دبیر انجمن قطعهسازان همگن بیان کرد:
قیمتگذاری دستوری آفت صنعت خودروسازی کشور است/ قطعهسازان استاندارد رنو و سیتروئن را دارند اما مجبور به تولید کیفیت مدنظر خودروسازان هستند
دبیر انجمن قطعهسازان همگن گفت: در حال حاضر من به شخصه شاهد هستم که خودروسازها به هیچ عنوان از رنک A کیفیت پایینتر نمیآیند، پس اینکه حوادث جادهای و تلفات را به گردن کیفیت خودرو بیندازیم آدرس غلط دادن است در حالیکه سهم عدم رعایت استاندارد جادهای و اصول مهندسی خیلی بیشتر است.
آرش محبینژاد دبیر انجمن قطعهسازان همگن در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص ارتقا کیفیت خودرو و قطعات آن گفت: قطعهسازان ایرانی همانهایی هستند که برای لوگان، ال 90، زانتیا، پژو 301 و پژو 2008 قطعه تولید میکنند. فعالان این حوزه توانستند قراردادهای زیادی با کمپانیهای معروفی همچون رنو، پژو و سیتروئن امضا کنند و تبدیل به صادرکننده شوند.
وی ادامه داد: حالا با این تفاصیل اینکه قطعهسازان را متهم به کار بیکیفیت کنیم و توان آنها را زیر سوال ببریم نوعی خودزنی است.
محبینژاد با بیان اینکه قطعهسازان تابع سفارش خودروسازها هستند، گفت: تکنولوژی و قطعاتی که در دینام پراید به کار رفته به طور حتم با تکنولوژی ال 90 یا زانتیا تفاوت دارد و بالطبع قیمت آن گرانتر است. قطعهسازان ایرانی توان خودشان را نشان دادند که میتوانند در چهارچوب استانداردهای بینالمللی فعالیت کنند، بنابراین در این موضوع نوع سفارش مشخص کننده است. وقتی یک خودروساز سفارش قطعه با کیفیت خاص مورد نظر خود را میدهد و اعلام میکند که حاضر به پرداخت این مقدار هزینه هستند، قطعهساز چارهای جز تولید آن سفارش ندارد زیرا در نهایت مسئول کیفیت قطعات خودروساز است و آنها باید به نهادهای نظارتی پاسخگو باشند.
محبینژاد با اشاره به نحوه محاسبه قیمت خودرو گفت: فقط در ایران، قیمت قطعات از قیمت فروش خودرو محاسبه میشود چون قیمتگذاری دستوری است در حالیکه در تمام دنیا قیمت یک کالا اعم از خودرو یا هر کالای دیگر از جمع نهادههای تولید مشخص میشود اما اینجا ابتدا قیمت خودرو مشخص میشود بعد خودروساز باید محاسبه کند که برای این 13 هزار قطعه منفصله چقدر باید هزینه کند. ضمن آنکه در برخی از قطعات مانند رینگ به علت حساسیت بالا اصلا نمیتوان کالای بیکیفیت استفاده کرد اما در قطعهای مانند صندلی، میشود تغییر کیفیت داد البته تغییر کیفیت الزاما به معنی کیفیت پایین نیست.
وی تصریح کرد: در حال حاضر من به شخصه شاهد هستم که خودروسازها به هیچ عنوان از رنک A کیفیت پایینتر نمیآیند، پس اینکه حوادث جادهای و تلفات را به گردن کیفیت خودرو بیندازیم آدرس غلط دادن است در حالیکه سهم عدم رعایت استاندارد جادهای و اصول مهندسی خیلی بیشتر است.
وی افزود:به طور مثال در قطعات صداگیر و ایزولاسیون برای خودروی پراید که 30 میلیون قیمت کارخانهای است با خودرو پژو 207 که نزدیک به 100 میلیون است تفاوت وجود دارد.
دبیر انجمن قطعهسازان همگن خاطرنشان ساخت: اگر میخواهیم بحث کیفیت قطعات حل شود باید قیمت هر خودرو بر اساس قیمت تمام شده مواد اولیه مصرفی محاسبه شود، قیمتگذاری دستوری آفت این صنعت است، هر چند نمیتوان منکر عواملی مانند بهرهوری پایین و ضعف مدیریت شد.