سیف:
مؤسسه غیرمجاز فعال نداریم
رییس کل بانک مرکزی با اعلام پیش فروش ۷.۶ میلیون قطعه سکه در سررسیدهای مختلف، گفت: در حال حاضر، موسسه اعتباری غیرمجاز فعالی در کشور وجود ندارد.
به گزارش ایلنا؛ ولیاله سیف در بیست و هشتمین همایش سیاستهای پولی و ارزی اظهار داشت: اقتصاد ایران در طول دو سال گذشته در زمینه ثبات قیمتها و رشد اقتصادی عملکرد موفقی داشته است.
وی افزود: سال گذشته و برای دومین سال متوالی، نرخ تورم به عنوان معیاری از متوسط رشد هزینههای خانوار در محدوده تکرقمی قرار گرفت. متوسط رشد دوازدهماهه شاخص قیمت بهای کالاها و خدمات مصرفی در سالهای ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ به ترتیب معادل ۹ و ۹.۶ درصد بود؛ عملکردی که میتوان گفت در تاریخ اقتصادی چهار دهه گذشته کشور بیسابقه بوده است.
رشد نقدینگی در سال ۹۶ معادل ۲۲.۱ درصد است
رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در نتیجه تلاشهای بانک مرکزی، نقدینگی در سال ۱۳۹۶ با رشدی معادل ۲۲.۱ درصد نسبت به پایان سال ۱۳۹۵ به ۱۵۳۰ هزار میلیارد تومان رسید که این رشد در مقایسه با رشد دوره مشابه سال ۱۳۹۵ (۲۳.۲ درصد)، ۱.۱ واحد درصد کاهش نشان میدهد گفت: بر اساس ارقام مقدماتی در پایان سال ۱۳۹۶، پایه پولی با رشدی معادل ۱۹.۱ درصد نسبت به پایان سال ۱۳۹۵ به ۲۱۴ هزار میلیارد تومان رسید.
رییس شورای پول و اعتبار مهم ترین عامل فزاینده رشد پایه پولی در سال ۱۳۹۶ را مطالبات بانک مرکزی از بانک ها عنوان کرد و گفت: این عامل سهمی معادل ۱۷.۴ واحد درصد در رشد پایه پولی این سال داشته است.
به گفته سیف، ضریب فزاینده نقدینگی نیز در این سال با ۲.۵ درصد افزایش نسبت به پایان سال ۱۳۹۵ به ۷.۱۴۴ رسید؛ بررسی مولفههای اثرگذار بر ضریب فزاینده نقدینگی موید آن است که ظرفیت رشد نقدینگی از محل رشد ضریب فزاینده به دلیل پایین بودن نسبت ذخایر اضافی به کل سپردهها، کاهش نرخ سپرده قانونی در سطح الزامات قانونی موجود و نیز پیشرفتهای حاصله در زمینه توسعه کمی و کیفی بانکداری الکترونیک در سالهای اخیر که به کاهش قابل ملاحظه میل نقدینهخواهی مردم منجر شده محدود شده و در عمل رشد نقدینگی عمدتا متکی به تحولات پایه پولی شده است.
رییس کل بانک مرکزی با اظهار اینکه در زمینه تسهیلات پرداختی، شبکه بانکی کشور طی سال ۱۳۹۶ بالغ بر ۶۱۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخشهای مختلف اقتصادی پرداخت کرده است افزود: این رقم نسبت به رقم سال ۱۳۹۵ به میزان ۱۲ درصد افزایش نشان میدهد.
در این راستا، اولویت اصلی سیاستهای اعتباری بر تامین مالی سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و عمدتا با هدف بهرهبرداری از ظرفیتهای خالی اقتصاد استوار بوده است به طوری که ۶۲ درصد از تسهیلات پرداختشده در این سال صرف تامین مالی سرمایه در گردش واحدهای تولیدی شده است.
رشد اقتصادی سال ۹۶ متوازنتر و فراگیرتر بوده است
سیف خاطرنشان کرد: براساس برآوردهای مقدماتی انجام شده، تولید ناخالص داخلی در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال قبل از آن رشد ۳.۷ درصدی را تجربه کرد. نکته حائز اهمیت آن است که میزان رشد ارزش افزوده بخشهای کشاورزی، صنایع و معادن و خدمات به مراتب بیشتر از بخش نفت در این سال بوده که به تبع آن موجب تحقق رشد بالاتر "تولید ناخالص داخلی بدون نفت" (معادل ۴.۶ درصد) در سال ۱۳۹۶ شد. به بیان دیگر رشد اقتصادی سال گذشته در مقایسه با عملکرد سال ۱۳۹۵ به مراتب متوازنتر و فراگیرتر بوده است.
رییس شورای پول و اعتبار ضمن تاکید بر اینکه ارزش افزوده بخش ساختمان که طی سالهای ۹۵-۱۳۹۱ متاثر از رکود حاکم بر وضعیت ساخت و ساز با کاهش مداوم در عملکرد مواجه بود، تصریح کرد: ارزش افزوده بخش ساختمان در سال ۱۳۹۶ از رشد مثبت ۱.۲ درصدی برخوردار شد.
سیف افزود: ارزش افزوده بخش صنعت نیز در سال ۱۳۹۶ با رشدی معادل ۵.۳ درصد همراه شد، ضمن آنکه در این سال "شاخص تولید کارگاههای بزرگ صنعتی" نیز با در اختیار داشتن سهمی در حدود ۷۰ درصد از ارزش افزوده بخش صنعت از رشدی معادل ۵.۵ درصد نسبت به سال قبل از آن برخوردار بوده و از مجموع ۲۴ رشته فعالیت صنعتی در این دوره، تعداد ۱۷ رشته فعالیت (با ضریب اهمیت ۹۵.۴ درصد) بهبود عملکرد و رشد مثبت را تجربه کردند.
سیف خاطرنشان کرد: مطمئنا بخشِ عمده ای از دستاوردهای اقتصادی سالهای اخیر مرهون همراهی و ایجاد هماهنگی میان مجموعه سیاستگذاران اقتصادی در اتخاذ سیاستهای سازگار پولی و مالی بوده است. ثبات اقتصادی ایجاد شده بعد از شروع به کار دولت یازدهم، این فرصت را فراهم آورد تا ضعفها و مشکلات ساختاری اقتصاد شناسایی و سیاستهای پولی و مالی در هماهنگی بیشتری میان دولت و بانک مرکزی طراحی و اجرا شوند.
سیاست های حمایتی بانک مرکزی از بخشهای مختلف اقتصادی ادامه دارد
رییس شورای پول و اعتبار افزود: در همین راستا تلاش مجموعه سیاستگذاران اقتصادی کشور بر این بوده که با تقویت سیاستهای حمایتگرایانه، روند رو به بهبود رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال در کشور ادامه یابد.
وی افزود: به ویژه نظام بانکی طی سالهای اخیر توجه ویژهای به مقوله تولید داشته و حسب اقتضائات و شرایط موجود، اقدامات قابل توجهی را در این خصوص به انجام رسانده که در این ارتباط میتوان به اجرای "طرح تامین مالی بنگاههای کوچک و متوسط در سالهای ۹۶-۱۳۹۵، "حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار و فراگیر در قالب آئیننامه اجرایی بندهای (الف) و (ب) تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۶ با همراهی شبکه بانکی" و نیز "مشارکت نظام بانکی در اجرای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی" در سال گذشته اشاره کرد.
سیف یکی دیگر از سیاستهای مهم اتخاذ شده در سالهای اخیر را حمایت نظام بانکی از تامین مالی شرکتهای دانش بنیان با هدف توسعه ظرفیتهای تولیدی مبتنی بر فناوریهای نوین و صنایع دارای فناوری پیشرفته دانست و گفت: به طوری که در سال ۱۳۹۶ بالغ بر ۳۷۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به حدود ۱۷۰۰ شرکت دانش بنیان از سوی شبکه بانکی پرداخت شده است.
وی افزود:این طرحهای حمایتی کماکان در سال جاری نیز تداوم داشته که انتظار می رود با توجه به آثار و نتایج مثبت آنها در توسعه تولید و ایجاد اشتغال، در سال جاری شاهد تحقق هرچه بیشتر اهداف مورد نظر باشیم.
عالی ترین مقام بانک مرکزی مجموعه اقدامات و سیاستهای این بانک را از ابتدای دولت یازدهم تاکنون با هدف کمک به تقویت قدرت خرید مسکن خانوارها و نیز رونق تولید این بخش در قالب ۴ محور کلی "معرفی ابزارهای جدید مالی"، "افزایش سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن"، "کاهش نرخ سود تسهیلات صندوقهای پسانداز مسکن" و "کمک به تقویت منابع مالی بانک مسکن" خلاصه کرد و افزود: این امر زمینه مناسبی را برای کمک به رونق این بخش و تامین مالی خرید مسکن گروههای هدف و خانوارهای فاقد مسکن فراهم آورده است.
رییس کل بانک مرکزی افزود: از جمله اقدامات انجام شده در بخش کشاورزی نیز میتوان به پیگیری اهداف حمایتی دولت نظیر خرید تضمینی محصولات استراتژیک کشاورزی از محل منابع نظام بانکی و امهال تسهیلات اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی خسارتدیده در این بخش اشاره کرد.
سیف در خصوص کاهش هزینه تامین مالی در اقتصاد تاکید کرد: بانک مرکزی از طرق مختلف نظیر "تعمیق بازار بینبانکی و کمک به رفع مشکلات نقدینگی کوتاهمدت بانکها"، "بازنگری نرخهای سود بانکی در چارچوب مصوبات شورای پول و اعتبار"، "ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی"، "همکاری با وزارت امور اقتصادی و دارایی در زمینه ساماندهی صندوقهای سرمایهگذاری با درآمد ثابت و انتقال معاملات ثانویه اوراق بدهی دولت (سخاب) به بازار سرمایه"، نسبت به کاهش هزینه تامین مالی در اقتصاد اقدام کرد و در پی اقدامات انجام شده رقابت ناسالم میان بانک ها اصلاح و در نتیجه نرخ سود واقعی به صورت محسوس کاهش یافت.
لزوم حذف فعالیتهای سفتهبازانه ارزی توسط دولت و بانک مرکزی
رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بر خلاف روند مثبت شکل گرفته در حوزههای مختلف اقتصادی کشور، بازار ارز در اواخر سال گذشته و نیز ابتدای سال جاری با تلاطماتی مواجه شد تصریح کرد: بررسیهای صورت گرفته نشان میدهد که ریشه نوسانات ارزی را باید عمدتا در انتظارات شکل گرفته در خصوص آینده روابط مالی و اقتصادی بینالمللی کشور جستجو کرد.
سیف افزود: در پاسخ به شرایط حاصله و در راستای مدیریت انتظارات و حذف فعالیتهای سفتهبازانه، دولت و بانک مرکزی تمهیدات مناسبی را اتخاذ کردند که مهم ترین آنها رویکرد جدید به بازار ارز با هدف مدیریت تقاضای ارز و پاسخگویی به متقاضیان واقعی (واردکنندگان) است.
رییس شورای پول و اعتبار الزامی شدن ثبت سفارش برای کلیه واردات، اصلاح مقررات ارز تخصیصی بابت خرید خدمات از خارج، طراحی و راهاندازی سامانه «نظام یکپارچه معاملات ارزی» (نیما)، تدوین مقررات مربوط به چگونگی برگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به چرخه اقتصاد و بازنگری مقررات فعالیت صرافیها را بخشی از اقدامات بانک مرکزی در رویکرد جدید دانست و گفت: در حال حاضر با راهاندازی سامانه نیما، ارز حاصل از صادرات غیرنفتی در اختیار واردکنندگان رسمی قرار میگیرد که این امر به نوبه خود بستر مناسبی را برای پاسخگویی به نیاز واقعی ارز و مقابله با قاچاق فراهم کرده است. بر این اساس سامانه نیما ضمن حذف واسطهها بین صادرکنندگان و واردکنندگان، از خروج بدون بازگشت سرمایههای کلان و تامین مالی قاچاق کالا به کشور جلوگیری میکند.
به گفته رییس کل بانک مرکزی، در حال حاضر و با توجه به وجود ذخایر ارزی قابل اعتماد و همچنین تراز مثبت تجاری هیچگونه نگرانی از بابت تامین ارز برای نیازهای واقعی وجود ندارد و با استفاده از سازوکار فعلی قادر خواهیم بود در هر شرایطی منابع ارزی را به نیازهای دارای اولویت به شکل بهینه تخصیص دهیم.
وی ادامه داد: البته در صورت افزایش محدودیتها، ارز برای ورود کالاهایی که اولویت ندارند، اختصاص نخواهد یافت. در این راستا هماهنگی و سازگاری میان سیاستهای ارزی و تجاری پیششرط اساسی توفیق سیاستهای اخیر در حوزه بازار ارز خواهد بود.
رییس شورای پول و اعتبار با اشاره به اینکه بانک مرکزی با هدف ثباتبخشی به بازار طلا و ارز، در اواخر سال ۱۳۹۶ نسبت به اجرای طرح پیشفروش سکه در سه مرحله مختلف اقدام کرد گفت: طی مراحل مختلف مجموعا ۷.۶ میلیون قطعه سکه طلا در سررسیدهای مختلف زمانی پیش فروش شد.
سیف با تشریح اقدام بانک مرکزی در بازارسازی اوراق گواهی پیشخرید سکه در بورس اوراق بهادار گفت: این اقدام گام مهم دیگری در راستای اثربخشی بیشتر طرح پیشفروش سکه در ایجاد ثبات در بازار طلا و ارز به شمار میرود. معاملهپذیری اوراق گواهی پیشخرید سکه به دلیل ابزارسازی در بازار طلا و همچنین هموارسازی عرضه سکه، به تعمیق بازار طلا و نیز تقویت ثبات در این بازار منجر خواهد شد.
وی گفت: علاوه بر این، نقدپذیری اوراق گواهی پیشخرید سکه و نیز قابلیت نگهداری سکه خریداری شده به صورت اوراق بهادار و حذف مخاطرات امنیتی نگهداری سکه طلا به صورت فیزیکی، مزایای قابل توجهی را برای هموطنان عزیز به همراه خواهد داشت.
سیف افزود: در شرایط کنونی، پس از عهدشکنی و خروج یکجانبه آمریکا از برجام، اجرای قراردادها و توافقات مالی به پایبندی و ارائه تضمین توسط دیگر طرفهای برجام بستگی دارد. در این راستا، بانک مرکزی سعی میکند با همکاری طرفهای باقیمانده در برجام، زمینه اجرای برنامههای تدوین شده در زمینههای مالی و بانکی را فرآهم آورد.
وی افزود: لیکن باید توجه داشت که بهرهمندی از مزایای گشایشهای ایجاد شده، علاوه بر توسعه همکاریهای بینالمللی مستلزم بازنگری در ترتیبات اقتصادی داخلی، اجرای اصلاحات ساختاری و نیازمند انطباق فعالیت شبکه بانکی کشور با استانداردهای بینالمللی است.
طرح جامع اصلاح نظام بانکی اجرا می شود
رییس کل بانک مرکزی با توضیح اینکه در پنج سال گذشته مقدمات اجرای اصلاحات ساختاری در نظام بانکی فراهم و پیشرفتهایی نیز در این زمینه حاصل شد گفت: به عنوان نمونه، در طرح جامع اصلاح نظام بانکی با همکاری سایر دستگاههای مرتبط، اصلاح ترازنامه نهادهای مالی، بهبود نسبتهای نظارتی، تقویت جریان نقد بانکها، رفع انجماد دارایی و کمک به افزایش سرمایه بانکها پیگیری شد.
وی گفت: همچنین اقدامات موثری در راستای ساماندهی و انتظام بخشی فعالیت موسسات اعتباری غیرمجاز که سهمی در حدود ۲۵ درصد کل سپردههای شبکه بانکی را در اختیار داشتند و منشا ایجاد مخاطرات و آسیبهای جدی در بازار پول و ثبات اقتصادی کشور شده بودند، صورت پذیرفت؛ به طوری که در حال حاضر موسسه اعتباری غیرمجاز فعالی در کشور وجود ندارد.
سیف با اشاره به اینکه در زمینه بروزرسانی استانداردها، قوانین و مقررات نیز تلاش شد تا شکاف گسترده میان استانداردهای مالی حاکم بر بانکهای ایران و استانداردهای بینالمللی برطرف شود افزود: لذا بانک مرکزی مقرر کرد صورتهای مالی تمام بانکها براساس استاندارد گزارشگری مالی بینالمللی تنظیم شود و حسابرسان بانکها نیز موظف شدند صورتهای مالی را بر اساس این استانداردها، بررسی و تأیید کنند.
وی گفت: همچنین، برای ممانعت از جرائم مالی، بر ارتقای چارچوب مبارزه با پولشویی از طریق بهبود دستورالعملها و خطمشیهای شناسایی دقیق مشتری تاکید شد. فراتر از این موارد، امروز راهبرد بانک مرکزی در خصوص شبکه بانکی، بهبود مولفههای واسطهگری مالی بانکها از طریق توجه به اصول مطروحه در استانداردهای بینالمللی و اجرای آنهاست.
سیف افزود: افزایش نسبت کفایت سرمایه، بهبود مدیریت انواع ریسکهای حوزه پولی و بانکی به خصوص ریسکهای اعتباری، نقدینگی و عملیاتی، رعایت اصول حرفهای حاکمیت شرکتی و همچنین تشکیل واحدهای رعایت در بانکها از جمله مهمترین مولفههای راهبردی بانک مرکزی در شبکه بانکی تلقی میشوند.
رییس شورای پول و اعتبار منافع حاصل از این اقدامات اصلاحی برای اقتصاد ملی را متناسب با میزان پیشرفتهایی که طی این مدت به دست آمده عنوان کرد و گفت: متاسفانه آهنگ اجرای این اصلاحات در برخی از حوزههای پولی و بانکی متناسب با ضرورتهای اقتصاد ملی نبوده است. برای نمونه، با وجود تلاشهای صورت گرفته در جهت کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی، همچنان شاهد رشد بالای کلهای پولی هستیم که تهدیدی برای حفظ و پایداری تورم تکرقمی و همچنین خطری برای ثبات مالی است.
سیف افزود: از آنجا که رشد نقدینگی در سالهای گذشته عمدتا از رشد پایه پولی نشات گرفته و بدهی بانکها به بانک مرکزی مهمترین عامل رشد پایه پولی طی سالهای گذشته بوده، بنابراین حل مشکلات ساختاری بانکها در قالب اجرای برنامه اصلاح نظام بانکی راهکاری اصولی، جهت ساماندهی و انتظامبخشی بدهی بانکها به بانک مرکزی و نیز متناسب کردن نرخ سود اسمی با نرخ تورم تکرقمی و پایدار است.
رییس کل بانک مرکزی یکی از حوزههای معطل مانده که سرعت اصلاحات نظام بانکی را کُند کرده را بروزرسانی قوانین و مقررات بانکی کشور دانست و گفت: در این حوزه نیاز است تا ظرفیتهای نظارتی بانک مرکزی متناسب با پیشرفتهای دیگر در بخش مالی توسعه یابد تا خطر بیثباتی مالی در بلندمدت کاهش یابد.
وی افزود: بنابراین، لازم است دستگاههای اجرایی کشور ضمن همکاری با بانک مرکزی، مشارکت بیشتری در اجرای اصلاحات نظام بانکی که تضمینکننده ثبات و رفاه اقتصادی است، داشته باشند. تدبیر اخیر در ایجاد شورای عالی هماهنگی اقتصادی که با هدف همسو ساختن فعالیتهای قوای سهگانه تشکیل شده میتواند با ایجاد هماهنگی میان کلیه ارکان حاکمیت، انجام اصلاحات ساختاری را تسریع کند.