خبرگزاری کار ایران

شهردار تهران:

غفلت تاریخی در ساخت ایستگاه‌های راه آهن در داخل شهرها داشتیم/ برای تمرکززدایی از کلانشهرها باید به سمت توسعه حمل و نقل ریلی حومه‌ای برویم

غفلت تاریخی در ساخت ایستگاه‌های راه آهن در داخل شهرها داشتیم/ برای تمرکززدایی از کلانشهرها باید به سمت توسعه حمل و نقل ریلی حومه‌ای برویم
کد خبر : ۸۳۳۰۸۳

شهردار تهران اظهار داشت: برای حداقل بارگذاری در کلانشهرها باید به سمت توسعه حمل و نقل ریلی بین شهرهای اقماری و کلانشهرها برویم و ایجاد عرصه متعادل جمعیت و فعالیت هدف نهایی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، پیروز حناچی در هفتمین کنفرانس جهانی ایستگاه‌های آینده اتحادیه بین المللی راه‌آهن با بیان اینکه همه کلانشهر از عارضه عرصه وسیع جمعیت و فعالیت در پهنه‌های محدود مواجه هستند گفت: کشورها در تلاش‌اند این عرصه را افزایش دهند و در ایران هم سیاست ایجاد شهرهای اقماری و شهرهای جدید وجود داشته که با ارتباط بین کلانشهرها و شهرهای اقماری از ایجاد تمرکز در یک نقطه جلوگیری می‌شود.

وی تاکید کرد: سیاست تمرکز زدایی با ارتباط سریع و آسان حمل و نقلی بین شهرهای اقماری و شهرهای مادر محقق خواهد شد.

حناچی با تاکید بر اینکه اقتصادی‌ترین حمل و نقل، حمل و نقل ریلی است گفت: برای حداقل بارگذاری در کلانشهرها باید به سمت توسعه حمل و نقل ریلی بین شهرهای اقماری و کلانشهرها برویم و ایجاد عرصه متعادل جمعیت و فعالیت هدف نهایی محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه غفلت بزرگ ما در برقراری ارتباط بین ایستگاه‌های ریلی درون و برون شهری بوده است، گفت: از آنجایی که هسته اولیه راه‌آهن بر اساس بار شکل گرفته و نه مسافر، شاهد این هستیم که ایستگاه‌های راه‌آهن درون شهری و برون شهری کمترین ارتباط را دارند.

شهردار تهران با بیان اینکه ایستگاه‌های راه‌آهن باید در مرکز و در دل شهرها ساخته شود، افزود: متاسفانه مهمترین ایستگاه‌های راه‌آهن مانند ایستگاه تهران، مشهد و تبریز در داخل شهرها نیستند و شاهد آن هستیم که توسعه شهری هم به سمت آنها نبوده این در حالی است که در تمام دنیا ایستگاه‌های حملی و نقلی در مرکز شهرها ساخته می‌شود و توسعه هم به صورت متوازن بین ایستگاه‌های حمل و نقلی و مرکز شهر انجام شده است.

حناچی با تاکید بر اینکه از هر جایی که جلوی ضرر را بگیریم منفعت محسوب می‌شود، گفت: از این پس باید به دنبال ساخت ایستگاه‌های ریلی در مرکز شهرها باشیم.

وی با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد ایستگاه‌های قطار کشورمان گفت: برخی از ایستگاه‌های راه آهن ایران  واجد ارزش جهانی در مقیاس سبک جهانی هستند، ایستگاه‌هایی مانند راه‌آهن تبریز، مشهد و تهران در دنیا از نظر معماری بی‌نظیر هستند.

وی ادامه داد: سیاست‌های تمرکززدایی از مرکز شهرها و توسعه شهرهای اقماری را می‌توان از طریق مالیات و سرمایه‌گذاری مدیریت کرد به طوری در بسیاری از کشورهای پیشرفته هزینه‌های زندگی و مالیات در مرکز شهرها گرانتر از شهرهای اقماری است و بر عکس در شهرهای اقماری کیفیت زندگی بالاتر و هزینه‌ها کمتر است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز