وزیر صمت بیان کرد:
لزوم تشکیل صندوقهای سرمایهگذاری برای جذب نقدینگی سرگردان/نیازمندی صنعت کشور به 26 هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش
وزیر صمت اظهار داشت: ما باید با تشکیل صندوقهای سرمایهگذاری که بانک مرکزی آنها را ضمانت کند، پولها و شبهپولهای سرگردان در جامعه که تبدیل به یک معضل شدهاند را به سمت سرمایهگذاری در صنعت هدایت کنیم و مطمئن هستم مردم از این امر استقبال میکنند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در مراسم دومین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو که در وزارت صمت در حال برگزاری است، محمدرضا رحمانی وزیر صمت با اشاره به سخنان رهبری انقلاب در خصوص اهمیت تولید داخل گفت: من خوشحالم که امروز زحمات و پیگیریها در این حوزه به نتیجه رسیده است. طبق فرمایشات رهبری در جلسه ماه رمضان ایشان این توصیه را داشتند که اگر میخواهید بیکاری، فقر، تورم و ارزش پول کشور و به طور کلی در اقتصاد حل شود چاره آن توجه به تولید ملی است.
وی ادامه داد: تحریمکنندگان به دنبال زمین زدن صنعت کشور بودند اما ما این تهدید را تبدیل به فرصت کردیم. امروز ما علاوه بر میز ساخت داخل در صنعت خودرو در حوزه لوازم خانگی، صنعت ICP، فولاد، پتروشیمی و موتورسیکلت نیز میز داخلیسازی داریم. از لحاظ تکنولوژی نیز پیشرفت خوبی داشتیم. در بازدیدی که هفته گذشته از شهرک صنعتی بم داشتم یک واحد مودمسازی که سال گذشته 35 کارگر داشت اکنون با 135 کارگر فعالیت میکند و من اعلام کردم که با توجه به اینکه این یک صنعت جدید است اما اگر تعهد بدهند نیاز کشور را تامین کنند ما واردات مودم را ممنوع خواهیم کرد. من همین جا اعلام میکنم در هر بخشی که تولیدکنندگان داخلی تضمین بدهند ما واردات را ممنوع خواهیم کرد.
رحمانی با اشاره به انتظارات مردم از صنعت خودروسازی گفت: مردم از ما کیفیت، تنوع، خدمات پس از فروش را انتظار دارند که توقع بجایی است و صنعت ما نیز به این بلوغ رسیده است. بر همین اساس باید خودروسازان تمام توجه خود را برای رضایت مشتریان به کار گیرند. ما سال گذشته شرایطی داشتیم که همین قطعهسازان کتباً به من اعلام کردند که تا دو هفته دیگر بیشتر توان کار کردن ندارند. از طرف دیگر مطالبات قطعهسازان به مرحلهای رسیده بود که بعضا کارگران تا پنج ماه حقوق نگرفته بودند ولی خانواده آنها تحمل کردند پس باید قدر امروز را بدانید.
وی با اشاره به قرارداد بین خودروسازان و قطعهسازان گفت: این پدیده که با تغییر مدیر، تامینکننده قطعه نیز عوض شود یک اتفاق زشت و نامیمون است و متاسفانه قبلا ما شاهد چنین اتفاقاتی بودهایم. من همین جا در حضور مدیران ایران خودرو، سایپا و شما قطعهسازان این هشدار را میدهم که اگر چنین چیزی مشاهده شود و گزارشی به من برسد به شدت با هر دو طرف برخورد خواهم کرد. ما برای کشور کار میکنیم و مردم از ما انتظار دارند، قراردادها باید بلندمدت باشد و به صورت برد-برد اجرایی شوند.
وی با بیان اینکه مشکل اصلی صنعت کشور نقدینگی است، گفت: بنا بر گزارش مراکز پژوهشی دولتی و خصوصی، نقدینگی و تامین منابع مالی اصلیترین مشکل صنایع داخلی است. باید به دنبال حل این مشکل باشیم. ما در برخی حوزهها مانند فولاد و پتروشیمی چند برابر ظرفیت داخل تولید داریم اما در برخی حوزهها این ظرفیت فعال نیست. از سوی دیگر داخلیسازی و حذف وابستگی به خارج از برنامههای اساسی ما است. سال گذشته واحدهای آلومینیوم ما دو هفته با تعطیلی فاصله داشتند آن هم به دلیل عدم واردات آلومنیا بود. فولادسازان ما به اندازه چند ماه میتوانستند فعالیت کنند زیرا الکترود نداشتند اما اکنون این مشکلات حل شده و حتی تا آخر سال ما واحد مونتاژ الکترود خود را راهاندازی خواهیم کرد.
رحمانی در خصوص نقدینگی مورد نیاز گفت: سال گذشته خودروسازان ما 940 هزار دستگاه تولید داشتند که امسال با اضافه شدن 260 هزار دستگاه این عدد به یک میلیون و 200 هزار دستگاه خواهد رسید اما برای رسیدن به این عدد نیازمند 6000 میلیارد تومان سرمایه در گردش و 500 هزار یورو هستیم. به طور کلی نیاز صنعت کشور برای داخلیسازی و بحث سرمایه در گردش 26 هزار و 830 میلیارد تومان است ضمن آنکه 2000 واحد غیرفعال نیز به تولید بازخواهند گشت. البته بانک مرکزی این قول را به ما داده که در شش ماهه دوم امسال مبلغ 100 هزار میلیارد تومان به این امر اختصاص بدهد و از ما لیست خواسته است.
رحمانی با اشاره به هدایت نقدینگی سرگردان در جامعه گفت: ما باید با تشکیل صندوقهای سرمایهگذاری که بانک مرکزی آنها را ضمانت کند، پولها و شبهپولهای سرگردان در جامعه که تبدیل به یک معضل شدهاند را به سمت سرمایهگذاری در صنعت هدایت کنیم و مطمئن هستم مردم از این امر استقبال میکنند.