دریافت بیش از ۲۰ هزار شکایت مردمی از طریق سامانه ۱۲۴ در تیرماه
مدیر کل امور حقوقی و تعزیرات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: در تیرماه امسال در مجموع ۲۰ هزار و ۹۵۵ فقره شکایت مردمی راجع به تخلفات صنفی و غیرصنفی از طریق تلفن ۱۲۴ ستاد خبری استانها دریافت شده است.
به گزارش ایلنا و به نقل از وزارت صمت، غلامرضا صارمیان با بیان این مطلب، افزود: از این تعداد 68 درصد شکایات مورد رسیدگی قرار گرفته است و 32 درصد باقی مانده تحت یررسی کارشناسی از سوی مراجع ذیربط است.
او با بیان اینکه سعی شده تا سطح کمی و کیفی سامانه 124 به عنوان تنها سامانه اقتصادی ارتباطی با مردم ارتقا یابد، تصریح کرد: از مجموع شکایات دریافتی ، بیشترین گزارش در بخش کالایی از نان و میوه و سبزیجات و در بخش خدمات از رستورانهای غذاخوری و تعمیرگاههای خودروهای سبک بوده است و گرانفروشی و تقلب در صدر عناوین تخلف گزارش های دریافتی قرار گرفته است.
مدیر کل امور حقوقی و تعزیرات سازمان حمایت بیان کرد: از مجموع شکایات دریافتی، 519 فقره با براورد ارزش بیش از 11 میلیارد ریال در کارگروههای رسیدگی استانی منجر به مصالحه و جلب رضایت شاکیان شده و به تبع از تشکیل و ارجاع پرونده اجتناب شده است.
صارمیان با اشاره به افزایش تعداد گشت های مشترک انجام شده در این بازه زمانی گفت : 7 هزار و 808 گشت مشترک بین بازرسان سازمان های صنعت ، معدن و تجارت استانها با سازمان تعزیرات حکومتی و دیگر دستگاهها منجمله وزارت جهاد کشاورزی ، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری ، اتاق اصناف و اتحادیه ها و ... انجام گرفته است که از این تعداد 3 هزار و 656 پرونده با ارزش ریالی 392 میلیارد ریال در زمینه های مختلف تنظیم شده است که پس از بررسی با متخلفان برخورد خواهد شد.
او تاکید کرد : در راستای نظم دهی و انسجام بیشتر به فرایند تنظیم بازار ، اصلاح نظام توزیع و نظارت بر واحدهای توزیعی ، تولیدی و خدماتی ، بازرسیهای مستمر توسط اکیپهای بازرسی و نظارت در ادارات صنعت، معدن و تجارت استانها انجام می گیرد.
مدیر کل امور حقوقی و تعزیرات سازمان حمایت با اشاره به مواد 5 و 65 قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و قانون نظام صنفی و ماده 6 قانون تعزیرات حکوتی ،درج قیمت و نصب اتیکت و برچسب و صدور فاکتور در مورد همه کالاها و خدمات را مورد تاکید قرار داد و از هموطنان خواست تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا اجحاف در حق مصرفکننده از طریق سامانه 124 و یا مراجعه به پورتال سازمان و همچنین در استانها نیز با ارایه شکایات خود به ستادهای خبری مستقر در سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان، مسئولان ذیربط را در جریان قرار داده تا رسیدگی لازم انجام پذیرد.