عضو هیئت مدیره انجمن قطعهسازان بیان کرد:
افزایش 70 درصدی و پرداخت مطالبات قطعهسازان از سوی ایران خودرو/ بدنبال دریافت غرامت از پژو و رنو هستیم
عضو هیئت مدیره انجمن قطعهسازان گفت: ما به دنبال دریافت غرامت پژو و رنو هستیم زیرا تمام خودروهای پلتفرم مشترک این دو شرکت نیمه کاره رها شدهاند بنابراین ما باید اکنون از محل تضامین غرامت دریافت کنیم.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا در نشستی خبری فرهاد بهنیا، عضو هیئت مدیره این سازمان با اشاره به جلسات این انجمن با مدیران دو خودروساز اصلی کشور گفت: علت اصلی ممانعت خودروسازان از افزایش قیمت قطعه مخالفت شورای رقابت با افزایش قیمت تمام شده خودرو بود اما به تازگی ایران خودرو وعده افزایش 70 درصدی قیمت قطعه را با ارائه اسناد مثبت داده است.
وی در خصوص خودروسازی سایپا گفت: متاسفانه به دلیل تغییرات پی در پی مدیران این شرکت نتوانستیم جلسهای برای تعیین تکلیف قیمت قطعه داشته باشیم اما ایران خودرو قول داد که علاوه بر افزایش قیمت 85 تا 90 درصد از تسهیلاتی که دریافت میکند را جهت پرداخت مطالبات به قطعهسازان اختصاص دهد.
وی ادامه داد: از 11 هزار میلیارد تومانی که قرار است به این دو خودروساز در قالب تسهیلات پرداخت شود چهار هزار میلیارد تومان آن به صورت ریالی و 7 هزار میلیارد تومان به صورت تسهیلات ارزی برای واردات مواد اولیه است که ایران خودرو قرار است 85 تا 90 درصد از سهم دو هزار میلیارد تومانی تسهیلات ریالی را به خودروسازان پرداخت کند که این مساله کمک بزرگی به صنعت قطعهسازی خواهد بود.
عضو هیئت مدیره انجمن قطعهسازان با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه نسبت به سال 96 گفت: قیمت آلومینیوم سال گذشته 2300 تومان بوده و امسال 6100 تومان است. قیمت فولاد از 1800 به 4800 تومان و قیمت سرب از 7500 به 28 هزار تومان افزایش پیدا کرده است این افزایش قیمت چارهای به غیر از بالا بردن قیمت قطعات خودرو نگذاشته است.
وی افزود: ممانعت شورای رقابت از افزایش قیمت خودرو همگام با افزایش نرخ ارز و مواد اولیه باعث شد که این صنعت در آستانه تعطیلی قرار بگیرد.
وی در خصوص پژو 301 گفت: برنامه خودکفایی تولید پژو 301 تا پایان سال آینده در دستور کار قرار دارد و با توجه به دانش و توان فنی داخلی سعی داریم تمام قطعات آن را همچون قطعات استراتژیک مانند ایربک و ای بی اس را در داخل تولید کنیم.
بهنیا در خصوص خروج دو کمپانی پژو و رنو از کشور گفت: بر اساس آمار رنو 115 هزار خودرو و پژو حدود 40 هزار خودرو در کشور ما فروختهاند و پس از آن کشور را ترک کردند در حالی که پس از توافق هستهای هنگامی که از مدیران وزارت صمت در خصوص بدعهدی این دو شرکت سوال میکردیم تضمین میدادند که آنها آمدهاند که بمانند و تضمینهای لازم از آنها گرفته شده است. بر همین اساس ما همچنان به دنبال دریافت غرامت از این دو خودروساز هستیم زیرا تمام خودروهای پلتفرم مشترک این دو شرکت نیمه کاره رها شدهاند بنابراین ما باید اکنون از محل تضامین غرامت دریافت کنیم.