بانک قرض الحسنه مهر ایران از منظر فعالان آموزش و پرورش
با توجه به نقش بنیادی و هدایتکننده آموزش و پرورش بانک قرض الحسنه مهر ایران در راستای توسعه عدالت تحصیلی در مناطق روستایی و عشایری ۱۷ استان کمتر برخوردار کشور ضمن شناسایی دانش آموزان مستعد، تسهیلات اعطا میکند. این مهم و فعالیتهای حمایتی دیگر بانک قرض الحسنه مهر ایران در حوزه آموزش و پروش موجب توجه مسئولین ارشد این حوزه خطیر شده که در این خصوص نکاتی را نیز ابراز داشتند.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهر ایران، در مدت فعالیت بانک قرض الحسنه مهر ایران، توجه به حوزه آموزش و پرورش از جمله سیاستهای عملکردی بوده که با اهتمام به انجام هرچه بهتر آن سبب توجه مسئولین به این عملکرد شده است؛ فلذا توصیهها و نکاتی را ایراد کردند.
در ادامه مروری داریم بر نکات و توصیههای مطروحه توسط مسئولین ارشد کشور پیرامون فعالیت بانک قرض الحسنه مهر ایران در حوزه آموزش و پرورش:
حمایت از دستاوردهای علمی دانش آموزان بیبضاعت
علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزشوپرورش بر نقش حمایتی بانک قرضالحسنه مهر ایران از دستاوردهای علمی دانش آموزان بیبضاعت تأکید کرد.
زرافشان ضمن اشاره به مسئولیتهای اجتماعی دولت در راستای تولید دستاوردهای علمی دانش آموزان مناطق محروم کشور و نقش خدمات و بستههای حمایتی بانک قرضالحسنه مهر ایران در توانمندسازی اقشار آسیبپذیر جامعه بیان داشت: دانش آموزان در سراسر کشور توانستهاند، توانمندی علمی خود را نشان دهند، اما بسیاری از دستاوردهای آنان نیازمند حمایت بیشتر دستگاههای مختلف است تا جنبههای تولیدی پیدا کند.
وی افزود: در حال حاضر مدارس کشور ضمن تعلیم و تربیت دانش آموزان تلاش مینمایند تا استعدادها و علاقههای دانش آموزان را شناسایی کرده و زمینه شکوفایی آنان را فراهم سازند.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزشوپرورش تصریح کرد: یکی از عوامل افت تحصیلی دانش آموزان بخصوص در مناطق کمتر برخوردار کشور وضعیت اقتصادی خانوادههاست. مسلماً خانوادهای که از توانایی مادی کمی برخوردار است قادر نخواهد بود بسیاری از امکانات و نیازهای اساسی آموزشی و تحصیلی فرزندان خود را تأمین کند.
وی ادامه داد: این ضعف مالی ازلحاظ جسمی و روانی بر کودک تأثیر منفی خواهد داشت. نداشتن امکانات تحصیلی سبب میشود بهتدریج انگیزه تحصیلی دانشآموز پایین بیاید و این امر باعث دلزدگی او از درسومشق و نهایتاً افت تحصیلی و ترک تحصیل او شود.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزشوپرورش با اشاره به گامهای مؤثر و بیبدیل بانک قرضالحسنه مهر ایران برای رفع محرومیت و کمک به افراد مستضعف جامعه خصوصاً در مناطق محروم کشور اظهار داشت: نباید اجازه دهیم فردی به دلیل فقر مالی از تحصیل بازمانده و بیسواد بماند. دانش آموزان بیبضاعتی، گاهی به دلیل نداشتن اقلام تحصیلی و پوشاک موردنیاز مجبور به ترک تحصیل میشوند؛ ازاینرو بر تمامی خیرین، دستگاهها، سازمانها و نهادهای دولتی و خصوصی ضروری است تا همانند بانک قرضالحسنه مهر ایران در مسیر حمایت از دانش آموزان مناطق محروم گام بردارند.
زرافشان با تأکید به اهمیت نظام آموزشی و نقش مؤثر دانش آموزان بهعنوان آیندهسازان هر کشوری تصریح کرد: همه متصدیان آموزشوپرورش در تلاش هستند تا با کمک خیرین جامعه با ایجاد شرایط مناسب تحصیلی برای تمامی دانش آموزان، سطوح عدالت تحصیلی را در اقصی نقاط کشور گسترش دهند.
توانمندسازی و تأمین مایحتاج ضروری معلمان و فرهنگیان جامعه
دستورانی، مدیرکل آموزشوپرورش سمنان، ضمن قدردانی از اقدامات مؤثر این بانک برای ترویج و اشاعه فرهنگ قرضالحسنه در کشور بیان داشت: بانکداری در بستر قرضالحسنه یکی از ابعاد توسعه بانکداری اسلامی است که سرآمد سایر حوزهها در توانمندسازی نیازمندان است.
دستورانی افزود: سطح فرهنگی هیچ جامعهای بالاتر از سطح کلاس و مدرسه نیست و مهمترین خطر برای رسیدن به سطح بالای فرهنگی از بین رفتن انگیزه در معلمان است که این چالش جز از طریق رفع دغدغههای معیشتی فرهنگیان عزیز و زحمتکش میسر نخواهد شد.
مدیرکل آموزشوپرورش سمنان ادامه داد: خدمات و طرحهای تسهیلاتی بانک قرضالحسنه مهر ایران کمک شایستهای به توانمندسازی و تأمین مایحتاج ضروری معلمان و فرهنگیان جامعه کرده است و امیدواریم تا این همکاریها در سطح وسیعتری ادامه پیدا کند.
حمایت از روند علمی جامعه
ناصری، مدیرکل آموزشوپرورش اردبیل گفت: معلمان بهعنوان مؤثرترین عضو در نظام تعلیم و تربیت، نقش شایسته و مطلوبی در ارتقاء کیفیت آموزشوپرورش و تحقق جامعه صالح ایفا میکنند و حمایت بانک قرضالحسنه مهر ایران از جامعه فرهنگی بیبدیل است.
ناصری همچنین ضمن تقدیر از تلاشها و اقدامات مهم و مؤثر بانک قرضالحسنه مهر ایران در راستای حمایت از روند علمی جامعه، توزیع بیش از ۳۳ هزار بسته آموزشی و بهداشتی با هدف توسعه عدالت تحصیلی، احداث مدارس در مناطق زلزلهزده و پرداخت تسهیلات به کارکنان وزارت آموزشوپرورش را شایان توجه دانست.