معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:
دسترسی به اطلاعات طراحی هواپیما با هزینه 300 میلیون دلار/ ناکامی اسپانیا در دسترسی به این اطلاعات علی رغم هزینه میلیاردی
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امروز کشور صاحب اتاق و اطلاعات طراحی است،گفت: هر چند بسیاری به هواپیمای مسافربری تولید داخل انتقاد میکنند، اما نتیجه ساخت این هواپیما دسترسی به اطلاعات طراحی با هزینه 300 میلیون دلاری بود در حالی که کشورهایی مانند اسپانیا و اندونزی با میلیاردها دلار خرج نتوانستند به این اطلاعات دست پیدا کنند.
به گزارش ایلنا، علی عابدزاده، رییس سازمان هواپیمایی کشوری روز جهانی هواپیمایی کشوری و هفتادمین سالگرد تاسیس دانشکده صنعت هواپیمایی گفت: امروز به برکت فداکاریهایی که دانشجویان در سالهای پیش کردهاند، در دانشگاههای ما بیش ۵ میلیون دانشجو حضور دارند. نطفه این اتفاق در ۱۶ آذر سال ۳۲ بسته شد. اکنون ما ۲۵ برابر اوایل انقلاب، دانشجو داریم. میلیونها نفر نیز از دانشگاهها و دانشکدههای مختلف فارغالتحصیل شدند، در کشور مشغول به کار هستند.
وی ادامه داد: اگر امروز به اقتدار جمهوری اسلامی ایران میبالیم، به برکت همین دانشگاهها، فارغالتحصیلان و دانشجویان بوده است، وگرنه ما نیز مانند عربستان بودیم. ترامپ خطاب به عربستان گفت اگر آمریکا به این کشور کمک نکند، حکومت این کشور ظرف ۱۰ روز سقوط خواهد کرد، حرفی که چندان بیربط نیز نیست.
عابدزاده با اشاره به اینکه ۴۰ سال است آمریکا با ایران سر جنگ دارد، گفت: اما این کشور نتوانسته به ما بگوید از بین میرویم. ما در عمل ثابت کردیم که استواریم، منزلت امروز ما متکی بر دانش و دانشگاهها است. همه امکانات ما در بخش هواپیمایی، در سالهای دور همین دانشکده بوده است. ما متکی به همین دانشکده کار مقابله با تحریم و استکبار را آغاز کردیم. فارغالتحصیلان این دانشکده در سالهای اول انقلاب بنای توسعه صنعت هوایی کشور را گذاشتند. هرچه امروز داریم از این فارغ التحصیلان داریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی به اشاره به اینکه امروز کشور صاحب اتاق و اطلاعات طراحی است، گفت: موشکها و پهپادهایی که اکنون ساخته میشود نتیجه زحمات همین دانشجویان و همین دانشگاه است. امروز ما دیگر بالگرد و پهپاد را کپی نمیکنیم، محاسبه، طراحی و تولید میکنیم.
عابدزاده به پروژههای طراحی و ساخت هواپیمای مسافربری در کشور اشاره کرد و افزود: امروز بسیاری به هواپیمای مسافربری تولید داخل انتقاد میکنند، اما نتیجه ساخت این هواپیما دسترسی به اطلاعات طراحی بود. کشور با حداقل هزینه به این اطلاعات دسترسی پیدا کرد، در حالی که کشورهایی مانند اسپانیا و اندونزی با میلیاردها دلار خرج نتوانستند به این اطلاعات دست پیدا کنند.
وی ادامه داد: اما ما این کار را با ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار انجام دادیم. مهندس اسلامی که امروز وزیر راه و شهرسازی است، این پروژه را دنبال کرد.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری با اذعان به اینکه صنعت هواپیمایی و هوانوردی کشور نقاط ضعف بسیاری دارد، گفت: مردم از تاخیر هواپیماها ناراضی هستند، هواپیما برای برقراری پرواز به بسیاری از شهرها نداریم و در آموزش نیز مشکلاتی وجود دارد.
عابدزاده با اشاره به اینکه این صنعت نوک پیکان تکنولوژی هوافضا است، ادامه داد: شتاب تکنولوژی از شتاب تغییر و تحولی که ما میتوانیم ایجاد کنیم بالاتر است. کشورهایی که مشکلات ما را ندارند، در بهرهبرداری از این تکنولوژی به زمان نیاز دارند. هنگامی که ساختارهای کنترل فضای یک کشور عوض میشود، آن کشور برای خود برنامه ۱۰ ساله تعریف میکند تا با فضای جدید تطبیق پیدا کند. ما تحت تحریم نیز قرار داریم. کار بسیار سختی است که خود را به شتاب تکنولوژی برسانیم.
وی افزود: امروز حتی حداقل امکانات را در اختیار ما قرار نمیدهند، حتی سیستم رزرویشن را در اختیار ما قرار نمیدهند. این سرعت ما را دچار مشکل کرده است، اما ما باید برای غلبه بر این مشکلات برنامهریزی کنیم.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه سخنان خود به اصلاح ساختار اقتصاد هوانوردی کشور اشاره کرد و گفت: بزرگترین تحولی که در صنعت هوانوردی تجاری در ۴۰ سال اخیر اتفاق افتاد، خرید هواپیمای نو نبود، تغییر ساختار اقتصادی حمل و نقل هوایی بود. ناکارآمدی این ساختار که تکلیفی بود، بیش از ۳۵ سال این کشور را رنج داد.
وی ادامه داد: وقتی صرفه وجود ندارد، وضعیت شرکتهای هواپیمایی و فرودگاهها مطلوب نیست. ما نیاز به زیرساخت اقتصادی صحیح داریم. ما با ساختار اقتصادی مریض مواجه هستیم، نرخ ارز در کشور در مدت کوتاهی ۲.۵ برابر شده است. با تحریم نیز روبرو هستیم. اما به هر حال این قدم برداشته شده و باید از این دستاورد حفاظت کرد.
عابدزاده با اشاره به اینکه دانشجویی که از دانشگاه بیرون میآید، باید بتواند وارد بازار کار شود، گفت: روز گذشته با یکی از معاونان وزیر محترم علوم جلسه داشتم و پیشنهاد دادم فارغالتحصیلان دانشکده هواپیمایی به جای آنکه پس از خروج از دانشگاه به سربازی رفته و پس از آموزشهای تکمیلی در بازار کار مشغول شوند، به طور مستقیم و با آموزشهای به روز، وارد صنعت هوانوردی کشور شوند.
وی با تاکید بر ضرورت اصلاح و به روزرسانی ساختارهای دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری افزود: به عنوان مثال اکنون در حوزه مهمانداری یا دیسپچری، ما با تقاضای بیشماری از مراکز آموزشی برای برقراری دورههای آموزشی روبرو هستیم. چرا این دانشکده تمام رشتههای اساسی که به آن نیاز داریم را آموزش نمیدهد؟
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اکنون ما ۱۰۰ عنوان آموزشی را شناسایی کردهایم که میتواند در این دانشکده تدریس شود که به عنوان مثال میتوان به مبحث ایمنی هوانوردی اشاره کرد. این عناوین از سراسر کشور متقاضی خواهد داشت. به عنوان مثال مبحث ایمنی هوانوردی میتواند ایمنی در سایر شقوق حمل و نقل را به ارمغان بیاورد و از ایجاد خسارات در سایر شیوههای حمل و نقل نیز جلوگیری کند.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام اینکه این سازمان آماده توسعه دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری است و آن را دنبال میکند، گفت: این دانشکده پابرجا خواهد بود، ضمن اینکه حتما باید آکادمیک باشد و حرفهای گری را نیز توسعه دهد. برای حل مشکل اشتغال فارغالتحصیلان دانشکده نیز، باید آموزشها به روز شود.
وی ادامه داد: هنوز امکان استفاده مستقیم از فارغالتحصیلان این دانشکده در کشور وجود دارد، چراکه توسعه حمل و نقل هوایی در ایران ادامه دارد.
عابدزاده در انتها با اشاره به اینکه در دولت و مجلس گوش شنوا برای صحبتهای صنعت هوانوردی کشور وجود دارد، گفت: امروز مهندس اسلامی، وزیری است که از همکاران صنعت هوایی بوده است و با مسائل این صنعت آشنا است. ایشان فردی عملگراست و کمک خواهد کرد مشکلات این صنعت حل شود.