نماینده مردم زاهدان در گفتوگو با ایلنا:
علت باز بودن پیچهای ریل مسیر زاهدان مشخص نیست/ پیچ دزدی در این منطقه سابقه ندارد/ راه آهن مسئول برقراری سلامت فنی مسیر ریلی است/ کیفیت واگنها تعداد فوتی را کاهش داد
نماینده مردم زاهدان با بیان اینکه در حال بررسی این موضوع هستیم که چرا در بخشی از نقاط این مسیر ریلی پیچ نبوده است، گفت: تا کنون گزارشی مبنی بر پیچ دزدی از این مسیر ریلی دیده نشده است. البته شاهد دزدی تابلوهای علایم جادهای، فیبرنوری، سیم برق و ... هستیم اما تا کنون پیچ دزدی از مسیر ریلی در این منطقه ندیدهایم.
علیم یارمحمدی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره دلایل وقوع سانحه قطار زاهدان- تهران اظهار داشت: با دستور وزیر راه و شهرسازی کارشناسانی که وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیستند در محل حاضر شدند و نسبت به جمع آوری اطلاعات، شواهد و هر سندی که علت سانحه را مشخص کند، اقدام کردند.
وی با تاکید بر اینکه بررسی دلایل وقوع این سانحه ادامه دارد و نهایی نشده است، ادامه داد: با توجه به اطلاعات ثبت و ضبط شده در قطار سوالاتی مطرح شده است که کارشناسان در حال بررسی احتمالات موثر در وقوع این سانحه هستند.
نماینده مردم زاهدان با اشاره به نبود ریل بند در بخشی از مسیر که گفته میشود از محتملترین علت سانحه است، گفت: در حال بررسی این موضوع هستیم که چرا در بخشی از نقاط این مسیر ریلی پیچ نبوده است و بنده به صورت مجزا و جداگانه در حال تهیه گزارشی در این باره هستم که به زودی به کمسیون عمران ارایه میدهم.
یارمحمدی با تاکید بر اینکه احتمال دارد به دلیل حرکت قطارها تعدادی از پیچهای ریل در مسیر باز شده باشد، ادامه داد: تا کنون گزارشی مبنی بر پیچ دزدی از این مسیر ریلی دیده نشده است. البته شاهد دزدی تابلوهای علایم جاده ای، فیبرنوری، سیم برق و ... هستیم اما تا کنون پیچ دزدی از مسیر ریلی در این منطقه ندیده ایم.
عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: مشکلات مردم در این منطقه بسیار زیاد است و این مشکلات هم به آن اضافه می شود. البته دستگاههای نظامی و انتظامی پیگر این دزدیها هستند اما به طور قطع این ابزار و تجهیزاتی که دزدی می شود، مصرف شخصی ندارند.
وی با تاکید بر مقاومت واگن هایی که در این سانحه از ریل خارج شدند، گفت: طبق گزارشهایی که ارایه شد این واگنها از بهترین واگنهای موجود در خط بوده و نیمه اول امسال بازسازی کامل شدهاند. به طور قطع اگر واگنهای مستعمل و سایر واگنها دچار این سانحه میشدند، خسارت جانی و تعداد فوتی ها به شدت افزایش مییافت.
یارمحمدی درباره نظارت کارکنان راه آهن بر مسیر ریلی و اطمینان از سلامت مسیر، گفت:به طور قطع راه آهن مسئول برقراری سلامت فنی مسیر ریلی است و طبق گفته لوکومتیو ران صبح همان روز ریل بان از مسیر بازدید کرده و موردی مبنی بر باز شدن پیچها نداده است.
نماینده مردم زاهدان افزود: یکی از نگرانی های ما این بود که کارکنان راه آهن نسبت به رصد و بازدید مسیر اقدام نکرده باشند اما یک ساعت و 40 دقیقه پیش از تردد قطار زاهدان- تهران، قطار زاهدان- اصفهان از این مسیر عبور کرده و مشکلی هم پیش نیامده است.
وی ادامه داد: هنوز مشخص نیست تعدادی از پیچهای ریلی این مسیر به چه علت باز بوده است.
یارمحمدی گفت: در حال حاضر مسیر ریلی باز است و امکان تردد قطار وجود دارد و مردم منطقه میتوانند سفرهای خود را انجام دهند.
عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: وزیر راه و شهرسازی در مجلس نسبت به دلایل وقوع این سانحه پاسخگو خواهد بود.
وی با اشاره به گرانی قیمت بلیت هواپیما در این مسیر و افزایش تقاضا برای بلیت قطار گفت: از آنجایی که قیمت بلیت هواپیما در مسیر تهران- زاهدان بسیار بالا است مردم توان خرید آن را ندارند. بنده دو روز گذشته بلیت این مسیر را با قیمت یک میلیون و 40 هزار تومان خریداری کردم به طور قطع مردم نمیتوانند بلیت هواپیما با این قیمت را بخرند بنابراین تقاضا بریا بلیت قطار بسیار زیاد است.
یارمحمدی ادامه داد: بارها از وزیر راه و شهرسازی درخواست کردهایم که جلوی گرانی قیمت بلیت هواپیما را بگیرد تا مردم بتوانند از خدمات هوایی هم استفاده کنند.