مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی:
واردات غیرنفتی کشور در سال جاری ۱۵ درصد افزایش یافت/ سازمان بنادر و وزارت امور خارجه پیگیر مسئله شناور تایدواتر هستند
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: صادرات مواد غیرنفتی نیز نسبت به بهار سال گذشته دو برابر شده و به حدود ۱۳ میلیون تن رسیده است.
به گزارش ایلنا و به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد در حاشیه روز جهانی هیدروگرافی با بیان اینکه حوادث رخ داده برای دو نفتکش در دریای عمان باعث نشده که هیچ شرکت کشتیرانی خارجی تردد شناورهای خود را در خلیج فارس محدود کند و هیچ اعلامی نیز از سوی آنها در این رابطه صورت نگرفته است، گفت: کشتیرانی تجاری و بنادر بازرگانی ایران به روال سابق خود فعالیت میکنند.
راستاد با اشاره به اینکه واردات غیرنفتی کشور در سال جاری ۱۵ درصد افزایش یافته است، افزود: صادرات مواد غیرنفتی نیز نسبت به بهار سال گذشته دو برابر شده و به حدود ۱۳ میلیون تن رسیده است.
وی به ذکر آماری از مراودات تجاری کشور پرداخت و گفت: سال گذشته ۱۳۵ میلیون تن کالای تجاری و در مجموع ۲۴۵ میلیون تن مراوده داشتهایم. امسال نیز صرفنظر از تهدیدات دشمن، همچنان روند فعالیتهای دریایی و بندری ایران عادی است و ادامه دارد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی روند فعالیت ناوگان کشتیرانی کشور را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: با توجه به ظرفیت قابل توجه بندری و دریایی کشور، تحریمها نمیتواند تاثیری بر فعالیتهای ناوگان دریایی ایران داشته باشد.
راستاد با بیان اینکه ایران جزو کشورهای شورای مرکزی سازمان بینالمللی هیدروگرافی است، خاطرنشان کرد: سازمان ملی هیدروگرافی از سال ۸۴ با مسئولیت سازمان بنادر شکل گرفت و در این مدت اقدامات خوبی برای تهیه نقشههای دریایی انجام شده است.
وی با بیان اینکه در این مدت ۷۶۰ سلول نقشه الکترونیکی تهیه و در مجامع بینالمللی منتشر شده است و از فروش این نقشهها حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار درآمد کسب کردهایم، گفت: برای تولید و انتشار نقشهها به صورت کاغذی از طریق یک ناشر خارجی مذاکراتی انجام شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن رد شایعاتی در خصوص جابهجایی در راس مدیریت سازمان بنادر و دریانوردی گفت: انتصاب دو عضو هیئت مدیره سازمان بنادر و دریانوردی در حال انجام است و تا هفته آینده نهایی میشود.
راستاد درخصوص شناور توقیف شده "تایدواتر" توسط کویت نیز گفت: این ماجرا هم اکنون در مرحله قضایی قرار دارد و از مرجع دریایی کشور کویت خارج شده است. هم سازمان بنادر و هم وزارت امور خارجه پیگیر حل این مشکل هستند.