خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن شرکت‌های حمل و نقل ریلی خبر داد:

نامه‌نگاری با وزیر صنعت برای قرارگیری سفرهای ریلی در لیست کالاهای اساسی / خرید واگن‌های 7 میلیاردی برای نوسازی ناوگان صرفه اقتصادی ندارد

نامه‌نگاری با وزیر صنعت برای قرارگیری سفرهای ریلی در لیست کالاهای اساسی / خرید واگن‌های 7 میلیاردی برای نوسازی ناوگان صرفه اقتصادی ندارد
کد خبر : ۶۶۶۹۳۴

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی با بیان اینکه سفر با قطار باید در لیست کالاهای اساسی قرار بگیرد، گفت: قیمت هر واگن مسافری که سال گذشته سه میلیارد بود به هفت میلیارد تومان رسیده و نوسازی ناوگان دیگر صرفه اقتصادی ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا محمد رجبی در نشست خبری امروز با بیان اینکه فرآیند سفارش و خرید واگن مسافری از مرحله سفارش تا تحویل بسیار طولانی است اظهار داشت: میانگین مدت زمان برای طی این پروسه حدود شش سال است اما در برخی از موارد حتی به 10 سال هم می‌رسد.

وی افزود: امکان سفارش و خرید واگن مسافری کمتر از شش سال وجود ندارد مگر اینکه بخواهیم از برخی از مقررات فنی خود عدول کنیم چرا که نقاط مختلف ایران دارای آب‌وهوای متفاوت است و واگن‌های مسافری باید این قابلیت را داشته باشند که در تغییر دما در یک شبانه روز مشکلی برای آنها پیش نیاید.

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی با بیان اینکه تمام این مسائل باید در ساخت سفارشات ایران در نظر گرفته شود ادامه داد: تنها در مساله سرویس بهداشتی در قطار هم با مشکلاتی مواجه هستیم چرا که حمل این میزان آب مورد نیاز عملکرد قطار را تحت تاثیر قرار می‌دهد بنابراین تمام این موضوعات در ساخت سفارش‌های شرکت‌های ریلی ایرانی باید در نظر گرفته شود.

رجبی با بیان اینکه واگن‌های مسافری چینی عموما واگن‌های بی‌کیفیتی نیستند گفت: قیمت برخی از واگن‌های مسافری به یک میلیون دلار هم می‌رسد در حالی که واگن‌های اروپایی ممکن است ارزانتر از این قیمت باشند.

وی با اشاره به بالا بودن قیمت ناوگان ریلی و تجهیزات وابسته به آن گفت: یکی از دلایل گران بودن وسایل حمل و نقل ریلی کم‌تیراژ بودن آن است در حالی که تعداد واگن‌های مسافری و واگن‌های پشتیبان در کشور به 1400 دستگاه می‌رسد این عدد نسبت به حمل و نقل جاده‌ای بسیار کم است.

رجبی با اشاره به وجود تضاد منافع در شرکت راه آهن جمهوری اسلامی اظهار داشت: راه‌آهن هم نقش سازمان و هم نقش اپراتوری را دارد به همین دلیل تضاد منافع پیش می‌آید از سوی دیگر راه‌آهن خدمات انتفاعی به شرکت‌ها ارائه می‌دهد این در حالی است که در سایر شقوق حمل و نقلی این موضوع حل شده است.

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی با بیان اینکه میانگین عمر ناوگان ریلی در حال حاضر 29 سال است افزود: هزینه‌های تعمیر و نگهداری برخی از این ناوگان به دلیل سن بالا بسیار بالا رفته است و برخی از آنها تکنولوژی روز را از دست داده‌اند بنابراین برای تامین هزینه‌های نگهداری و تعمیر از آنها باید حمایت دولت را داشته باشیم.

وی با تاکید به نیاز شرکت‌های حمل و نقل ریلی به ارز اظهار داشت: ارزبری شرکت‌های حمل و نقل ریلی برای هر واگن 15 تا 25 درصد است و در واگن‌های جدید خودکشش این عدد به 45 درصد می‌رسد و همه واگن‌ها در بخش نگهداری به سهم 15 درصدی وابستگی به ارز را دارند بنابراین باید این بخش از ارز دولتی 4200 تومانی بهره مند باشد.

رجبی ادامه داد: حمل و نقل ریلی یکی از شقوق حمل و نقلی در دسترس برای اقشار مختلف جامعه است و باید جزو کالاهای اساسی محسوب شود و بتواند ارز 4200 تومانی دریافت کند.

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی از مذاکره با وزیر صنعت و معدن و تجارت برای قرارگیری بخش مسافری حمل و نقل ریلی در بین کالاهای اساسی خبر داد و گفت: نامه‌ای را به وزیر صنعت ارسال کردیم که حمل و نقل ریلی جزو کالاهای اساسی قلمداد شوند.

وی با اشاره به هزینه‌های سنگین تعمیر و نگهداری در بخش ریلی گفتِ: تنها هزینه تعمیر گیربکس واگن مسافری در آلمان چیزی حدود 110 هزار تا 149 هزار یورو برای شرکت‌های ریلی آب می‌خورد که تامین این هزینه‌ها بدون استفاده ازارز دولتی و حمایت‌های دولت بسیار سخت است و حتی نتوانستیم یک گیربکس هم برای تعمیر به آلمان ارسال کنیم.

رجبی همچنین با اشاره به شرایط سخت حمل و نقل ریلی در دوران تحریم گفت: بلبرینگ از آنجایی که یک قطعه دو منظوره محسوب می‌شود مورد تحریم قرار گرفته و از آنجایی که کاربرد نظامی هم دارد فروش آن به ایران ممنوع شده است.

وی ادامه داد: استفاده از برخی از اقلام ایرانی از جمله گازوئیل با گوگرد بالا موجب می شود موتورهای قطار تحت تاثیر قرار بگیرد و هزینه‌های تعمیر افزایش یابد چرا که بسیاری از تجهیزات ریلی ما خارجی هستند و باید گازوئیل با گوگرد پایین مصرف کنند که این گازوئیل در ایران تولید نمی‌شود و یا بسیار کم است.

رجبی تاکید کرد: خودکفایی غیراقتصادی است و تنها باید در کالاهای اساسی خودکفا باشیم. تمام دنیا به سمت خوداتکایی می‌روند و ما هم باید در این راستا حرکت کنیم.

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی با اشاره به افزایش قیمت‌های جانبی در صنعت حمل و نقل ریلی گفت: امروز برای تهیه لباس فرم پرسنل داخل قطار با مشکل مواجه هستیم چرا که هیچ شرکتی در مناقصات ما شرکت نمی‌کنند و می‌گویند هزینه‌ها بسیار بالا رفته و با این قیمت‌ها نمی‌توان کار کرد.

وی با بیان اینکه خرید واگن مسافری هفت میلیارد تومانی دیگر صرفه اقتصادی ندارد گفت: سال گذشته واگن مسافری با سه میلیارد تومان خریداری می‌شد امسال این قیمت به هفت میلیارد تومان رسیده بنابراین ما قدرت خرید واگن‌های مسافری از شرکت‌های داخلی را نداریم.

همچنین در این نشست بابایی دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی با اشاره به پایین بودن سرانه تردد با قطار در ایران اظهار داشت: در حالی که میانگین تردد هر نفر با قطار در دنیا چیزی حدود 850 کیلومتر در سال است این رقم در ایران 160 کیلومتر در سال برای هر نفر است حال اینکه در سوئیس سرانه استفاده هر نفر از قطار در سال 2500 کیلومتر و در آلمان 1200 کیلومتر است.

وی با بیان اینکه شاهد کاهش استقبال مردم از حمل و نقل عمومی برای انجام سفرها هستیم گفت: در حالی که در سال 1384 ، 350 میلیون نفر با خودروی شخصی مسافرت کردند این رقم در سال 94 به 690 میلیون نفر رسیده است از مهمترین تبعات استفاده از خودروی شخصی برای انجام سفرها افزایش تصادفات، آلودگی هوا و مصرف بالای سوخت در کشور است.

بابایی با بیان اینکه بخش ریلی دغدغه کشور نیست ادامه داد: قیمت بلیت قطار هم باید مانند بلیت هواپیما آزاد شود و این انجماد قیمتی به زیان بازار بوده است در حالی که آخرین افزایش قیمت بلیت قطار در سال 94 بوده چند هفته گذشته دولت با افزایش تنها 10 درصدی قیمت بلیت قطار موافقت کرده است اما معتقدیم قیمت بلیت قطار باید برای مردم به صرفه باشد اما دولت یارانه آ‌ن را بپردازد.

وی با اشاره به سهم صنعت احمل و نقل ریلی از ارز گفت: بر اساس متوسط قیمت‌ها به ازای هر مسافر سهم ارزی در هزینه‌های نگهداری و لکوموتیو در سال 2 دلار است که دولت می‌تواند این رقم را به عنوان یارانه به شرکت‌های ریلی بپردازند.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز