خبرگزاری کار ایران

کریمی تفرشی درگفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

کاهش وابستگی ایران به صادرات نفت با رونق صنعت غذا/ ضرورت وجود مراکز بازاریابی و فروش برای تسخیر بازارها

کاهش وابستگی ایران به صادرات نفت با رونق صنعت غذا/ ضرورت وجود مراکز بازاریابی و فروش برای تسخیر بازارها
کد خبر : ۸۵۰۳۸۸

ریاست هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان محصولات غذایی کشور افزود: بی‌تردید صادرات بخش کشاورزی با چالش‌های بسیاری مواجه بوده است. یکی از بزرگترین این چالش‌ها در سازمان تجارت جهانی (WTO) بحث یارانه‌هایی است که به بخش کشاورزی در اروپا و آمریکا پرداخته می‌شود و این کشورها با این یارانه‌ها عملاً بازارهای جهانی را تحت سلطه خود در آورده‌اند.

مهدی کریمی تفرشی در گفت‌وگو با ایلنا گفت: صنایع غذایی در ایران نسبت به دیگر بخش‌ها، صنعتی جدیدتر به شمار می‌رود و به این دلیل نیاز به حمایت‌های بیشتری دارد. اکنون ایران در سال ۱۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی تولید می‌کند و در صورتی که صنایع غذایی در کشور متناسب با تولیدات کشاورزی رشد نداشته باشد، ارزش افزوده‌ای که در این صنعت است به کلی از دست خواهد رفت. همچنین بر اساس افق ۱۴۰۴ ایران باید تا ۹ سال آینده میزان تولید محصولات کشاورزی را به ۳۰۰ هزار تن برساند. در صورتی که ایران بتواند به این سطح از تولید دست یابد، باید برای صنایع تبدیلی و غذایی هم سیاست‌گذاری مناسبی درنظر گرفته شود.

 رئیس هیات مدیره خانه صنعت، معدن وتجارت جوانان تهران افزود: برای کاهش وابستگی اقتصاد ایران به صادرات نفت خام و چرخش به سمت اقتصاد چند محصولی در صادرات با توجه با پیامدهای منفی تکیه‌ی اقتصاد ایران به درآمدهای حاصل از فروش نفت و محدود بودن ذخایر نفتی، جهت گیری سیاست‌های صادراتی باید به سود کالاهایی تغییر یابد که ایران در آنها مزیت نسبی دارد.

وی گفت: پسته، زعفران، خشکبار و صنایع تبدیلی از جمله پتانسیل‌های مثبت صادراتی کشور محسوب می‌شود که با برنامه‌ریزی دقیق می‌توان از آنها به‌عنوان اقلام صادراتی جایگزین نفت بهره برداری کرد.

ریاست هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان محصولات غذایی کشور افزود: بی‌تردید صادرات بخش کشاورزی با چالش‌های بسیاری مواجه بوده است. یکی از بزرگترین این چالش‌ها در سازمان تجارت جهانی (WTO) بحث یارانه‌هایی است که به بخش کشاورزی در اروپا و آمریکا پرداخته می‌شود و این کشورها با این یارانه‌ها عملاً بازارهای جهانی را تحت سلطه خود در آورده‌اند .

کریمی تفرشی گفت: از دیگر چالش‌های موجود عدم قدرت رقابت پذیری بسیاری از محصولات ما از لحاظ کیفیت و تکنولوژی بسته بندی، ماشین آلات پیشرفته مورد استفاده و دانش به کار رفته در تولید در مقایسه با برندهای قدرتمند بازارهای جهانی است .

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران افزود: مسائلی چون بهره‌وری کم و زیاد بودن هزینه‌های مالی تولید و چالش‌های رقابتی و الزامات قانونی در روند صادرات تأثیر منفی برجا می‌گذارد. مشوق‌های صادراتی و ارائه تسهیلات مناسب، کم‌بهره و بلندمدت ، کاهش تعرفه‌های گمرکی، تسهیل الزامات فنی و تکنولوژیکی و قوانین دست و پاگیر و موانع موجود بر سر راه صادرکنندگان و توجه به مزیت‌های بالقوه و بالفعل در صادرات کشور، فراهم کردن بسترهای مناسب برای تجارت بیشتر واحدها با خارج از کشور، ایجاد واحدهای بازاریابی در بخش‌های دولتی و سفارتخانه‌ها و واگذاری اعتبارات ارزی می‌تواند به توسعه صادرات در این بخش و خروج از رکود کمک شایان توجهی کند. همچنین برای تسخیر بازارهای منطقه‌ای و جهانی، وجود مراکز بازاریابی و فروش نقش اساسی دارند.

وی در آخر خاطر نشان کرد: باید به نوعی از صنایع غذایی داخلی حمایت به عمل آید تا این صنایع توان رقابت در بازارهای جهانی را داشته باشند. علیرغم تمام چالش‌ها و مشکلات موجود افق روشنی پیش روی صنعت غذایی کشور حضور موفق کشورمان در بازارهای جهانی قرار دارد و تحقق این هدف مهم نیازمند یک عزم ملی و مدیریت درست و کارشناسانه در تمامی عرصه‌هاست.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز