سیدرضا مفیدی خبرداد:
جایگزینی محصولات جدید با پراید و پژو ۴۰۵/خودروسازان باید پاسخگوی تقاضای بازار باشند
مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارتصمت گفت: زمان آن رسیده محصولات جدید جایگزین خودروهای قدیمی ایرانخودرو و سایپا شوند.
به گزارش ایلنا به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، سیدرضا مفیدی با اعلام این خبر گفت: توسعه محصول یکی از وظایف بنگاهها در راستای بقا و حفظ آن است و این مهم در صنعت خودرو نسبت به دیگر حوزه ها پیشرو است و از دیر باز مورد توجه بوده طوریکه در سند استراتژی خودرو در افق ۱۴۰۴ هم پیشبینیهایی برای این موضوع انجام گرفته است.
وی ادامه داد: در تدوین توسعه سند خودرو افق ۱۴۰۴ پیش بینی کردهایم که محصولات خارجی که وارد بازار ایران می شوند حداکثر هفت سال پس از اولین لانچ در هریک از بازارهای جهانی که میتوانند تولید میشوند و برای محصولات داخلی هم با کمی زمان بیشتری محصولات جدید خود را جایگزین محصولات قدیمی کند. این هدفگذاری همیشه در صنعت خودرو بوده و کما اینکه پیکان سال۸۴ با همین هدف از خط تولید ایران خودرو حذف شد.
مفیدی با اشاره به اینکه ضرورت داردسال ۹۸ شرکتهای خودروساز بهمنظور جلب رضایت مشتریان و توسعه بازار ، محصولات جدید را جایگزین محصولات قدیم کنند، توضیحداد: محصولات قدیمی بهطور معمول وقتی نتوانند مشتری در بازار بدست بیاورند و استاندارد و شاخصهای کیفی و ایمنی را پاس کنند حذف میشوند.
او با اشاره به اینکه دلایل متعدد برای حذف یک محصول وجود دارد، افزود: بعضی محصولات اگر نتوانند برای بنگاه سودآوری داشته باشند حذف میشوند ولی مهمترین بحث در حذف یک محصول این است که اگر محصولی قدیمی شد و از تکنولوژی محصولی به معنی استفاده از تجهیزات و آپشنهای نوآورانه و هایتک جاماند؛ طبیعی است مورد استقبال بازار نیست و جای خود را باید به محصولات جدید بدهد.
مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت گفت: در برخی بازارها با توجه به شرایط خاص عرضه محصول محدود و از نظر زمانی طولانی تر می شود همانند بازار کشور ما که نتوانسته ایم براساس اهداف و برنامه های پیش بینی شده محصولات قدیمی را حذف کنیم.
او با اشاره به محدویدتهای بینالمللی علیه صنعت خودرو و کشورمان ادامه داد: در این شرایط صنعت خودرو سعی کرد بازار را تا حدی کنترل کند و به مرور که وضعیت بازار پایدارتر میشود زمان آن میرسد به توسعه محصول هم توجه کرد و زمان جایگزینی محصول هم فرا میرسد و از این مسیر میتواند تصویر ذهنی بهتری برای مشتری ایجاد کند و در اصطلاح IMAG این صنعت را بهسازی کند و مشتریان کنار موضوع کمیت و کیفیت تنوع محصول را هم تجربه میکنند.
مفیدی با اشاره به اینکه در ایرانخودرو و سایپا قدیمیترین محصول پراید و پژو ۴۰۵ است گفت: به دلیل اینکه عمری از خطوط تولید، قالبها و جیک و فیکسچرها گذشته و هزینههای بهسازی و بازسازی و ارتقا آنها بیشتر از طراحی و تولید محصول جدید است این محصولات جای خود را به محصولهای جدید میدهند.
وی ادامه داد: توقف خط تولید این محصولات باید سالهای پیش اتفاق میافتاد ولی به دلایل متعدد از جمله ضعف و مشکلات نقدینگی در صنعت خودرو و محدودیتهای بینالمللی و برای جلوگیری از آشفتگی بیش از حد بازار خودرو، خودروسازان تصمیم گرفتند تولید این محصولات را ادامه دهند.
مفیدی بیان کرد: خودروسازان باید پاسخگوی تقاضای بازار باشند و در اولین فرصت و امکانی که فراهم شود و باتشدید نظارتی که از سوی دولت و وزارتصمت صورت خواهد گرفت با هدف پاس کردن استانداردهای سختگیرانهتر و برخورداری جامع از محصولات مطمئن و ایمنتر و به لحاظ تکنولوژی پیشرفتهتر؛ این محصولات تولید را ترک خواهند کرد.
مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه توضیح داد: تا پایان دولتدوازدهم محصولات قدیمی از خط تولید خداحافظی خواهند کرد ولی همه دستاندرکاران و بنگاهها در تلاشند زودتر محصولات قدیمی را با محصولات جدیدتر جایگزین کند.
او گفت: هردو گروه ایرانخودرو و سایپا برنامههایی برای تولید محصول جدید دارند ولی سرعت عرضه محصولات جدید با توجه به عمق ساخت داخل و با اولویت کاهش ارزبری با تاخیر روبرو است و تحریمهای بینالمللی فرصتی برای تولید و طراحی محصولات جدید به وجود آورده است