خبرگزاری کار ایران

با احیای چاه D-۱۵ میدان درود

تولید نفت در منطقه عملیاتی خارک افزایش یافت

تولید نفت در منطقه عملیاتی خارک افزایش یافت
کد خبر : ۶۱۱۱۲۲

عملیات حفاری و تعمیر چاه D-۱۵ میدان نفتی درود منطقه عملیاتی خارک، با همت متخصصان و تلاشگران منطقه خارک پایان یافت و این چاه به مدار بهره‌برداری بازگشت.

به گزارش ایلنا به نقل از منطقه عملیاتی خارک شرکت نفت فلات قاره ایران، بررسی و مطالعه احیای چاه D-۱۵  واقع در میدان نفتی درود که از چاه‌های متروکه محسوب می‎شد، سال گذشته ازسوی اداره مهندسی مخازن و مدیریت‌های امور فنی و برنامه‌ریزی انجام و از ۲۷ آذر‌ماه سال ۱۳۹۶ عملیات حفاری، ترمیم و تکمیل چاه آغاز شد؛ این عملیات هفتم اسفند‌ماه پارسال با موفقیت به پایان رسید.

این گزارش می‎افزاید: به دلیل احتمال پوسیدگی خط لوله، برنامه بهره‌برداری و راه‌اندازی تولید چاه با ابهام مواجه بود، به نحوی که بحث استفاده از لوله انعطاف‌پذیر در دستور کار شرکت نفت فلات قاره ایران قرار گرفت و با نظر رئیس منطقه مقرر شد وضع خط لوله موجود از سوی واحد تعمیرات زیر آب و با هماهنگی و همکاری منسجم خدمات چاه‌ها، بهره‌برداری و تعمیرات، پس از تعمیر رایزر سر چاهی، تزریق آب به خط لوله و سپس تزریق گاز و نیز امکان استفاده از آن بررسی شود.

به همین منظور در یک عملیات پیچیده، تیم غواصی منطقه عملیاتی خارک توانست در شرایط بسیار دشوار در عمق ۵۱ متری آب و بیش از حد استاندارد غواصی با هوا، دید صفر بستر دریا، سرمای آب در اسفندماه، لنگراندازی در بین ده‌ها رشته خط لوله نفتی و تردد نفتکش‌ها در محیط اطراف، دو محل نشتی را در فاصله ۱۸۰۰ متری ساحل غربی خارک و ۲۳۵۰ متری جنوب اسلکه نفتی آذرپاد شناسایی کند. سپس با تخلیه آب باقیمانده در خط لوله و تزریق گاز تا فشار مورد نظر، نشتی‌های احتمالی دیگر بررسی و خوشبختانه مشخص شد وضع خط لوله قابل قبول است. پس از طی این مراحل و رفع اشکال از مسیر فلولاین در انشعابات کارخانه درود ۱ این چاه در مدار تولید قرار گرفت.

چاه D-۱۵ سال ۱۳۵۳ در میدان درود جزیره خارک به تولید رسید و در سال ۱۳۵۷ به دلیل افت فشار و عدم جریان از مدار خارج شد و سال‌ها به عنوان یک چاه متروکه محسوب می‎شد. احیای این چاه در مدت سه ماه عملیات فشرده در حوزه‌های حفاری، تعمیر خط لوله، تکمیل چاه، اسیدکاری و نیتروژن‌رانی در چهارم فروردین ماه امسال به پایان رسید و چاه دوباره در مدار تولید قرار گرفت.

 

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز