عضو هیات مدیره انجمن ریلی:
اعمال افزایش قیمت 10 درصدی در بلیت قطار از تیرماه / پیشنهاد فرصت دو ساله برای بازسازی واگنهای بالای 30 سال
عضو هیات مدیره انجمن ریلی با بیان اینکه پیشنهاد شرکتهای ریلی برای افزایش قیمت بلیت 20 درصد بود اما با این رقم موافقت نشد، گفت: از ابتدای تیرماه بلیت قطار با افزایش قیمت 10 درصدی به فروش میرسد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علیرضا شیخ طاهری در حاشیه ششمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل و صنایع وابسته با بیان اینکه راهآهن همواره به دنبال حمایت از فعالان بخش خصوصی و غیردولتی در این صنعت بوده است، گفت: یکی از مهمترین مشکلات شرکتهای ریلی در بخش مسافر عدم توجه دولت به توسعه ناوگان است اگرچه که در طول چند سال گذشته اقدامات بسیار خوبی در بخش توسعه زیرساختها انجام شده اما این نگاه توسعهای در بخش ناوگان کمتر بوده است.
وی افزود: البته خوشبختانه اتفاقات بسیار خوبی در بخش افزایش کیفیت، ارائه خدمات در بخش مسافرین رخ داده و کیفیت سفر با قطار افزایش یافته است که این حاصل همکاری بخش خصوصی و دولتی با یکدیگر است.
عضو هیات مدیره انجمن ریلی ادامه داد: معتقدم یکی از مشکلاتی که امروز با آن درگیر هستیم این است که هنوز در ساختار بخش خصوصی مدیران نگاه دولتی دارند که آنها را از انجام اقدامات مهم منع میکند.
شیخ طاهری با اشاره به ظرفیت خالی که در بخش مسافرین راه آهن وجود دارد، گفت: در حال حاضر 30 درصد ناوگان ریلی کشورمان خالی است و معتقدم باید همزمان با افزایش ظرفیتهای جدید به دنبال توسعه ناوگان باشیم.
مدیرعامل شرکت بن ریل با اشاره به موضوع افزایش قیمت بلیت قطار گفت: آخرین باری که قیمت بلیت قطار افزایش یافت پایان سال 94 بود که معتقدم در این سه سال گذشته هم باید قیمت بلیت هر چند کم اما افزایش مییافت چراکه هر ساله تورمی معادل 10 درصد وجود دارد که موجب افزایش قیمت هزینهها و نیروی انسانی میشود.
شیخ طاهری ادامه داد: این عدم افزایش قیمت در طول سالهای گذشته باعث شد تا تراز فعالیت شرکتهای ریلی منفی شود و حاشیه سود هم کمتر شود.
وی با بیان اینکه حاشیه سود فعالیت شرکتهای ریلی در تمام دنیا پایین است، گفت: حاشیه سود فعالان ریلی در بخش مسافری در دنیا کمتر از پنج درصد است.
وی با اشاره به پیشنهاد افزایش قیمت بلیت قطار شرکتهای ریلی به راهآهن اظهار داشت: پیشنهاد شرکتهای ریلی برای افزایش قیمت بلیت میانگین 20 درصد بود اما با این افزایش قیمت موافقت نشد و قرار بر این است که از شروع سفرهای تابستانی یعنی از اول تیرماه افزایش قیمت 10 درصد در بلیتهای قطار اعمال شود.
عضو هیات مدیره انجمن ریلی ادامه داد: شرکتهای فعال در حوزه حمل و نقل مسافر بخش ریلی ناچارند مابقی نیاز افزایش قیمتها را از طریق افزایش بهرهوری جبران کنند.
وی درباره دستور اخیر شرکت راهآهن به شرکتهای مسافری ریلی مبنی بر از رده خارجسازی واگنهای بالای 35 سال تاکید کرد: تصور اشتباهی که وجود دارد این است تاکید کرد: این برداشت که واگنهای بالای 30 سال باید از رده خارج شوند اشتباه است؛ چراکه راهآهن دستوری مبنی بر از رده خارجسازی نداده بلکه امکان بازسازی واگنهای بالای 30 سال وجود دارد.
وی افزود: البته بازسازی این واگنها که احتمالا چیزی حدود 400 دستگاه واگن است نیاز به 300 میلیارد تومان هزینه دارد که برخی از شرکتها توان تامین این سرمایه را ندارند.
شیخ طاهری تاکید کرد: البته وقتی بحث ایمنی در میان باشد ما به عنوان شرکتهای حمل و نقل ریلی درخصوص این دستور راهآهن حق را به دولت میدهیم و تابع آن هستیم اما از راهآهن برای اجرای این دستور فرصت دو ساله میخواهیم.
شیخ طاهری همچنین با اشاره به افزایش کیفیت قطارهای بنریل اظهار داشت: این شرکت که وابسته به بنیاد مستضعفان است توانست در سال 2016 با بهترین اوپراتور دنیا یعنی شرکت راهآهن آلمان قراردادی برای افزایش استانداردهای خدمات قابل ارائه به مسافران منعقد کند که این قرارداد شهریور امسال به اتمام میرسد و در این صورت شرکت بنریل موفق به دریافت لیسانس از راهآهن آلمان میشود و میتوانیم کیفیت قطارهای خود را به چهار ستاره افزایش دهیم.
وی درباره توسعه ناوگان این شرکت اظهار داشت: به دنبال این هستیم که تعداد واگنهای مسافرین را به بیش از 200 دستگاه برسانیم و در همین راستا تفاهمنامه و قراردادهایی را به ارزش هزار میلیارد تومان با شرکتهای تولیدکننده داخلی امضا کردهایم.