خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با ایلنا:

آغاز شمارش معکوس برای بهره برداری از راه آهن ارومیه/ افتتاح سه پروژه ریلی دیگر تا پایان سال

آغاز شمارش معکوس برای بهره برداری از راه آهن ارومیه/ افتتاح سه پروژه ریلی دیگر تا پایان سال
کد خبر : ۶۹۲۶۳۷

معاون وزیر راه و شهرسازی از افتتاح راه‌آهن ارومیه با حضور رییس جمهوری در روز دوشنبه بیست و هشتم آبان ماه خبر داد و گفت: تا پایان سال سه پروژه ریلی دیگر از جمله راه آهن رشت، راه آهن تبریز از مسیر جدید و راه آهن خواف- هرات به افتتاح می‌رسند.

خیرالله خادمی،  مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با بیان اینکه راه آهن ارومیه روز دوشنبه هفته جاری- بیست و هشتم آبان ماه - به بهره برداری می‌رسد، اظهار داشت: شمارش معکوس برای بهره برداری یکی دیگر از پروژه های در اولویت طرح‌های اقتصاد مقاومتی آغاز شده است و تا چند روز دیگر مرکز استان آذربایجان غربی به شبکه سراسری راه آهن متصل می‌شود.

وی با بیان اینکه ساخت 10هزار و 85 کیلومتر راه آهن در قالب 33 طرح در دستور کار داریم که از این رقم حدود 3هزار و 300 کیلومتر در حال اجرا و ساخت 5 هزار و 252 کیلومتر در حال مطالعه است، گفت:  اتصال 5 مرکز استان‌های گیلان، کرمانشاه، همدان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی از مسیر جدید در دستور کار دولت یازدهم و دوازدهم قرار داشت که  سال گذشته طرح‌های کرمانشاه و همدان به افتتاح رسیدند و تا چند روز دیگر با حضور رییس جمهوری راه آهن مراغه- ارومیه به بهره برداری می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تا پایان سال جاری مرکز استان گیلان به راه‌آهن سراسری وصل می‌شود و تلاش می‌کنیم در سال 97 راه آهن تبریز از مسیر جدید هم به افتتاح برسد.

خادمی با بیان اینکه راه آهن ارومیه از طریق مراغه- مهاباد- نقده به طول 183 کیلومتر است که حدود 85 کیلومتر آن در سال 92 مورد بهره برداری قرار گرفته بود، ادامه داد: ​­این مسیر به عنوان یکی از کامل‌ترین مسیرها از نظر زیر ساخت و ایمنی، روسازی و نصب خطوط و ایستگاه‌ها و سامانه ارتباطی آماده شده است و با این خط ریلی، مردم استان‌های آذربایجان غربی به ریل و مرکز کشور دسترسی پیدا می کنند. 

وی با بیان اینکه قطارهای مسافری با سرعت 160 کیلومتر و قطارهای باری با سرعت 120 کیلومتر در این محور سیر خواهند داشت، گفت: ارزش روز این پروژه چیزی حدود 1000 میلیارد تومان است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: این مسیر سالانه قابلیت حمل 1.5 میلیون تن بار و یک میلیون نفر مسافر را دارد و سالانه 5 میلیون لیتر سوخت معادل 50 میلیارد ریال صرفه جویی خواهد داشت و موجب رونق اقتصادی منطقه و کاهش آلاینده‌های جوی و ایجاد اشتغال برای 182 نفر بصورت مستقیم خواهد شد.‌

معاون وزیر راه و شهرسازی بهره برداری از 970 کیلومتر مسیر ریلی در سال های 96 و 97 را اولویت شرکت ساخت و توسعه دانست و افزود: در سال گذشته و در قالب دو طرح ملی، با احداث 440 کیلومتر راه آهن ، استانهای کرمانشاه و همدان به شبکه ریلی پیوست. اتصال استان‌های آذربایجان غربی، گیلان و مسیر دوم اتصال آذربایجان شرقی به شبکه ریلی و همچنین تکمیل خط آهن خواف - هرات به طول 63 کیلومتر در تعهد امسال ماست که امیدواریم این خطوط نیز امسال تکمیل شود.

خادمی با اشاره به اتصال ریلی ایران به افغانستان ادامه داد: از دیگر پروژه‌های در اولویت طرح‌های اقتصاد مقاومتی اتصال راه آهن ایران به راه آهن افغانستان است که این پروژه از طریق مسیر خواف- هرات در حال انجام است و تا پایان امسال هم راه آهن ایران به شبکه ریلی افغانستان اتصال پیدا می کند.   

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل تاکید کرد: این پروژه به طول 139 کیلومتر و در ۴ قطعه احداث می‌شود که سه قطعه از این پروژه شامل دو قطعه در ایران و قطعه سوم در افغانستان را طرف ایرانی از محل منابع کمک به بازسازی افغانستان می‌سازد و قطعه چهارم را نیز خود افغانستان خواهند ساخت.

وی با تاکید بر اینکه ساخت راه آهن خواف-هرات سبب احیای جاده ابریشم از طریق ریلی و اتصال چین به ایران از طریق افغانستان می‌شود،گفت:‌ این خط ریلی همچنین عامل توسعه و پیشرفت منطقه و کشور افغانستان، تکمیل و توسعه شبکه ریلی کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی کشورهای (اکو)، افزایش ترانزیت کالا از کشورهای آسیای مرکزی به اقیانوس هند و از طریق ایران به ترکیه و اروپا خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در شرایط تحریم ترانزیت می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای کاهش درآمدهای نفتی باشد که افزایش و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل به ویژه خطوط راه آهن می‌تواند در افزایش سهم ایران در میزان درامدهای ترانزیتی منطقه بسیار موثر باشد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز