معاون وزیر راه و شهرسازی:
بیش از یک و نیم میلیون تن کالا در صف ورود به بنادر هستند/ کرونا تخلیه و بارگیری در بنادر را بیش از ۳۵ درصد کاهش داد
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: از زمان شیوع کرونا از 30 بهمنماه تا به امروز یک روز هم توقف در بخش تخلیه و بارگیری نداشتیم و از ابتدای سال 99 تا به امروز در بنادر کشور 14 میلیون تخلیه بارگیری داشتیم که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش 35.8 درصدی داشته است که امیدواریم با تعدیل شرایط و عادیتر شدن وضعیت تجاری کشور این عقبماندگی جبران شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد راستاد در نشست خبری امروز با اشاره به پیامدهای شیوع ویروس کرونا در حمل و نقل دریایی اظهار داشت: از اوایل سال ۲۰۲۰ اقتصاد جهانی تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت و حمل ونقل دریایی هم که بخشی از اقتصاد جهانی محسوب میشود، درگیر این شرایط شده است.
وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۱ میلیون تن حجم جابه جایی کالا در جهان بوده که پیش بینیها حاکی از آن است که در سال جاری میلادی ۶۰۰ میلیون تن از این حجم کاسته میشود که این تاثیر منفی قابل توجهی در سه دهه اخیر خواهد بود.
مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی با اشاره به کاهش سفارش ساخت کشتی در دنیا ادامه داد: سفارش ساخت کشتی ۷۱درصد کاهش یافته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حالی که اجاره برخی از کشتیها 35 هزار دلار در روز بود تحت تاثیر شیوع کرونا در سه ماهه اول 2020 به کمتر از 5 هزار دلار کاهش یافت.
راستاد با اشاره به آثار شیوع کرونا در حمل و نقل دریایی ایران اظهار داشت: از زمان شیوع کرونا از 30 بهمنماه تا به امروز یک روز هم توقف در بخش تخلیه و بارگیری نداشتیم و از ابتدای سال 99 تا به امروز در بنادر کشور 14 میلیون تخلیه بارگیری داشتیم که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش 35.8 درصدی داشته است که امیدواریم با تعدیل شرایط و عادیتر شدن وضعیت تجاری کشور این عقبماندگی جبران شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بیشترین تاثیری که در تجارت دریایی دیده شده گفت: بیشترین تاثیر منفی ویروس کرونا متوجه گردشگری دریایی بوده و سفر دریایی بر اساس پروتکلهای بهداشتی به صورت کامل متوقف بوده است.
رییس سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه بر اساس پروتکلهای بهداشتی جابجایی مسافر فقط محدود به تردد مسافران بومی بوده است، گفت: از ابتدای سال تاکنون 141 هزار و 834 نفر جابجا شدند که در این بخش هم کاهش 97 درصدی داشتیم.
وی با بیان اینکه موجودی کالای اساسی در بنادر کشور 4 میلیون و 154 هزار و 177 تن است گفت: از این میزان بالغ بر 3 میلیون تن در بندر امام و مابقی در سایر بنادر بوده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: همچنین 25 فروند کشتی در بندر کشور در حال تخلیه است که موجودی بار آنها 588 هزار و 782 میرسد و 23 فروند کشتی هم منتظر ورود به بنادر هستند که بار آنها چیزی حدود 1 میلیون و 700 هزار تن است.
رییس سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه بیشترین بار موجود در بنادر ذرت است گفت: دو میلیون و 413 هزار و 63 تن در بنادر موجود است و سایر محمولات گندم، جو، سویا، برنج، دانههای روغنی و ... هستند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سرمایهگذاری بخش خصوصی در بنادر کشور گفت: در سال گذشته، 11 قرارداد برای ساخت پایانههای مختلف و کارخانجات تولیدی در پسکرانهها و بنادر با سرمایهگذاران بخش خصوصی به امضا رسید که رقم این قراردادها 55 هزار و 290 میلیارد ریال است.
وی افزود: جمع کل سرمایهگذاری غیردولتی و خصوصی در بنادر تجاری کشور تا پایان سال گذشته 158 هزار میلیارد ریال است که بیشترین میزان سرمایهگذاری در بندر امام بوده است.
راستاد با اشاره به شروع عملیات اجرایی چند پروژه در بنادر کشور گفت: به زودی شاهد آغاز احداث پایانه ترانزیتی و صادراتی و مخازن فرآوردههای نفتی و اسلکههای شناور در بندر شهید رجایی خواهیم بود که ارزش این پروژهها 1604 میلیارد ریال و اشتغال زایی آن برای 206 نفر است.
وی ادامه داد: همچنین هشت پروژه عملیاتی در بندر امام خمینی در دست اجرا و افتتاح است که ارزش آن 4 هزار و 853 میلیارد ریال است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به مجموع شناورهای ثبت شده و تحت پرچم ایران اظهار داشت: 12 هزار و 679 فروند مجموع شناورهای فعال کشورمان هستند که 10 هزار و36 فروند آن از شناورهای منطقهای و سنتی محسوب میشوند و 179 فروند شناورهای اقیانوس پیما تحت پرچم کشور فعالیت میکند که ظرفیت ناخالص آن بیش از 13 میلیون جی تی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حوادث دریایی در سال 98 گفت: در سال گذشته در مجموع 198 عملیات جستجو و نجات انجام شد که در این حوادث 24 فروند شناور مغروقه داشتیم که اغلب آنها از ناوگان سبک بودند در این عملیات 992 نفر نجات پیدا کردند و 11 نفر غرق شدند.
راستاد اظهار داشت: در سال گذشته 12 میلیون متر مکعب لایروبی در بنادر کشور انجام شده است.
وی همچنین با اشاره به میزان سرمایهگذاری در بخش توسعه زیرساختهای بنادر کشور گفت: در مجموع 2 هزار و 100 میلیارد تومان در حوزه زیرساختهای بنادر هزینه شده است و 108 مجوز تاسیس و ساخت و بهرهبرداری در سواحل کشور صادر کردهایم.
راستاد با اشاره به طرح توسعه بندر شهید رجایی در فاز 3 گفت: در سال جاری حداقل باید شاهد پیشرفت فیزیکی 61.5 درصدی طرح توسعه باشیم و از هزار و 400 متر طول اسکله 900 متر آن امسال به بهرهبرداری برسد.
وی همچنین از سرمایهگذاری 3 هزار و 600 میلیارد تومانی از محل منابع داخلی سازمان بنادر برای تامین شناورهای عملیاتی خبر داد.
راستاد با اشاره به مهمترین برنامه سازمان بنادر در سال جاری اظهارداشت: افزایش ظرفیت اسمی بنادر از 246 میلیون تن به 264 میلیون تن از مهمترین برنامههای ما است که با ساخت سیلوهای 400 هزار تنی در بندر چابهار و احداث اسلکههای نفتی در بندر شهید رجایی این برنامه را محقق خواهیم کرد.
رییس سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: از دیگر برنامههای مهم ما جذب 138 هزار ملیارد ریال سرمایه بخش خصوصی در سال جاری است که برای اجرایی شدن این برنامه 10 قرارداد را شروع به کار کردهایم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید برا ینکه به طور قطع با کاهش میزان تخلیه و بارگیری درآمدهای سازمان کاهش پیدا میکند گفت: با ادامه این روند چارهای جز تعلیق برخی از پروژهها را نداریم اما هنوز برای قضاوت در مورد کاهش درآمدهای سازمان بنادر زود است.
وی درباره تامین سوخت کم سولفور برای ناوگان دریایی کشور گفت: با پیگیریهایی که در سال گذشته انجام شد و تعاملاتی که با وزارت نفت داشتیم توانستیم سوخت کم سولفور مورد نیاز برای ناوگان کشور را تامین کنیم و خوشبختانه از مرحله بحرانی شروع الزام استفاده از سوخت کم سولفور عبور کردیم.
راستاد درباره ساخت بندر عبدالعزیز در شمال عربستان و اضافه شدن رقیب دیگر بندری در منطقه گفت: این بندر در سواحل شمالی عربستان در حال ساخت است البته پایانههای متعددی علاوه بر این بندر در خلیج فارس داریم. بندر شهید رجایی در شرایط معمول راهی به کشورهای آسیای میانه است و با تردد بدون محدودیت لاینرها در حال فعالیت است و بندر جدید عربستان نمیتواند بازار بندر شهید رجایی را به خطر بیاندازد.
راستاد همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره اعمال قرنطینه و تمدید آن در بنادر هند و بروز مشکلاتی برای تخلیه و بارگیری کالاهای ایرانی در این بندر و خسارتهای ناشی از تاخیر در عملیات بندری گفت: کل بنادر جهان این محدودیتها و قرنطینه را اعمال کردند هند هم به دنبال پروتکلهای بهداشتی مکانیزمهایی را به اجرا رساند هنوز مشکل خاصی که باعث زیان صاحبان بار ایرانی در بنادر هند شود به ما گزارش داده نشده است.