در گفتوگو با ایلنا مطرح شد:
سی.ان.جی عرصهای برای بهرهبرداری یک مزیت بزرگ
باید از مزیت برخورداری از منابع فراوان گاز طبیعی در جهت بهسازی سیستم سوخترسانی به حملونقل، بالاخص حملونقل عمومی بهرهبرداری کنیم.
اسداله قرهخانی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با بیان اینکه گرایش مردم به سمت سی.ان.جی افزایش یافته است، اظهار داشت: در گذشته به دلیل کم بودن فاصله نرخ بنزین و سی.ان.جی مردم بنزین را به دلیل اینکه سوخت در دسترستری بود، ترجیح میدادند، اما اکنون به دلیل افزایش نرخ بنزین گرایش به سمت استفاده از گاز طبیعی در خودروها افزایش یافته است.
وی افزود: علاوه بر سی.ان.جی تمایل به استفاده از ال.پی.جی نیز بیشتر شده به طوری که وزارت نفت اعلام کرده 30 درصد بیشتر از گذشته این سوخت را عرضه میکند تا مراجعین مشکلی نداشته باشند.
عضو کمیسیون انرژی تاکید کرد: ما باید از مزیت برخورداری از منابع فراوان گاز طبیعی در جهت بهسازی سیستم سوخترسانی به حملونقل، بالاخص حملونقل عمومی بهرهبرداری کنیم.
وی یادآور شد: برای سوق دادن مردم به سمت سی.ان.جی باید مشوقهایی در نظر گرفته شود که بودجه 6500 میلیارد تومانی مصوب شورای اقتصاد کمک شایان توجهی در این راستا خواهد بود و به این ترتیب خود به خود کاهش مصرف بنزین را خواهیم داشت.
به گزارش ایلنا، شورای اقتصاد در جلسه روز یازدهم آذرماه 98 بنا به پیشنهاد مشترک وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه با هدف حمایت و کاهش هزینه های حمل و نقل عمومی و بهبود هوای شهرها، به استناد ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر تصویب کرد که برای تبدیل خودروهای عمومی و مسافربر شخصی بنزینسوز به سی ان جی سوز (کارخانهای و کارگاهی)، اصل و فرع تسهیلات مالی را که به مالکان خودروها یا کارخانهها پرداخت میشود، تضمین و بازپرداخت کند.این مصوبه بیش از یکمیلیون و چهارصد هزار خودرو را در بر گرفته و کل خودروهای تاکسی، وانت، ون و مسافربر شخصی کشور را شامل میشود. سقف تعهد دولت در این مصوبه برای پرداخت کمک بلاعوض به مالکان خودروهای یاد شده، بیش از 6 هزار و پانصد میلیارد تومان که از محل صرفه جویی در مصرف بنزین سهمیهای تامین و پرداخت خواهد شد.
بر اساس تصمیم سران قوا از ساعت صفر 24 آبان ماه قیمت بنزین تغییر کرد و نرخ سهمیهای هر لیتر 1500 تومان و هر لیتر بنزین آزاد 3000 تومان تعیین شد.