم شویم پس باید هم بازار ۸۰ میلیون نفری داخل کشور را هدف قرار دهیم و برای مصرف داخل، تولید کنیم و هم هدفگذاری صادرات را بر روی انتهای زنجیره تولید، متمرکز کنیم و این سیاست وزارت صمت است.
به گزارش ایلنا به نقل از صدا و سیما، داریوش اسماعیلی با حضور در تحریریه بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما با اشاره به لزوم تحقق فرمایش رهبری مبنی بر جلوگیری از خام فروشی، اظهار داشت: حدود ۱۰ سال پیش، بیش از ۲۰ میلیون تن سنگ آهن را خام صادر میکردیم در حالی که این رقم در سال گذشته به حداکثر ۶ میلیون تن رسید. در واقع پارسال ۹۰ میلیون تن سنگ آهن تولید کردیم که کمتر از ۷ درصد آن صادر شد.
وی ادامه داد: در سه ماه ابتدایی امسال هم کمتر از ۵۰۰ هزار تن سنگ آهن خام صادر شد که این مقدار هم شامل بخشهایی از سنگ آهن کم عیار بود که قابل مصرف در کشور نبود.
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: برخی از واحدها خواهان سنگ آهن ارزان و خارج از ضوابط هستند در حالی که بخش خصوصی در این عرصه فعال و بدهکار است.
وی از واحدهای تولیدی خواست از جهت گیری فولاد مبارکه پیروی کنند، زیرا این واحد، امسال معاونت معدن را ایجاد کرده که سه هزار میلیارد تومان برای بخش اکتشاف و استخراج معدن در نظر گرفته است.
اسماعیلی با بیان اینکه هدف گذاری ما این است که سنگ خام نباید صادر شود گفت: برای این منظور علاوه بر وضع تعرفه ۲۵ درصد، در اسفند پارسال، کارگروه تنظیم بازار به معاونت معدن وزارت صمت مجوز داد که هر جا لازم باشد از صادرات سنگ آهن جلوگیری کنیم.
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت افزود: حتی صادرات شمش آهن را نیز خام فروشی میدانیم، زیرا زمانی که میتوانیم با استفاده از این شمشها، لوازم منزل، لولههای پروفیل و میلگرد بسازیم پس صادرات شمش آهن هم خام فروشی است.
وی اضافه کرد: تا زمانی که جمهوری اسلامی، جمهوری اسلامی است و تا زمانی که آمریکا، این ماهیت را دارد، سر جنگ داریم بنابراین هر لحظه ممکن است تحریم شویم پس باید هم بازار ۸۰ میلیون نفری داخل کشور را هدف قرار دهیم و برای مصرف داخل، تولید کنیم و هم هدفگذاری صادرات را بر روی انتهای زنجیره تولید، متمرکز کنیم و این سیاست وزارت صمت است.